Další plány proti byrokracii

23. června 2008, 00:00 - Libuše Frantová
23. června 2008, 00:00

ADMINISTRATIVNÍ ZÁTĚŽ - Stát sníží podnikatelům administrativu až o jednu pětinu. Podnikání malých a středních firem ve všech zemích Evropské unie také výrazně ulehčí přijetí zákona o volném pohybu služeb, který chce ministr průmyslu a obchodu Martin Říman předložit vládě ještě do konce roku.

Administrativní zátěž se snižuje, i když podle mnoha podnikatelů pomalu. Premiér Mirek Topolánek minulý týden na prezentaci, kterou uspořádala společně s Úřadem vlády a ministerstvem průmyslu a obchodu iniciativa eStat, prohlásil, že není spokojen s odstraňováním bariér podnikání v jiných rezortech, než je průmysl a obchod. „Říman realizuje změny nejdůsledněji ze všech ministrů. Rezistence úředníků na ostatních ministerstvech je vyšší,“ připustil. Základem zlepšení podnikatelského prostředí je podle něj schválení občanského a obchodního zákoníku.

Snaha o jednodušší podnikatelské prostředí navazuje na novelu živnostenského zákona, která začne platit od července. Díky ní budou mít živnostníci snazší vstup do podnikání.

Výrazně také klesne počet živností a vznikne jediná volná živnost místo dosavadní více než stovky. U některých živností navíc odpadne prokazování nejméně tříleté praxe. (Podrobnosti v Profitu č. 12/2008.)

Chystá se novinka: tichý souhlas

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman potvrdil, že dodrží plán zrušit nebo omezit zhruba pětinu z celkem tisícovky různých podnikatelských povinností. Ty představují finanční zátěž asi 76 miliard korun. Do roku 2010 by toto zjednodušení podnikatelského prostředí mělo přinést úsporu 17,3 miliardy korun.

Zákon o volném pohybu zboží, který chce Říman předložit do konce roku vládě, umožní poskytovat dočasně služby v jiných zemích Evropské unie pouze na základě povolení mateřské země. V cizině nebude potřeba další povolení. Stejné zjednodušení by pak mělo samozřejmě platit pro firmy z jiných členských států Unie, které na území Česka poskytují své služby.

Zákon také zavede revoluční novinku v české administrativě – proceduru takzvaného tichého souhlasu úřadů. To bude znamenat, že pokud se úřad ve stanovené lhůtě k žádosti podnikatele nevyjádří, považuje se jeho mlčení za souhlas a podnikatel získá uplynutím lhůty oprávnění k podnikání. Tato novinka odřízne část zdlouhavé komunikace s úřady v případech, kdy byla jejich činnost příliš liknavá a úředníci nedodržovali stanovené lhůty. Institut tichého souhlasu přesune odpovědnost za nečinnost z podnikatele na správní úřad.

Zjednodušit se má také státní kontrola, odstraní se duplicitní a nadbytečné kontroly podnikatelů. Říman prohlásil, že pokud se tento princip osvědčí, bude možné uvažovat o jeho použití dokonce u správního řízení obecně.

Tichý souhlas se rozšiřuje také na povolení k činnosti autoškol, energetických auditorů, insolventních správců a podobně. Většina povolení bude nově udělována na dobu neurčitou.

Vzniknou kontaktní místa

Mezi další přínosy nového zákona patří zavedení jednotných kontaktních míst pro domácí i zahraniční podnikatele, kteří budou chtít poskytovat své služby v Česku. Jejich zřízení se chystá v rámci Centrálních registračních míst a také na ministerstvu průmyslu a obchodu a budou sloužit jako komunikační článek mezi podnikatelem a úřady. Podnikatel tak přijde do styku pouze s jednou institucí, nebude muset formality zařizovat sám. A od roku 2010 nebude ani muset přijít na kontaktní místo osobně.

První výsledky má i antibyrokratická komise ministerstva zemědělství, kterou zřídil ministr Petr Gandalovič letos v březnu. „Komise již připravila seznam dvanácti návrhů na zjednodušení byrokracie, které budou v nejbližší době zpracovány k novelizaci zákona o rostlinolékařské péči a souvisejících vyhlášek,“ říká Gandalovič. Také podle něj nadbytečná administrativa omezuje a ekonomicky ohrožuje zemědělské podnikatele.

Z analýzy 245 právních předpisů týkajících se podnikání bylo zjištěno 2168 různých povinností podnikatelů vůči státu, což představuje administrativní zátěž v hodnotě 86,5 miliardy korun ročně. Přes jednapadesát procent administrativní zátěže ukládá firmám české právo, evropská legislativa se na tom podílí 49 procenty. Podnikatele nejvíce zatěžují rezorty ministerstva práce a sociálních věcí, životního prostředí, zemědělství, zdravotnictví a financí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít