David Klimeš: Problém nemá Peugeot, ale Hollande

14. února 2013, 08:18 - David Klimeš
14. února 2013, 08:18

Od řidiče Peugeotu nelze očekávat, že by nad svou značkou udělal kříž. Ale i soudnější člověk musí uznat, že druhý největší výrobce aut v Evropě neplave jen v nedohledném moři špatných zpráv. Pětimiliardová ztráta v eurech jde na vrub už dříve oznámenému odpisu třetiny majetku kvůli nemohoucímu evropskému trhu. Očištěné hospodaření za minulý rok sice bylo také ve ztrátě, ale menší, než se čekalo.

Rodina Peugeotů sice zažívá hubené roky, ale svou značku na trhu udrží. Co Peugeotu zatápí mnohem více, je šílená snaha francouzské vlády se v dobrém i špatném vlámat do automobilky. Peugeot může být pro vládu tisíckrát „národním klenotem“, ale to přece nic nezmění na tom, že jde o soukromou firmu.

Když v polovině sedmdesátých let krachoval Citroën, mohl bankrotující firmu převzít mocnější Peugeot. Kdo ale nyní převezme francouzskou jedničku? Stát? Pozor, to není žádné tabu. Barack Obama vykoupil za peníze daňových poplatníků celý Detroit a firmu General Motors dokázal dotlačit k pozoruhodnému zmrtvýchvstání. Německá kancléřka Merkelová si v roce 2010 zase narýsovala jasnou čáru, jak dalece je spolková vláda schopna pomoci churavějícímu Opelu, a není její vinou, že právě firma General Motors od obchodu nakonec couvla. Ale protahované francouzské patálie s Peugeotem ukazují, že existují i vlády, které nevědí, co od svých „národních“ automobilek chtějí.

Peugeot krizi přestál celkem slušně, když rodina Peugeotů přibrala do party opět General Motors. Dokonce se spekulovalo, že by nikým nechtěný německý Opel mohl v této alianci skončit pod francouzským lvem. Jenže pak se po všemožných šrotovných naplno projevila slabost evropského trhu v kombinaci s nadprodukcí evropských aut. A francouzská vláda zavelela své socialistické ani hot, ani čehý. Už loni sice poskytla firmě záruky za sedm miliard eur. Když však firma logicky přišla s propouštěním, socialistický kabinet o tom nechtěl slyšet.

Realita byla ale nakonec silnější. Propuštění osmi tisíc lidí bylo pro Françoise Hollanda nepřijatelné. Dnes je ovšem jasné, že do příštího roku Peugeot propustí přes 11 tisíc zaměstnanců. Symbolem socialistického tatrmanství je pak ministr pro průmyslovou obnovu Arnaud Montebourg, který Peugeotu a dalším soukromým firmám halasně zakazuje propouštět. A následné propouštění pak jen sleduje.

Peugeotu ještě není nutné brát míru na rakev. Řidič této značky musí doufat, že auta se lvem se zachrání na trhu vlastními silami. Ale francouzská vláda si už pro jednou musí rozmyslet, co po Peugeotu chce. Buď může mít soukromou firmu, která umí v horších časech zhubnout, anebo státem řízený moloch, který trpí přezaměstnaností a blíží se k bankrotu.


Čtěte také:

Peugeot čelí katastrofě. Loni prodělal pět miliard eur

Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít