Dánsko

02. srpna 2004, 00:00 - SOŇA GULLOVÁ, VŠE Praha, JANA HÁJKOVÁ, PETR KUČERA
02. srpna 2004, 00:00

Jako podnikatelé jsou Dánové konzervativní a formální. Vystupují seriózně, někdy až úzkostlivě dodržují pravidla slušného chování.Obchodníci z Dánska se vyznačují rozumovým přístupem k jednání, pracovitostí, ale i velkou aktivitou. Není jim vlastní podnikatelská agresivita. Jako podnikatelé neradi riskují.

Generální ředitel dánské společnosti Carlsberg A/S Nils Smedegaard Andersen.

Jako podnikatelé jsou Dánové konzervativní a formální. Vystupují seriózně, někdy až úzkostlivě dodržují pravidla slušného chování. Obchodníci z Dánska se vyznačují rozumovým přístupem k jednání, pracovitostí, ale i velkou aktivitou. Není jim vlastní podnikatelská agresivita. Jako podnikatelé neradi riskují. Nemají rádi asertivní jednání partnerů a urazí je i přílišné sebevědomí či nadřazené vystupování. V přístupu k obchodním jednáním jsou Dánové považováni za výkonné obchodníky a bývají důslední ve sledování podnikatelských záměrů. Na druhé straně jsou nakloněni kompromisním řešením situací a za úspěšné považují jednání, s jehož výsledkem jsou spokojeny obě strany. Jednání se může účastnit i jeden jednatel, při projednávání složitějších či speciálních otázek však lze očekávat účast více osob. Jednatel má moc rozhodovat o projednávaných otázkách, ale ne vždy ji využívá. Často si tím, že nerozhodne okamžitě na místě, snaží rozšířit prostor pro pozdější manévrování. AŽ ÚZKOSTLIVÉ DODRŽOV ÁNÍ ZÁVAZKŮ A TERMÍNŮ

Konkurenční prostředí vede dánské podniky k nutnosti racionálně hospodařit se všemi zdroji - přírodními, finančními, ale i s časem. Tato racionálnost se odráží i ve způsobu, jakým dánské firmy vedou obchodní jednání. Projevuje se také v až úzkostlivém dodržování a plnění sjednaných závazků a termínů, včetně vyžadování včasného příchodu na schůzku. Dánský partner očekává, že jednání bude zahájeno ve stanovenou dobu. Dochvilnost je v této zemi významnou zásadou. Předčasný příchod je chápán jako projev nervozity a nedočkavosti. Podle zdánlivé „formálnosti“ hodnotí dánští obchodní partneři u protějšku i schopnost dodržet slovo a splnit závazky. Při jednání je úvodní společenský rozhovor omezen na minimum. Převládá tendence „jít přímo k věci“ bez zdvořilostní konverzace. Schůzky nemohou být přerušovány telefonáty či vyřizováním jiných záležitostí. Jednání trvají zhruba 45 až 60 minut. K projednávání otázek přistupují dánští obchodníci jednotlivě a poté, co se k otázce vyjádřily obě strany, dojde k uzavření daného tématu na principu dohody či k přesunutí otázky na příští jednání. Jednání jsou vedena systematicky a rychle, i když dánští obchodní partneři je neurychlují. Jedná-li se o řešení důležitých problémů, jsou důkladní, trpěliví a rádi zpomalí. S konečným výsledkem jednání či stanoviskem k němu si Dánové dávají načas. Jsou opatrní a neradi vstupují do neznámého nebo nejistého prostředí, neradi riskují.

BEZ SMLOUVÁNÍ V reakcích na vnější podněty jsou transparentní a nemusí být obtížné je přesvědčit o výhodnosti obchodu za předpokladu, že zboží je odpovídající kvality a je nabízeno za rozumnou cenu . Rázně odmítají cenová vyjednávání a smlouvání. Cenu je nutno již do nabídky vypočítat přesně a v průběhu jednání na ní trvat. V průběhu prezentace výrobků se nedoporučuje nabízené výrobky úmyslně „přikrášlovat“. Je třeba poskytnout pravdivou charakteristiku. Předložené nabídky musí být vypracovány pečlivě i po formální stránce. Dánové jsou schopni odstoupit od jednání jen kvůli neodborně předložené nabídce. Tvrdé prodejní obchodní taktiky Dány přímo iritují. Také použití nátlakové taktiky obsahující ultimáta jako „do pondělí je cena 100 korun za kus, od pondělí se zvyšuje na 120 korun“ je nevhodné. DRŽÍ SLOVO**

Dánští podnikatelé dodrží dané slovo a bývají spolehliví v plnění přijatých závazků. Stejný přístup očekávají i od partnerů. Nesplnění slibu, nevyřízení korespondence, nevyjádření se k předloženému návrhu, ale i nepřesnost či nedochvilnost mohou nepříznivě působit na vývoj obchodních vztahů. Závazná je i ústní dohoda. Jednou daný slib nelze zrušit a při jeho nesplnění je pravděpodobné, že dánský obchodník ztratí zájem dále spolupracovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče