Další rána malým obchodům

13. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
13. listopadu 2006, 00:00

MALOOBCHODNÍ ŘETĚZCEZahraničním řetězcům už velká města nestačí, pro další velké obchody již téměř není prostor. Proto se začínají orientovat na města menší. Ty však zatím ovládají drobné prodejny českých podnikatelů. Otázkou je, jak dlouho vydrží.Obchodní řetězce se dosud ve svých expanzních plánech orientovaly především na větší města.

MALOOBCHODNÍ ŘETĚZCE Zahraničním řetězcům už velká města nestačí, pro další velké obchody již téměř není prostor. Proto se začínají orientovat na města menší. Ty však zatím ovládají drobné prodejny českých podnikatelů. Otázkou je, jak dlouho vydrží.

Obchodní řetězce se dosud ve svých expanzních plánech orientovaly především na větší města. Ta jsou dnes ale obsazena a příliš šancí již neposkytují.

Například v Praze si některá velká obchodní centra velmi tvrdě konkurují. Mezinárodní řetězce tak vidí šanci v obcích pod 5000 obyvatel. „V České republice je nyní zhruba 1300 prodejen velkých řetězců. Pouze 20 jich ale připadá na tuto kategorii obcí, ve kterých přitom žije přibližně 37 procent českého obyvatelstva,“ upozorňuje Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

POSLEDNÍ RÁNA Z MILOSTI?

V menších obcích provozují své prodejny česká spotřební družstva či nezávislí obchodníci. Ovšem i oni musí čelit konkurenci hypermarketů a supermarketů v okolí velkých měst. „Stále více lidí totiž jezdí nakupovat právě do těchto obchodů,“ říká majitelka prodejny potravin z Dobřichovic u Prahy. Pokud se nyní řetězce přesunou i do menších obcí, obává se řada obchodníků o svůj osud. „Už nyní je naše situace kritická a živí nás hlavně letní rekreanti ze zdejších chat. V okamžiku, kdy zde vznikne nový supermarket nebo něco podobného, tak to balím,“ tvrdí obchodnice. Otakar Svoboda, místopředseda Sdružení podnikatelů a živnostníků a jirkovský pekař si myslí, že rozmach sítí do menších měst bude pro české obchodníky likvidační. „Málokdo si uvědomuje, že tito obchodníci poskytují obživu nejen sobě, ale i svým zaměstnancům. Pokud skončí, ocitnou se na dlažbě další lidé, kteří budou jen těžko shánět jinou práci,“ zdůrazňuje Svoboda. Podle jeho slov nemohou malí obchodníci velkým řetězcům konkurovat cenou, která je přitom pro nakupující rozhodující. „Vyrobit rohlík za korunu prostě nelze,“ dodal.

PODÍL MENŠÍCH STAGNUJE

Ještě v roce 1997 měly malé soukromé prodejny tržní podíl asi 65 procent. Do roku 2002 ale každoročně klesal a jejich podíl se stabilizoval na dvaceti procentech. Nové projekty řetězců nyní počítají s vytvořením sítě obchodů, které by měly simulovat takzvané „obchody na rohu“. Nejdále jsou zatím v Tesku, jejichž malé prodejny by měly nést označení Expres. Delvita zase měla vyrukovat s názvem Proxy. Poté co se však její majitel společnost Delhaize rozhodl odejít z Česka, je osud tohoto plánu nejasný.

„Prodejny Tesco Expres budou mít plochu do jednoho tisíce metrů čtverečních a nabídnou především čerstvé potraviny. Příští rok chceme zahájit stavbu několika desítek těchto prodejen,“ řekla tisková mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Je veřejným tajemstvím, že řetězce v některých případech pokukují rovnou po již existujících prodejnách.

ROZHODUJE PŘEDEVŠÍM CENA

Velkému zájmu ze strany nakupujících se těší také diskontní prodejny jako Kaufland či Lidl. Český zákazník je totiž orientován téměř výhradně na cenu. Ta hraje v jeho rozhodování nejdůležitější roli. „Diskontní prodejny jsou tak rájem těchto zákazníků, kteří jsou ochotni vybírat si zboží přímo z palet a nečekají žádné nadstandardní služby. Z toho vychází i marketingové kampaně, které jsou zaměřeny skoro výlučně na cenu,“ míní Skála.

Přesto však se podle jeho slov v posledních letech zvyšuje počet zákazníků, pro které cena rozhodující roli nehraje. Podle průzkumů Čechům vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. „Obchodníci, kteří chtějí v tvrdé konkurenci na tuzemském maloobchodním trhu uspět, by se proto měli více zaměřit na zlepšování kvality svých služeb,“ radí zástupce společnosti Incoma Research.

EXPANZE BUDE POKRAČOVAT V Česku nyní funguje zhruba 1300 hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen a v roce 2007 by obchodní řetězce měly otevřít desítky nových prodejen. Rozšiřování maloobchodní sítě ale bude pomalejší než v uplynulých letech. Mezi nejaktivnější obchodníky bude zřejmě patřit společnost Tesco Stores ČR. „Příští rok chceme s výstavbou obchodů Tesco pokračovat. Zákazníkům bychom rádi postavili desítky nových prodejen, přesné číslo ani konkrétní lokality ale zatím nemůžeme upřesnit,“ uvedla Matoušková. Tesco letos zprovoznilo pět nových obchodů a do konce letošního roku hodlá otevřít dalších sedm. Pozadu nechce zůstat ani konkurenční společnost Ahold Czech Republic, která má nyní v Česku 297 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. Své plány na příští rok ale Ahold zatím drží pod pokličkou. „Na tuzemském trhu je stále prostor ve velkých městech i na venkově. Například v Plzni jsme identifikovali ještě několik lokalit pro další expanzi,“ uvedla mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Pecinová. PŘIBUDOU I NOVÉ DISKONTY Pokračovat v expanzi budou příští rok i diskontní prodejny, jejichž obliba v Česku v posledních letech výrazně roste. Například společnost Lidl, která na český trh vstoupila v roce 2003, nyní v Česku provozuje již 145 diskontních prodejen. V závěru loňského roku jich měla 129. „Počet našich prodejen se do konce roku ještě zvýší. Také v nadcházejících letech budeme samozřejmě pokračovat ve své úspěšné expanzi,“ řekla mluvčí českého Lidlu Monika Šrámková. Další řetězce jsou na prozrazení svých plánů ještě opatrnější. „Tyto údaje pokládáme za strategické kvůli velmi ostrému konkurenčnímu prostředí, ve kterém se český maloobchod nachází,“ uvedl mluvčí společnosti Kaufland Michael Sperl. Podle nedávného vyjádření zástupců Volksbank CZ, která v obchodech Kaufland otevírá svá prodejní místa, by se počet těchto hypermarketů měl v Česku v nejbližších letech zvýšit z nynějších 68 na 110. Rovněž diskontní řetězec Plus Discount, který má v Česku 125 obchodů, plánuje v následujících třech až pěti letech počet svých obchodů zdvojnásobit. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun. JAK KONKUROVAT ŘETĚZCŮM? * nabídnout vyšší kvalitu služeb, například možnost objednávky po internetu * důraz na kvalitní české zboží * spoléhat na dobrou pověst obchodu * vytvořit příjemné prostředí pro nakupování * zajistit parkování u prodejny DESET NEJVĚTŠÍCH SKUPIN řetězec tržby za rok 2005 1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 37 mld. Kč 2. Ahold Czech Republic 36 mld. Kč (Albert, Hypernova) 3. REWE (Billa, Penny Market) 23,2 mld. Kč 4. Tesco Stores ČR 22,5 mld. Kč 5. Tengelmann ČR 19,4 mld. Kč (Plus Discount, OBI) 6. Globus ČR 19 mld. Kč 7. Carrefour* 11 mld. Kč 8. SPAR ČR 10 mld. Kč 9. Delvita 9,8 mld. Kč 10. Baumax ČR 6,2 mld. Kč * prodejny letos převzalo Tesco Pramen: Incoma KDE SE BUDE STAVĚT**

Nové obchody v menších městech

řetězec město rok dokončení

Billa Ledeč nad Sázavou 2007

Kaufland Domažlice 2006

Lidl Varnsdorf 2006

Lidl Česká Kamenice 2006

Lidl Frýdlant 2007

Lidl Blatná 2006

Lidl Dačice 2007

Lidl Bučovice u Vyškova 2007

Plus Discount Hrádek nad Nisou 2006

Plus Discount Chrastava 2006

Plus Discount Skuteč 2007

Tesco Bechyně 2006

Tesco Vodňany 2006

Tesco Veselí nad Lužnicí 2006

Tesco Polička 2007

Pramen: Incoma

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče