Daňová minela se státu nevyplatila

29. září 2010, 13:41 - Karel Zaoral
29. září 2010, 13:41

Ondřejem Pavlíkem

Společnost DKV Euro Service (DKV) dlouhodobě upozorňuje na chybu, které se podle ní dopustil bývalý ministr financí Eduard Janota. Ten inicioval zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty s cílem umořit vyšším inkasem část deficitu státního rozpočtu. Sazba této daně se však zvýšila natolik, že mezinárodní kamionoví dopravci u nás přestali tankovat, což způsobilo výpadek v příjmech. Týdeník EURO o důsledcích chybného nastavení spotřební daně hovořil s Ondřejem Pavlíkem, ředitelem společnosti DKV.

EURO: V čí prospěch vlastně ono zvýšení bylo? PAVLÍK: Měl jsem možnost vidět čísla autorizovaná z ministerstva financí. Naprosto nepotvrdila růst inkasa daně, s jakým úřad počítal. Právě naopak. Obrovské množství řidičů se stáhlo na Slovensko a tam začali tankovat. Profitují tedy Slováci a nám se projevila Lafferova křivka, která říká, že s růstem sazby klesá výběr, bez ohledu na okolnosti. Letos se zvýšila sazba daně o deset procent a odhaduji, že peněz se vybere o tři procenta méně než loni. Naše data ukazují, že čtvrtina z objemu tankování v ČR se přesunula do zahraničí. Výpadek v inkasu bude větší než očekávaný růst ze zvýšení daně v objemu čtyř miliard korun.

EURO: Konzultuje s vámi ministerstvo financí své záměry ohledně cen pohonných hmot? PAVLÍK: S námi to nikterak konzultováno nebylo. Jestli nějaké konzultace probíhaly, tak vyloženě na akademické úrovni bez reálného základu. Jenže obrat v pohonných hmotách realizuje byznys, nikoliv akademici. Celé to zvýšení daně bylo učiněno výpočtem na papíře, bez kontaktu s reáliemi běžného života.

EURO: Ministerstvo argumentovalo také tím, že celková cena nafty u nás není v porovnání se zbytkem Evropy zase tak vysoká. PAVLÍK: Naše firma má zkušenosti z některých dalších zemí, kde se tak stalo. Jako příklad mohu uvést Slovinsko, kde tamní vláda postupovala v podstatě podobně. V polovině roku museli zareagovat na odliv poptávky a přistoupit k tomu, že budou významnou část spotřební daně vracet. Kdo podniká v autodopravě, ví, že cena se nezvažuje brutto, ale po odpočtu DPH a případném odpočtu části spotřební daně. Dopravci vědí, že peníze z těchto daní dostanou zpět, protože to garantuje stát, a proto kalkulují s takto upravenými cenami. Snadno se pak stane, že je ekonomičtější tankovat v zemi, kde je sice absolutní cena vyšší, avšak po odečtech výhodnější.

EURO: Je možné podobným způsobem reagovat na nepřiměřeně vysokou spotřební daň i u nás? PAVLÍK: Já bych takový krok očekával. Úředníci by měli situaci hodnotit s ohledem na to, jak vypadají cenové hladiny v okolních zemích. Je třeba zvážit, že kamion v mezinárodní dopravě, který jede z Turecka do Portugalska, mezitím kříží deset zemí. Při obrovských nádržích, jimiž moderní tahače disponují, si může k tankování vybrat kteroukoli z deseti zemí, jimiž projíždí. Česká republika to nebude, protože všechny ostatní země na trase z Turecka do Portugalska jsou kromě Německa levnější. Právě kvůli spotřební dani. V podstatě nic jiného tam nehraje roli, poněvadž zdrojová cena nafty se odvíjí od ceny ropy Brent z burzy v Rotterdamu. Pak je v ní samozřejmě DPH, což se nezvažuje kvůli vratkám. Marže pumpařů jsou prakticky srovnatelné, a tím pádem zbývá spotřební daň, která se značně různí, od minima v Lucembursku až po maximum v České republice.

EURO: To ale znamená, že z tranzitní kamionové dopravy kromě zničených cest a škod na životním prostředí prakticky nic nemáme. PAVLÍK: Přesně tak. Navíc tu máme jen mýtný systém, který sice vybírá peníze, jenže tyto prostředky končí z drtivé většiny v nákladech na udržování tohoto systému, bohužel nikoli na cestách. Ve srovnání s ostatními zeměmi jsme za dobu trvání celého systému zatím utratili dvě třetiny výběru za výstavbu a provoz. V ostatních zemích bývá tento poměr většinou opačný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít