Další biče problém nevyřeší

20. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. srpna 2007, 00:00

Jedna z dnes vládnoucích menších politických stran šla do loňských parlamentních voleb s heslem „Vyženeme kamiony ze silnic“. Po necelém roce činnosti vlády premiéra Mirka Topolánka se tento cíl zjevně daří naplňovat. Na silniční dopravce padá jedna rána za druhou a další se chystají v blízké budoucnosti.

Není to jen problém platby elektronického mýta či omezení jízd kamionů během pátečního odpoledne a prázdninových víkendů.

Provozovatelé silniční dopravy se musejí vypořádávat stále obtížněji s nedostatkem vhodných zaměstnanců, další řidiče jim kosí bodový systém.

Do toho přicházejí zprávy o výkonovém zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací i pro menší nákladní auta, chystá se celoroční omezení jízd kamionů v podobě platné během července a srpna. Dopravní firmy tedy mají starostí až nad hlavu. V této souvislosti se ale nabízí přímo otázka, komu tato opatření slouží? Konkurenční železnici? Těžko, ta sama přiznává, že není schopna nahradit silniční přepravu zejména na kratší vzdálenosti. Česká lodní doprava je v troskách díky nestálým plavebním podmínkám zejména na Labi.

Až tedy přijde doba, kdy začnou postupně nejprve malé a následně možná i střední dopravní firmy krachovat a velcí dopravci výrazně zdražovat cenu přepravy, bude na zpytování svědomí pozdě. A tato doba při stále tvrdších podmínkách pro provozování silniční dopravy nutně přijít musí. Radost z toho asi bude mít zejména jedna z vládnoucích stran, která kamiony zrovna nemusí a preferuje ekologické dopravní prostředky. Otázkou je, jak se bez kamionů dostane zboží například do hypermarketů a dalších obchodů, jak budou bez kamionové dopravy vzkvétat průmyslové podniky požadující dopravu v režimu just-in-time.

Nejsem zarputilým bojovníkem za práva silničních dopravců a zejména řidičů kamionů. I mně vadí situace opakující se dnes a denně nejen na dálnici D1 z Prahy do Brna, kdy v pravém pruhu jede plně naložený kamion a jiný ho tři kilometry předjíždí.

Je nutné si ale uvědomit, že na kamionech dnes visí celá ekonomika. Neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak kamiony opravdu efektivně nahradit. Pokud vláda nemá v rukávu nějaké eso v podobě alternativy, měla by ke všem snahám regulovat kamionovou dopravu přistupovat citlivěji než dosud.

Jak se bez kamionů dostane zboží do hypermarketů?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Návod: 4 a více kroků, jak založit svůj vlastní stát
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
Auta
Tento Mercedes třídy E nevypadá na to, že by měl víc koní…
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon. Stojí 400 tisíc a ujede 30 km
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Technologie
Asus Lyra: Wi-Fi bez kompromisů (uživatelská recenze)
Cnews FM: S historicky prvním hostem o Firefoxu a Mozille [podcast]
Kompletní parametry Skylake-X s 12 až 18 jádry jsou venku. Takty mají překvapivě vysoko
LibreOffice 5.4 vyšel ke stažení. Generuje menší dokumenty a kvalitnější PDF
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít