Dálnice rostou rekordním tempem

06. února 2006, 00:00 - K. Levý
06. února 2006, 00:00

(reakce na článek v Profitu č. 4/2006) Ve vašem článku nezapomínáte zdůraznit jak pozitivní, tak i negativní důsledky rozvoje dálniční sítě v České republice. Rád bych se podrobně zastavil u jednoho málo známého argumentu, který v textu uvádíte. Všichni si myslí, že rychlejší spojení přitáhne do regionu investory.

(reakce na článek v Profitu č. 4/2006)

Ve vašem článku nezapomínáte zdůraznit jak pozitivní, tak i negativní důsledky rozvoje dálniční sítě v České republice. Rád bych se podrobně zastavil u jednoho málo známého argumentu, který v textu uvádíte.

Všichni si myslí, že rychlejší spojení přitáhne do regionu investory. Ale čím dál tím více příkladů z Evropy ukazuje, že tomu mnohdy bývá naopak. Dálnice totiž funguje i v opačném směru a usnadňuje tedy vysávání regionálních zdrojů. Zahraniční firmy odvezou suroviny či polotovary a o přidanou hodnotu se postarají někde jinde. A co je ještě horší: odcházejí mozky. Pro studenty bude snazší dojíždění do Prahy nebo jiných velkých měst, pro vystudované vysokoškoláky pak nebude takový problém několikrát týdně dojíždět za lépe placenou prací jinam.

Vidím to u nás v Ústí nad Labem, kde - i když ještě nedokončená - dálnice znamenala pro mé přátele větší možnost cestovat do Prahy. A řada z nich už má na příští rok domluvenou práci v Drážďanech, kam brzy také povede dálnice. Tady v Ústí je to „horší“ ještě o to víc, že přinejmenším stejně kvalitní a rychlé je i vlakové spojení, ležíme na modernizovaném koridoru. Není tak problém ráno v sedm odjet a večer se před sedmou vrátit. Zabere to asi o dvě hodiny denně více času než práce přímo v Ústí, ale kvalitou práce i množstvím peněz je to nesrovnatelné. Regionální politici by neměli hledět k dálnici jako k jediné spáse. Měli by se snažit podporovat rozvoj školství v regionu, kvalitu bydlení a života obecně a hlavně bojovat s celostátní vládou, aby místo obrovských investorů podporovala malé a střední podnikatele. Ti jsou totiž svázaní s regionem, vytvářejí zde pracovní místa a přispívají ke společenskému životu. Na rozdíl od továren jako Philips v Hranicích - Miloš Zeman nedbal na varování, přizpůsobil zákony a mravy v duchu hesla „vše pro investora“ a takhle to dopadlo.

**K. Levý, Ústí nad Labem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít