David Klimeš: Politická cestovka potřebuje reformu

09. července 2012, 07:29 - David Klimeš
09. července 2012, 07:29

Nemusí hned pršet, stačí, když začne kapat. Ministerstvo zahraničních věcí se snaží vládou protlačit umírněnou reformu financování zahraničních cest a přijímání návštěv hlavy státu a členů vlády.

Ne že by si cestování nejvyšších představitelů trochu více úspornosti a efektivnosti nezasloužilo. Především by ale úprava měla posloužit jako odrazový můstek pro hlubší reformu financování cest a návštěv nenapravitelných zákonodárců.

Náklady na cestování a návštěvy prezidenta, premiéra a ministrů jsou nyní rozesety všude možně. Něco v prezidentské kanceláři, něco na úřadu vlády, něco zaplatí obrana a i v rozpočtové kapitole všeobecné pokladní správy, tedy eráru, najdeme za minulý rok 50 milionů na „vrcholné návštěvy“.

Pokud bychom hledali kořen veškeré marnotratnosti, právě všeobecná pokladní správa by se nabízela jako první. V roce 2000 vláda Miloše Zemana přijala trestuhodné usnesení, podle kterého ministr financí dle momentálního cestovatelského apetitu vysaje tuto kapitolu, převede ji na ministerstvo zahraničí a to je pak financiérem cest.

Řeči o „maximální efektivnosti“ pak samozřejmě nemají hodnotu ani toho potisknutého papíru. Je proto dobře, že ministerstvo mírně omezuje počet cestychtivých a zavádí jasné financování dle kapitol. O nějaké radikálnější úpravě – například, aby ministři po francouzském způsobu podnikali cesty trvající do tří hodin vlakem – si můžeme nechat jen zdát.

Reformovat výjezdy nejvyšších je ale podobné jako vylepšovat střechu, zatímco hnijí základy. Problémem jsou cesty zákonodárců, především poslanců. Současné centrální plánování, kdy se zhruba 25 milionů hodí do placu, pak se stanoví limity pro jednotlivé výbory a následně nastane boj ostrých poslaneckých loktů, má daleko k dokonalosti.

Závěrečné zprávy o cestách poslanců za exotikou jsou pak často jen omamnou snůškou blábolů. Nebýt poslanců válejících se v teplých pramenech Islandu, nevěděli bychom například, že „teplá voda z přírodních pramenů je široce využívána pro vytápění a není neobvyklé, že tento systém ohřevu využívají Islanďané i v rekreačních chatách“.


Čtěte také: Vládní letka prořídne, nemá na opravy


Snahou vlády by proto nemělo být ani tak kazit prezidentu jeho exotické výlety do Senegalu, ale především postavit zákonodárce do latě. Jeden z nejlepších systémů mají ve švédském Riksdagu. Cesty řadových poslanců nesmějí být v době zasedání parlamentu, členové delegace nesmějí svévolně zvát poslance z jiných zemí do Švédska a studijní cesty musejí alespoň ze čtvrtiny doplácet.

Kdyby se u nás podařilo zřídit něco podobného, cestovní kancelář Sněmovna & Senát by rychle zašla na úbytě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít