David Klimeš: Problém nemá Peugeot, ale Hollande

14. února 2013, 08:18 - David Klimeš
14. února 2013, 08:18

Od řidiče Peugeotu nelze očekávat, že by nad svou značkou udělal kříž. Ale i soudnější člověk musí uznat, že druhý největší výrobce aut v Evropě neplave jen v nedohledném moři špatných zpráv. Pětimiliardová ztráta v eurech jde na vrub už dříve oznámenému odpisu třetiny majetku kvůli nemohoucímu evropskému trhu. Očištěné hospodaření za minulý rok sice bylo také ve ztrátě, ale menší, než se čekalo.

Rodina Peugeotů sice zažívá hubené roky, ale svou značku na trhu udrží. Co Peugeotu zatápí mnohem více, je šílená snaha francouzské vlády se v dobrém i špatném vlámat do automobilky. Peugeot může být pro vládu tisíckrát „národním klenotem“, ale to přece nic nezmění na tom, že jde o soukromou firmu.

Když v polovině sedmdesátých let krachoval Citroën, mohl bankrotující firmu převzít mocnější Peugeot. Kdo ale nyní převezme francouzskou jedničku? Stát? Pozor, to není žádné tabu. Barack Obama vykoupil za peníze daňových poplatníků celý Detroit a firmu General Motors dokázal dotlačit k pozoruhodnému zmrtvýchvstání. Německá kancléřka Merkelová si v roce 2010 zase narýsovala jasnou čáru, jak dalece je spolková vláda schopna pomoci churavějícímu Opelu, a není její vinou, že právě firma General Motors od obchodu nakonec couvla. Ale protahované francouzské patálie s Peugeotem ukazují, že existují i vlády, které nevědí, co od svých „národních“ automobilek chtějí.

Peugeot krizi přestál celkem slušně, když rodina Peugeotů přibrala do party opět General Motors. Dokonce se spekulovalo, že by nikým nechtěný německý Opel mohl v této alianci skončit pod francouzským lvem. Jenže pak se po všemožných šrotovných naplno projevila slabost evropského trhu v kombinaci s nadprodukcí evropských aut. A francouzská vláda zavelela své socialistické ani hot, ani čehý. Už loni sice poskytla firmě záruky za sedm miliard eur. Když však firma logicky přišla s propouštěním, socialistický kabinet o tom nechtěl slyšet.

Realita byla ale nakonec silnější. Propuštění osmi tisíc lidí bylo pro Françoise Hollanda nepřijatelné. Dnes je ovšem jasné, že do příštího roku Peugeot propustí přes 11 tisíc zaměstnanců. Symbolem socialistického tatrmanství je pak ministr pro průmyslovou obnovu Arnaud Montebourg, který Peugeotu a dalším soukromým firmám halasně zakazuje propouštět. A následné propouštění pak jen sleduje.

Peugeotu ještě není nutné brát míru na rakev. Řidič této značky musí doufat, že auta se lvem se zachrání na trhu vlastními silami. Ale francouzská vláda si už pro jednou musí rozmyslet, co po Peugeotu chce. Buď může mít soukromou firmu, která umí v horších časech zhubnout, anebo státem řízený moloch, který trpí přezaměstnaností a blíží se k bankrotu.


Čtěte také:

Peugeot čelí katastrofě. Loni prodělal pět miliard eur

Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít