Dalších padesát center na obzoru

02. června 2008, 00:00 - Renata Lichtenegerová
02. června 2008, 00:00

V Česku už je kolem 250 nákupních center různých velikostí. Dalších padesát by jich mělo vzniknout během příštích pěti let. Kromě velkých komplexů se investoři zaměřují i na skromnější takzvané retail parky. S rostoucím počtem center ale přitvrzuje i boj o zákazníka.

Tři nová velká obchodní centra už letos otevřela své brány zákazníkům. Začátkem března to byla Galerie Fénix na Praze 9. V půli května se k ní přidaly obchodní komplex Central v Mostě a Zlaté Jablko ve Zlíně. Do konce roku by mělo přibýt dalších minimálně osm úplně nových center jak v Praze, tak především mimo ni. Oproti loňsku se jedná o téměř dvojnásobný počet přírůstků do tuzemské rodiny obchodních domů a v podobném tempu budou maloobchodní giganty přibývat i do budoucna. „V horizontu pěti let by mělo vzniknout padesát nových obchodních center,“ předpovídá Pavlína Hajnová ze společnosti Centers Data, která se zabývá průzkumem trhu. „Prostor tu je. Především pro kvalitní obchodní centra s dobrým složením nájemců,“ upřesňuje analytička.

CELÉ HODINY A VELKÉ ÚTRATY

Češi v nákupních centrech tráví spoustu času. Vyplývá to z letošního průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha. Zhruba třetina účastníků průzkumu totiž uvedla, že v nákupním centru obvykle pobývá déle než dvě hodiny. Více než hodinu pak zpravidla zabere návštěva nákupního centra 72 procentům dotazovaných lidí. Polovina návštěvníků utratí při jedné návštěvě svého hlavního centra více než 1500 korun. Rozhodujícími faktory pro výběr centra jsou dobrá dostupnost, sortimentní nabídka a cenová úroveň.

Invaze do regionů

„Největší prostor pro nárůst počtu obchodních center je v regionech, kde doposud podobná multifunkční centra chybí a jejich obyvatelé musí dojíždět desítky kilometrů autem do jiných měst,“ konstatuje Omar Koleilat, generální ředitel developerské společnosti Crestyl. Právě na tuto kartu společnost vsadila při výstavbě komplexu Central v Mostě. „Podle výzkumu, který jsme si nechali vypracovat, jezdí téměř 60 procent obyvatel Mostu a Litvínova někdy nakupovat mimo místo svého bydliště, nejčastěji do Prahy, Teplic a Chomutova,“ popisuje Omar Koleilat.

Ve stejném duchu hodlá firma v Česku pokračovat. „Plánujeme výstavbu dalších obchodních center v regionech. V tuto chvíli například připravujeme stavbu nákupní galerie v Chomutově. Dále chystáme multifunkční centra v Kladně, Opavě, Jablonci nad Nisou a usilujeme o Hradec Králové a další regionální města po celé České republice,“ přibližuje plány Koleilat.

Přestože většina „letošních“ obchodních domů nebude stát v hlavním městě, nedá se říci, že by Praha už byla nasycena. Po letošních novinkách (viz strana 16) se v příštích letech metropole dočká ještě několika vydatných soust, jakými budou například Galerie Harfa (dostavba 2010), Galerie Rustonka (2011), Dejvice Center (2012) nebo Smíchov City (2015).

Starší centra do nových kabátů

Stavba úplně nových objektů je jen jedním dílem skládačky. „Nejnovějším trendem je rozšiřování stávajících obchodních center na skoro dvojnásobné kapacity,“ konstatuje Hajnová. Příkladem je liberecké obchodní centrum Nisa, které bylo postaveno v roce 1999 a doposud nabízelo kolem 25 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch.

Svého času byla Nisa největším nákupním centrem na severu Čech. Aby obstála i dnes, rozhodl se investor, společnost ING Real Estate, její velikost zdvojnásobit. Přestavba by měla vyjít na 1,75 miliardy korun. Součástí nového komplexu by mělo být mimo jiné i multikino. Stotisícové město se přitom letos dočká otevření ještě jednoho obchodního domu. Centrum Plaza Liberec se sto dvaceti obchody plánuje zprovoznit společnost Plaza Centers na konci roku.

Změny se v příštích letech dočká i pražské nákupní Centrum Černý Most, jehož plocha by se měla ztrojnásobit. Společnost Unibail-Rodamco, která ho vlastní, plánuje rozšířit obchodní plochy až ke vstupu do sousedící stanice metra. Dokončení první fáze se plánuje na rok 2010.

Outlety patří k dopravním tepnám

Také první dvě velká outletová centra v Hatích u Znojma a v Praze-Štěrboholích se letos dočkají posil. Značkovou módu starších kolekcí bude nabízet komplex Galerie móda Praha v Tuchoměřicích a centrum Exit 66 na dálnici D1.

Galerie móda se bude (alespoň nějaký čas) pyšnit nálepkou největšího centra svého druhu. Na rozloze 50 tisíc metrů čtverečních bude soustředěno kolem 170 prodejen. Centrum Exit 66 bude se svými 18 tisící metry čtverečními sice o poznání menší, zato ale může těžit ze své strategické polohy na dálnici z Prahy do Brna. Právě umístění v blízkosti dopravních tepen je pro outlety stěžejní. Zákazníci kvůli slevám rádi podniknou i delší cestu. „Lidé jsou k nám ochotni jezdit až dvě hodiny,“ popisuje Iva Janovská, manažerka Fashion Arena Outlet Center ve Štěrboholích.

Staví se i menší centra

V rámci střední Evropy vede Česko ve výstavbě takzvaných retail parků, menších nákupních center zahrnujících tři a více velkoplošných obchodů. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Češi mají nyní v přepočtu na tisíc obyvatel k dispozici 117 metrů čtverečních prodejních ploch těchto parků, zatímco druzí Maďaři 90 a třetí Poláci pouhých 34 metrů čtverečních. Celkově ale středoevropské země v segmentu retail parků zaostávají za západní Evropou. Například v Irsku, které žebříček vede, připadá na tisíc obyvatel 431 metrů čtverečních těchto prodejních ploch.

Podle Milana Trněného, obchodního ředitele společnosti Czech Property Investments, která má „na svědomí“ například již zmiňovanou Galerii Fénix, vyhledávají developeři pro potřeby retail parků plochy od 300 do 1200 metrů čtverečních. „U obchodních center, jako je Galerie Fénix, považuji za životaschopnou prodejní plochu od 15 tisíc metrů čtverečních,“ říká Milan Trněný. Pro srovnání – pražské nákupní centrum Chodov, které patří mezi největší v zemi, má plochu 55 tisíc metrů čtverečních.

Silné slovo má i v případě retail parků lokalita. Developeři se začínají soustřeďovat na regionální a stále menší města. „Dá se říci, že v Praze už je trh značně rozebrán. Potenciál naopak cítíme v krajských městech, na která se nyní zaměřujeme,“ přibližuje Trněný. Společnost Czech Property Investments chce v Česku vybudovat síť CPI Retail Parků, které by vždy doplnily nabídku hypermarketů. Loni otevřela první z těchto center v Třinci. To se v dubnu dočkalo „sourozence“ ve Vyškově. Do konce roku by měl přibýt ještě park v Prostějově a Českém Těšíně.

„V obou případech jsme už začali pronajímat prostory. V Prostějově nabízíme obchodníkům 4300 metrů čtverečních v sousedství Intersparu na Plumlovské ulici v bezprostřední blízkosti největších tamních sídlišť,“ prozrazuje Trněný. Retail park v Českém Těšíně bude zase součástí obchodní zóny u tamního Tesca, u výpadovky na Třinec. V první fázi bude nabízet plochu 1550 metrů čtverečních.

Několik desítek menších nákupních center s názvem Stop Shop se v Česku chystá provozovat rakouská společnost Immoeast. Centra mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. „Retail parky chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15 tisíc obyvatel,“ říká jednatel Georg Dobler ze společnosti Stop Shop Management.

Stavba prvního centra Stop Shop loni začala u Uherského Hradiště a letos podle Doblera přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí. Plocha obchodních parků Stop Shop s několika obchody se má pohybovat od 3500 do 7000 metrů čtverečních.

Kdo zkrachuje v Liberci?

Ruku v ruce s velkolepou výstavbou nových center přitvrzuje boj o zákazníky. Nejeden zavedený obchodní komplex se musí potýkat s „nováčkem“ v nejbližším okolí. „Nejvíce to houstne v Liberci, kde přímo v centru vznikají tři nová obchodní centra,“ upozorňuje Pavlína Hájnová. Galerii Liberec, stavěnou společností ECE, a Centrum Forum, které buduje firma Multi Development, bude od sebe dělit jediná ulice. Nedaleko liberecké radnice navíc staví obchodně-zábavní centrum společnost Plaza Centers. To bude stejně jako Galerie Liberec zaměřeno na módu. Tyto tři nové obchodní domy vznikají v prostoru, který je z jedné strany ohraničen rekonstruovanou Nisou a z druhé dvěma retail parky.

O tom, že stotisícový Liberec všechna svá obchodní centra nemůže uživit, odborníci nepochybují. „Spíš to bude vypadat tak, že se nebude dařit ani jednomu,“ míní Hájnová. Podobná situace podle ní do budoucna hrozí v Českých Budějovicích a v Brně.

MILIONY METRŮ ČTVEREČNÍCH

Plocha všech tuzemských nákupních center podle údajů společnosti Cushman

& Wakefield činila v závěru loňského roku zhruba tři miliony metrů čtverečních, z toho na velká nákupní centra s více než pěti tisíci metry čtverečními a nejméně deseti nájemci připadlo 1,8 milionu metrů čtverečních. Menší retail parky disponovaly plochou 1,2 milionu metrů čtverečních.

Jeden velký obchodní dům

Mohutné výstavbě se v příštích pěti letech nevyhne ani centrum Prahy. Na rozdíl od Liberce ale česká metropole podle Hájnové nová centra bohatě uživí. Obchody mají vyrůst zejména na Národní třídě, Václavském náměstí a poblíž Florence. Podle Filipa Dvořáka, radního pro Prahu 1, mají obchodníci o turisty hojně navštěvované centrum města velký zájem, přičemž světové značky provozují své obchody především v ulici Na Příkopě, která je ve dvacítce nejdražších nákupních ulic světa.

Na Národní třídě poblíž obchodního domu Tesco má podle Dvořáka do dvou let vzniknout komplex Copa centrum s deseti tisíci metry čtverečních nákupních ploch. Nedaleko něho má být postaven také obchodní dům Perla, který bude mít zhruba dva tisíce metrů čtverečních plochy. Do pěti let by pak samotné srdce Prahy mělo získat dalších třicet tisíc metrů čtverečních prodejních ploch s dokončením projektu Samarin v dolní části Václavského náměstí. V ulici Na Poříčí v areálu bývalých tiskáren pak má do pěti let vyrůst nákupní komplex Vítek centrum s obchodní plochou 25 tisíc metrů čtverečních. Zhruba 15 tisíc metrů čtverečních obchodní plochy bude mít po rekonstrukci bývalé sídlo ČSOB v ulici Na Příkopě.

Vedou prodejny s oděvy

Na tuzemském trhu není podle Hájnové významný leader mezi vlastníky obchodních domů. „Momentálně centra hodně skupuje společnost ING Real Estate, Pradera nebo GE Real Estate. Dříve byly aktivní společnosti Europolis či Manhattan,“ konstatuje analytička. V současnosti funguje v Česku více než 250 nákupních center různých velikostí s téměř sedmi tisíci provozovnami. Podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha mají v obchodních centrech nejčastější zastoupení prodejny s oděvy, kterých bylo začátkem roku celkem 1582. „Móda je hlavním hnacím motorem expanze obchodních center,“ říká František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Druhé nejpočetnější jsou obchody s obuví a koženým zbožím (488) a třetí příčka patří prodejnám s klenoty a dárky (448 prodejen). Největší podíl na prodejní ploše tuzemských nákupních center ale mají hypermarkety a hobbymarkety. „Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představují gastronomie a zejména služby,“ upozorňuje Diviš.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče