Další míle k CzechPointu

25. října 2007, 20:02 - Ivan Pilný
25. října 2007, 20:02

Glosy postaršího technokrata

Úsilí v odstranění zbytečných cest nás občanů na úřady se zdá delší než opěvovaná „long way to Tipperary“. Možná jsme teď ušli další míli. Skončila pilotní část projektu CzechPoint(s). Bodů je zatím málo, takže stručně připomenu, co se stalo.
Na několika desítkách míst můžete za úředníkovy asistence získat výpisy z katastru, obchodního nebo živnostenského rejstříku. Přestože je počet aplikací omezen nutnými a postupně se rodícími změnami v legislativě, je řada věcí v projektu správná. Zkušenosti z komerce s elektronickým bankovnictvím i e-businessem ukazují, že virtuální místa přístupná z domova musejí být doplněna „kamennými“ institucemi, pobočkami nebo obchody. Dále se zřetelně ukazuje, že většina populace není zatím natolik počítačově gramotná, aby zvládla transakce bez asistence.
Asistované CzechPointy vybavené navíc technikou, kterou je drahé nebo zbytečné pořizovat domů, jsou správným krokem. Je ovšem nezbytně nutné příslušné úředníky, matrikáře a pošťáky důkladně vyškolit, aby byli schopni poskytovat nové asistenční služby. A vstřícně komunikovat. Na to, zdá se, projekt naštěstí nezapomíná. Určitě by neškodilo pokračovat v tolik úspěšném programu Národní počítačové gramotnosti, aby více občanů vědělo, co vše je možné a jak se připravit na kontakt s jim dosud neznámými technologiemi. Odezva pilotního projektu na několika desítkách CzechPointů je více než pozitivní. Škoda že průzkum byl omezen jen na provozovatele a netýkal se uživatelů.
Nastává nová fáze. Do konce ledna 2008 má být připojeno dalších 1300 míst. Aby to dávalo smysl, je tedy více než nezbytné urychlit nutné legislativní kroky v oblasti zrovnoprávnění elektronických a písemných dokumentů a přístupu k registrům. To se snad, byť pomalu, děje. Nicméně by bylo třeba eliminovat zbytečné administrativní procesy, neboť - řekněme si upřímně - nejlepší a nejlevnější CzechPoint je ten, jehož není vůbec zapotřebí. Zatím nám páni poslanci zdražují nedopečené koláče, když transakční poplatek zvýšili z padesátikoruny na stovku.
Celou věc jako obvykle komplikuje známá vícerozměrná potíž. Aplikace z centra bojuje s aplikacemi i „virtuosy“ (tak se jmenuje jeden z konkurenčních projektů) distribuované veřejné správy. Jako obvykle jde o peníze. IT firmy bojují za své zájmy, IT manažeři krajů a měst zase o zachování své aplikace, jež je živí. Doufám, že dojde k rozumnému kompromisu, jinak zapláče občanova kapsa a zajásají kapsy firemní i úřednické.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan…
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít