Datové schránky klepou na dveře

18. června 2009, 00:00 - Jan Němec
18. června 2009, 00:00

Od začátku července bude spuštěn systém datových schránek, který umožní komunikovat úřadům a firmám v elektronické podobě. Skutečně ostrý provoz ale začne až v listopadu.

Autor: Jakub Stadler

Start systému datových schránek, který má od základů změnit komunikaci úřadů a firem, se rychle blíží. Už za dva týdny můžete i ve své firmě začít vyhlížet pošťáka s obálkou se žlutým pruhem. Jejím obsahem budou přístupové údaje k firemní datové schránce. Česká pošta, provozovatel celého systému, rozešle tyto údaje všem firmám, které figurují v obchodním rejstříku. Pro ně bude používání schránek povinné. Naopak fyzické osoby si mohou schránku zřídit na základě žádosti.

Kdo se však těšil na čistě elektronickou komunikaci s úřady už v létě, bude si muset ještě počkat. Novela zákona o archivnictví, kterou schválil parlament na konci letošního května, totiž ostrý start schránek částečně odsunula. Až do konce října tak budou mít úředníci i podnikatelé čas, aby si fungování schránek „osahali“. Definitivní konec obálek s pruhem nastane až od listopadu. Pak už každý, kdo by datové schránky ignoroval, riskuje propásnutí důležitého dokumentu od některého z úřadů. Ty totiž prakticky přestanou papír pro korespondenci používat.

Ministerstvo má přitom silnou donucovací páku. Podle zákona se každá zpráva od úřadů bude po deseti dnech od odeslání považovat za doručenou. A to nezávisle na skutečnosti, zda si ji někdo ve firmě skutečně přečetl. Podle náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka toto opatření nejen „vyzraje“ na lidi, kteří notoricky odmítali převzít například soudní obsílku, ale pročistí také obchodní rejstřík a odhalí takzvaně mrtvé firmy, které nevykazují žádnou činnost.

DATOVÉ SCHRÁNKY

K čemu slouží?

Nahradí papírovou korespondenci s úřady. Od listopadu 2009 si budou úřady s firmami „dopisovat“ výhradně elektronicky.

Jak schránku zřídit? Právnickým osobám jsou zřizovány automaticky. Každé firmě přijde v první polovině července od České pošty obálka se žlutým pruhem. Bude obsahovat přihlašovací údaje do datové schránky. Pro fyzické osoby schránky nejsou povinné a o zřízení musí žádat buď na ministerstvu vnitra, nebo na kterémkoliv CzechPointu. Kolik to bude stát? Firmy i fyzické osoby mohou odesílat i přijímat zprávy zdarma. Za odesílání platí pouze úřady, a to z peněz ze státního rozpočtu. Potřebuji elektronický podpis? Pro přihlašování do schránky a odesílání dokumentů e-podpis není nutný. Výjimkou jsou firmy, kde bude do schránky přistupovat více oprávněných osob. Ty budou muset e-podpis používat, aby bylo možné identifikovat, kdo přesně danou zprávu odeslal. Kvůli bezpečnosti je však lepší digitální certifikát používat i pro přihlašování. Jak dlouho se datové zprávy archivují? Datová schránka nemá sloužit jako archiv, proto se každá datové zpráva po 90 dnech od doručení automaticky smaže. Je však možné je archivovat na vlastním počítači a v budoucnu i v komerčním úložišti, které bude za poplatek nabízet Česká pošta. Co když datovou schránku používat nechci? Firmy nemají na výběr, musejí schránky používat povinně. Donutí je k tomu mimo jiné skutečnost, že po deseti dnech od odeslání je každá zpráva dle zákona považována za doručenou bez ohledu na to, zda ji někdo skutečně četl. Vyzkoušet schránky můžete už dnes Datové schránky začnou fungovat až od července, pro „nedočkavce“ ale připravilo ministerstvo vnitra testovací provoz. Na stránkách www.datoveschranky.info je možné si v demoverzi vyzkoušet fungování webového rozhraní systému. Jediné, co k tomu potřebujete, je vyplnění a odeslání žádosti o přístupové údaje. Při testování jsme je získali obratem za několik minut. Co se týče aktivních úkonů, je možné v demoverzi pouze odeslat a přijmou datovou zprávu, a to pouze na jediný nabízený úřad. Postup je velmi jednoduchý. Po kliknutí na položku Nová zpráva se zobrazí vyhledávací formulář. V něm stačí zadat, kterému úřadu chcete psát, a systém nabídne adresu jeho datové schránky. Při vytváření datové zprávy schránka automaticky vyplní většinu nutných údajů o odesílateli a nabídne možnost připojení dokumentu. Jako přílohu lze odeslat všechny dostupné souborové formáty s výjimkou archivů a spustitelných souborů (například arj, zip, exe). Po odeslání pak úřad potvrdí příjem zprávy. Odpověď i s případnou přílohou lze archivovat na harddisku počítače, vytisknout nebo odeslat ke konverzi. Ta slouží k převedení datové zprávy do papírové podoby: Po odeslání ke konverzi si můžete papírový dokument vyzvednout na kterémkoliv CzechPointu i s úředním ověřením. Vedle toho demoverze nabízí „procházku“ dalšími položkami menu: Doručené zprávy, Odeslané zprávy, Nastavení, Adresář a Nápověda. V Nastavení je možné například zadat automatické upozornění při doručení každé nové zprávy formou e-mailu či SMS nebo určit další osoby oprávněné vstupovat do schránky. Poslední volbou je registrace digitálního certifikátu, pokud jej chcete (nebo v případě více oprávněných osob musíte) používat k podepisování odesílaných zpráv. Z testování datové schránky vyplývá, že ovládání systému je skutečně jednoduché. Kdo si poradí s e-mailem nebo aplikací internetového bankovnictví, nebude mít problém ani s datovými schránkami. Vedle toho systém obsahuje propracovanou nápovědu. Většina úřadů i větší firmy, využívající spisovou službu, se navíc s tímto webovým rozhraním prakticky nepotkají. Ministerstvo vnitra totiž při vývoji systému spolupracovalo se všemi významnějšími vývojáři spisových služeb. Ti tak mohli své systémy na datové schránky napojit. Pozor na „rybáře“**

Datové schránky budou zejména v případě firem obsahovat často citlivé informace, které by se neměly dostat do nepovolaných rukou. Pokud bude firma používat pro přístup do schránek webové rozhraní, měla by proto obzvláště dbát na bezpečnost. I zde se nabízí analogie s internetovým bankovnictvím. To se stalo mnohokrát cílem podvodníků, kteří se z nepozorných uživatelů snažili metodou takzvaného phishingu vylákat přístupové údaje k účtu. Stejný problém se může vyskytnout i u systému datových schránek, avšak s jedním podstatným rozdílem. U internetového bankovnictví už dnes „rybáři“ lovící hesla neuspějí. Banky přidaly ochranu pomocí SMS kódu, jímž je nutné potvrdit každou transakci. Případný podvodník si tak i při získání přístupových údajů může zjistit stav vašeho účtu či transakční historii, peníze však převést nemůže.

V případě datových schránek by ale internetovému útočníkovi šlo především právě o uložené datové zprávy, respektive o jejich obsah. A ten žádnou potvrzovací esemeskou ochránit nelze. Pokud tedy někdo rozešle hromadný mail s odkazem na podvrženou vstupní stránku systému datových schránek a neopatrný
uživatel na ní zadá své přístupové údaje, má hacker otevřenou cestu ke všem dokumentům ve schránce. Vyhnout se takovému riziku lze v podstatě jediným způsobem: používat pro přihlašování do schránky nikoli pouze z bezpečnostního hlediska naprosto nedostatečné uživatelské jméno a heslo, ale digitální certifikát. Ten je možné získat za pár stokorun ročně u některé z certifikačních autorit, například České pošty nebo společností EIdentity a První certifikační autorita.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče