Dalších patnáct let za pelotonem

22. listopadu 2004, 00:00 - Erich Handl, šéfredaktor
22. listopadu 2004, 00:00

Proč není ani patnáct let po revoluci české hospodářství na úrovni Německa? Vždyť jsme podle některých scénářů měli sousedy dohnat za dva roky. Je třeba pamatovat na skutečnost, že Němci se po válce hospodářsky zvedali také hodně dlouho, a to navzdory hospodářskému zázraku.

V pětačtyřicátém si vařili polévky z podešví bot, teprve v roce 1949 dostali pevnou měnu - marku. V padesátém se začalo hospodářství SRN vzpamatovávat, přesto se dopracovalo ke konvertibilitě měny až v roce 1958, tedy třináct let po válce. Patnáct let tedy není pro revitalizaci hospodářství žádná mimořádná doba. Problém Česka spočívá v tom, že bude nakonec svět dohánět mnohem déle než Němci. Ti si totiž už brzy po válce dokázali zajistit signifikantní ekonomický růst. V roce 1950 činil neuvěřitelných 25 procent, o rok později více než osmnáct procent. Do roku 1960 se pak celková produkce země znásobila jedenapůlkrát. Za úspěch mohly razantní Erhardovy reformy, tvrdá ochrana domácího trhu vysokými cly a také pochopitelně miliardy dolarů z Marshallova plánu. Žádnou z těchto výhod Česká republika nemá. Reformy jsou polovičaté, politika vysokých cel není v moderní Evropě možná. A peníze z fondů Evropské unie nelze s někdejším velkorysým americkým plánem srovnat. Proto se připravme na dalších patnáct let jízdy za hlavním pelotonem, rychle to nepůjde.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít