Další biče problém nevyřeší

20. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. srpna 2007, 00:00

Jedna z dnes vládnoucích menších politických stran šla do loňských parlamentních voleb s heslem „Vyženeme kamiony ze silnic“. Po necelém roce činnosti vlády premiéra Mirka Topolánka se tento cíl zjevně daří naplňovat. Na silniční dopravce padá jedna rána za druhou a další se chystají v blízké budoucnosti.

Není to jen problém platby elektronického mýta či omezení jízd kamionů během pátečního odpoledne a prázdninových víkendů.

Provozovatelé silniční dopravy se musejí vypořádávat stále obtížněji s nedostatkem vhodných zaměstnanců, další řidiče jim kosí bodový systém.

Do toho přicházejí zprávy o výkonovém zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací i pro menší nákladní auta, chystá se celoroční omezení jízd kamionů v podobě platné během července a srpna. Dopravní firmy tedy mají starostí až nad hlavu. V této souvislosti se ale nabízí přímo otázka, komu tato opatření slouží? Konkurenční železnici? Těžko, ta sama přiznává, že není schopna nahradit silniční přepravu zejména na kratší vzdálenosti. Česká lodní doprava je v troskách díky nestálým plavebním podmínkám zejména na Labi.

Až tedy přijde doba, kdy začnou postupně nejprve malé a následně možná i střední dopravní firmy krachovat a velcí dopravci výrazně zdražovat cenu přepravy, bude na zpytování svědomí pozdě. A tato doba při stále tvrdších podmínkách pro provozování silniční dopravy nutně přijít musí. Radost z toho asi bude mít zejména jedna z vládnoucích stran, která kamiony zrovna nemusí a preferuje ekologické dopravní prostředky. Otázkou je, jak se bez kamionů dostane zboží například do hypermarketů a dalších obchodů, jak budou bez kamionové dopravy vzkvétat průmyslové podniky požadující dopravu v režimu just-in-time.

Nejsem zarputilým bojovníkem za práva silničních dopravců a zejména řidičů kamionů. I mně vadí situace opakující se dnes a denně nejen na dálnici D1 z Prahy do Brna, kdy v pravém pruhu jede plně naložený kamion a jiný ho tři kilometry předjíždí.

Je nutné si ale uvědomit, že na kamionech dnes visí celá ekonomika. Neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak kamiony opravdu efektivně nahradit. Pokud vláda nemá v rukávu nějaké eso v podobě alternativy, měla by ke všem snahám regulovat kamionovou dopravu přistupovat citlivěji než dosud.

Jak se bez kamionů dostane zboží do hypermarketů?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít