Dálnice rostou rekordním tempem

06. února 2006, 00:00 - K. Levý
06. února 2006, 00:00

(reakce na článek v Profitu č. 4/2006) Ve vašem článku nezapomínáte zdůraznit jak pozitivní, tak i negativní důsledky rozvoje dálniční sítě v České republice. Rád bych se podrobně zastavil u jednoho málo známého argumentu, který v textu uvádíte. Všichni si myslí, že rychlejší spojení přitáhne do regionu investory.

(reakce na článek v Profitu č. 4/2006)

Ve vašem článku nezapomínáte zdůraznit jak pozitivní, tak i negativní důsledky rozvoje dálniční sítě v České republice. Rád bych se podrobně zastavil u jednoho málo známého argumentu, který v textu uvádíte.

Všichni si myslí, že rychlejší spojení přitáhne do regionu investory. Ale čím dál tím více příkladů z Evropy ukazuje, že tomu mnohdy bývá naopak. Dálnice totiž funguje i v opačném směru a usnadňuje tedy vysávání regionálních zdrojů. Zahraniční firmy odvezou suroviny či polotovary a o přidanou hodnotu se postarají někde jinde. A co je ještě horší: odcházejí mozky. Pro studenty bude snazší dojíždění do Prahy nebo jiných velkých měst, pro vystudované vysokoškoláky pak nebude takový problém několikrát týdně dojíždět za lépe placenou prací jinam.

Vidím to u nás v Ústí nad Labem, kde - i když ještě nedokončená - dálnice znamenala pro mé přátele větší možnost cestovat do Prahy. A řada z nich už má na příští rok domluvenou práci v Drážďanech, kam brzy také povede dálnice. Tady v Ústí je to „horší“ ještě o to víc, že přinejmenším stejně kvalitní a rychlé je i vlakové spojení, ležíme na modernizovaném koridoru. Není tak problém ráno v sedm odjet a večer se před sedmou vrátit. Zabere to asi o dvě hodiny denně více času než práce přímo v Ústí, ale kvalitou práce i množstvím peněz je to nesrovnatelné. Regionální politici by neměli hledět k dálnici jako k jediné spáse. Měli by se snažit podporovat rozvoj školství v regionu, kvalitu bydlení a života obecně a hlavně bojovat s celostátní vládou, aby místo obrovských investorů podporovala malé a střední podnikatele. Ti jsou totiž svázaní s regionem, vytvářejí zde pracovní místa a přispívají ke společenskému životu. Na rozdíl od továren jako Philips v Hranicích - Miloš Zeman nedbal na varování, přizpůsobil zákony a mravy v duchu hesla „vše pro investora“ a takhle to dopadlo.

**K. Levý, Ústí nad Labem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít