Daří se, přijdou další pobočky

14. srpna 2006, 00:00 - (čtk)
14. srpna 2006, 00:00

FASTFOODOVÉ ŘETĚZCE Řetězce rychlého občerstvení stále otevírají nové pobočky, hlavně v Praze. Kromě nejznámějších o sobě dávají vědět i další sítě, včetně českých. Jedničkou na českém trhu rychlého občerstvení stále zůstává McDonald’s.

FASTFOODOVÉ ŘETĚZCE Řetězce rychlého občerstvení stále otevírají nové pobočky, hlavně v Praze. Kromě nejznámějších o sobě dávají vědět i další sítě, včetně českých.

Jedničkou na českém trhu rychlého občerstvení stále zůstává McDonald’s. Ačkoli v roce 2004, kdy neotevřel ani jednu novou pobočku, jeho tržby stagnovaly a snížil se mu i počet zákazníků, loni si o šest procent polepšil a utržil 2,28 miliardy korun. Podle mluvčí Drahomíry Jirákové letos firma v Praze žádné nové pobočky neotevře, k celkem 33 restauracím v Česku ale přibydou další tři v následujících dvou letech.

Hlavním konkurentem je pro McDonald’s další americký řetězec KFC. Ten výrazně expandoval v loňském roce, kdy převzal osm provozoven sítě Big Food a počet jeho restaurací se rozšířil z 31 na 44. Více než polovina z nich je v Praze. Tržby KFC se pohybují kolem jedné miliardy korun, v roce 2004 to bylo 905,5 milionu korun.

PŘICHÁZEJÍ DALŠÍ Vědět ale o sobě dávají i další zahraniční sítě. Velký boom fastfoodových řetězců nastal v Praze především v souvislosti se stavbami nových obchodních center - jen v posledních třech letech se nabídka rozšířila o Centrum Chodov, centrum Novodvorská Plaza, Palác Flora nebo Galerii Butovice. Další nákupní komplexy jsou ve výstavbě. Jídelní zóny v těchto centrech přitom často obsazují především řetězce. Stále častěji se lze setkat s řetězci, které nabízejí asijské speciality. Nové pobočky otevřela původem americká společnost Panda nebo síť bister Li Wu.

Vstup na český trh zahájil v Praze německý řetězec Nordsee zaměřený na rybí produkty, svou síť postupně rozšiřují také americká sendvičová bistra Subway. Další světoví giganti, například Burger King, Wendy’s nebo Starbucks, zatím do Česka údajně nemíří.

PEKÁRNY ZTRÁCEJÍ DECH?

Z českých společností je v hlavním městě vidět především síť pekáren Paneria. Společnost Eureca Shops, která 14 pražských poboček provozuje, je součástí konsolidované skupiny Delta pekáren a loni skončila se ztrátou téměř 15 milionů korun. „Když přišly Panerie na trh, byly velice zajímavé, ale v poslední době kvůli konkurenci trochu ztrácely na tržbách. Chceme je samozřejmě postrčit správným směrem a vrátit je do černých čísel,“ komentuje loňský výsledek manažer prodejen Miroslav Pácl. Podle něj se teď společnost bude věnovat hlavně rekonstrukci obchodů, nová provozovna se letos otevře v obchodním centru Chodov.

K expanzi se chystají také bageterie Boulevard, které vznikly jako doplňková činnost výrobce a distributora balených obložených baget Crocodille. První provozovna začala fungovat v roce 2003, před půl rokem otevřela druhá pobočka ve Vodičkově ulici. „Dvě bageterie rozhodně nejsou finální číslo,“ říká Klára Cichoňová z firmy. MONDO

PIZZA ZAČNE V BUDĚJOVICÍCH Razantněji hodlá vstoupit na trh nová značka rychlého občerstvení zaměřeného na italskou kuchyni, kterou připravuje společnost Mondo Pizza. První provozovna vznikne do konce roku v Mercury Centru v Českých Budějovicích. „Příští rok by se mělo otevřít asi deset restaurací umístěných buď ve food courtech nebo na rekonstruovaných nádražích. Cíl je asi 50 restaurací do tří let,“ popisuje budoucnost Petr Veselý z firmy.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče