Další dravec ze Španělska

08. srpna 2005, 00:00 - * ERICH HANDL
08. srpna 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SEAT LEÓN Jako jeden z prvních měl Profit minulý týden možnost otestovat nejžhavější novinku Seatu - další verzi modelu León. Jeho nejlevnější verze vyjde na 429 900 korun. Vylepšený León je konstrukčně spřízněný se Seatem Alteou a spolu s novým Toledem tvoří novou vlnu španělské automobilky.

foto: Seat 

VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SEAT LEÓN Jako jeden z prvních měl Profit minulý týden možnost otestovat nejžhavější novinku Seatu - další verzi modelu León. Jeho nejlevnější verze vyjde na 429 900 korun. Vylepšený León je konstrukčně spřízněný se Seatem Alteou a spolu s novým Toledem tvoří novou vlnu španělské automobilky. Na českém trhu je od prvního srpna. Podle výrobce spojuje sportovní šarm vozů kupé s praktičností pětidveřových hatchbacků. Masivní karoserie má expresivně tvarované světlomety, které opticky navazují na V-prolis v kapotě motoru a velkou masku chladiče. Výrazné jsou také lemy podběhů kol. Některé zájemce ale může zklamat právě výrazná podoba tří uvedených modelů - opticky jsou skoro stejné. Včetně chytrého fíglu se stěrači čelního okna, které jsou skryty do sloupků. León se odlišuje snad jen takzvanými „neviditelnými“ klikami zadních dveří, které jsou ukryty ve dveřním rámu. S tím už ale kdysi přišla Alfa Romeo. Seat nové generace je v porovnání s předchozím modelem o něco větší, rozvor se prodloužil o 65 milimetrů na 2,578 metru. Zvětšil se i kufr, který má nyní objem 341 litru. To není špatné, ale zavazadlový prostor má dost vysokou nákladovou hranu, takže se pro podnikání bohužel moc nehodí. Je to jasně auto pro rychlou jízdu a reprezentaci. OSTRÁ JÍZDA S NAFTOU Nejlevnější León s benzinovým čtyřválcem 1,6 vyjde na výše zmíněných 430 tisíc korun. Profit otestoval naftový dvoulitr s turbem, za který se v nejvyšší verzi Sport-Up připlácí téměř 200 tisíc korun. Jaká byla jízda? Auto sedělo na asfaltu perfektně, vylepšený podvozek Agile Chassis a nové zavěšení typu multi-link dělají svoji práci. Dvoulitr je skvělý, dole se musí trochu točit, nahoře jde výborně. Umí až 205 kilometrů v hodině, v kabině je přitom relativně ticho, nic se netřese, i rychlá jízda je pohodová. V průměru si agregát nevezme více než 5,6 litru nafty na sto kilometrů jízdy. Pochválit musíme i přesnou manuální šestistupňovou převodovku. Modely s turbodieselem 2.0 TDI mohou být na přání vybaveny také dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Jízda s Leónem je pohodlná a přitom může být, pokud má řidič sportovní choutky, pěkně ostrá. PYROTECHNICKÉ PÁSY Interiér je dynamický, člověk si uvnitř připadá jako v závodním autě. Zajímavé jsou bezpečnostní prvky. Pásy předních sedadel mají pyrotechnické předpínače a omezovače napětí. Tyto omezovače mají i pásy zadních krajních sedadel, u kterých jsou připraveny také kotevní body systému Isofix, sloužící k upevnění dětských sedaček. Kabina nám ale přinesla několik zklamání. Vzadu není navzdory zvětšené karoserii přehnaně místa pro nohy, což se ale dá sportovně laděnému autu odpustit. Horší je to s přetechnizovanou palubní deskou, kde člověk dlouho pátrá, než najde třeba tlačítko větrání. A nejhorší ze všeho je téměř nulový výhled dozadu. Hrana zadních sedadel je hodně vysoko. Záďovým oknem lze sice sledovat auta za Leónem, ale při couvání nejsou vidět popelnice nebo jiné nižší předměty, stojící v cestě. To se řidič musí spoléhat na postranní zrcátka. KONTROLA TLAKU PNEUMATIK Na závěr k výbavě Leónu. Stroj má v nejlevnější verzi Reference standardně ve výbavě šest airbagů, ABS či systém kontroly tlaku v pneumatikách. Nechybějí ani elektromechanický posilovač řízení, elektrické ovládání vyhřívaných zpětných zrcátek s kryty v barvě vozu, elektrické ovládání předních oken, dálkově ovládané centrální zamykání se selektivním otvíráním dveří SAFE a ukazatel vnější teploty. Sportovní image nového Leónu umocňují i šestnáctipalcová kola. Vyšší stupně výbav Sport, Stylance a Sport-up přidávají například litá kola, volant a řadicí páku v kůži, palubní počítač a další funkční i komfortní prvky. PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ Naftový dvoulitr byl skvělý, dole se musí trochu točit, ale nahoře jde dobře. Umí až 205 kilometrů v hodině. V průměru si nevezme více než 5,6 litru nafty na sto kilometrů jízdy. NEPŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ Při couvání je kvůli vysoké zádi téměř nulový výhled dozadu. Řidič se musí spoléhat na postranní zrcátka. TECHNICKÉ ÚDAJE | Typ vozu| pětidveřový hatchback |
| Objem válců| 2 litry |
| Max. výkon| 103 kW|
| Zrychlení 0-100| 9,3 s|
| Průměrná spotřeba| 5,6 l/100 km|
| Kufr | 341 litru|
| Cena (Sport-Up)| 611 900 korun |

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče