David Klimeš: Politická cestovka potřebuje reformu

09. července 2012, 07:29 - David Klimeš
09. července 2012, 07:29

Nemusí hned pršet, stačí, když začne kapat. Ministerstvo zahraničních věcí se snaží vládou protlačit umírněnou reformu financování zahraničních cest a přijímání návštěv hlavy státu a členů vlády.

Ne že by si cestování nejvyšších představitelů trochu více úspornosti a efektivnosti nezasloužilo. Především by ale úprava měla posloužit jako odrazový můstek pro hlubší reformu financování cest a návštěv nenapravitelných zákonodárců.

Náklady na cestování a návštěvy prezidenta, premiéra a ministrů jsou nyní rozesety všude možně. Něco v prezidentské kanceláři, něco na úřadu vlády, něco zaplatí obrana a i v rozpočtové kapitole všeobecné pokladní správy, tedy eráru, najdeme za minulý rok 50 milionů na „vrcholné návštěvy“.

Pokud bychom hledali kořen veškeré marnotratnosti, právě všeobecná pokladní správa by se nabízela jako první. V roce 2000 vláda Miloše Zemana přijala trestuhodné usnesení, podle kterého ministr financí dle momentálního cestovatelského apetitu vysaje tuto kapitolu, převede ji na ministerstvo zahraničí a to je pak financiérem cest.

Řeči o „maximální efektivnosti“ pak samozřejmě nemají hodnotu ani toho potisknutého papíru. Je proto dobře, že ministerstvo mírně omezuje počet cestychtivých a zavádí jasné financování dle kapitol. O nějaké radikálnější úpravě – například, aby ministři po francouzském způsobu podnikali cesty trvající do tří hodin vlakem – si můžeme nechat jen zdát.

Reformovat výjezdy nejvyšších je ale podobné jako vylepšovat střechu, zatímco hnijí základy. Problémem jsou cesty zákonodárců, především poslanců. Současné centrální plánování, kdy se zhruba 25 milionů hodí do placu, pak se stanoví limity pro jednotlivé výbory a následně nastane boj ostrých poslaneckých loktů, má daleko k dokonalosti.

Závěrečné zprávy o cestách poslanců za exotikou jsou pak často jen omamnou snůškou blábolů. Nebýt poslanců válejících se v teplých pramenech Islandu, nevěděli bychom například, že „teplá voda z přírodních pramenů je široce využívána pro vytápění a není neobvyklé, že tento systém ohřevu využívají Islanďané i v rekreačních chatách“.


Čtěte také: Vládní letka prořídne, nemá na opravy


Snahou vlády by proto nemělo být ani tak kazit prezidentu jeho exotické výlety do Senegalu, ale především postavit zákonodárce do latě. Jeden z nejlepších systémů mají ve švédském Riksdagu. Cesty řadových poslanců nesmějí být v době zasedání parlamentu, členové delegace nesmějí svévolně zvát poslance z jiných zemí do Švédska a studijní cesty musejí alespoň ze čtvrtiny doplácet.

Kdyby se u nás podařilo zřídit něco podobného, cestovní kancelář Sněmovna & Senát by rychle zašla na úbytě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít