Dálnice řeší v Brně „Bártův strejček“

25. května 2012, 16:46 - Petr Kolář
25. května 2012, 16:46

Protlačil šéf poslanců Věcí veřejných před svým odchodem z ministerstva dopravy do brněnské divize Ředitelství silnic a dálnic vzdáleného příbuzného?

Jedním z posledních kroků Víta Bárty ve funkci ministra dopravy bylo březnové jmenování krajských šéfů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a adeptů do některých nižších manažerských funkcí. „Hlavním cílem personálních změn je zpřetrhání vazeb se stavebními firmami a často i s regionálními politickými strukturami (…) Je potřeba začít stavební firmy a kvalitu jejich práce více kontrolovat. Odcházejí osoby, které jsou ve funkcích často mnoho let. Takovým lidem nemohu věřit,“ vysvětloval tehdy Bárta. Zřejmě věděl, o čem mluví. Krátce před Bártovým odchodem z ministerstva se stal šéfem úseku výstavby dálnic v ŘSD Brno jeho příbuzný.
Radomír Štamberg, kterému se v tamních kruzích přezdívá „Bártův strejček“ a mluví se o něm coby o superguruově „kádrové rezervě“, dokonce týdeníku Euro řekl, že se kvůli němu posouvalo výběrové řízení do této pozice, protože „jsem byl pozván a bylo mi voláno, když jsem dělal ve sklárně v Rusku. Z Ruska nejsem schopný odjet během krátké doby.“ On i novopečený šéf poslanců Věcí veřejných Bárta ale své příbuzenské vztahy bagatelizují a shodně tvrdí, že na výběrové řízení neměly vůbec žádný vliv. Takový je i postoj centrálního ředitelství ŘSD, které soutěž vypisovalo. „Už jsem o tom párkrát slyšel, ale nic víc o tom nevím a nehrálo to žádnou roli. Pan Štamberg byl neúspěšným uchazečem o post ředitele ŘSD Brno. Když se hledali lidé na nižší posty, vybírali se ti nejlepší z neúspěšných,“ tvrdí šéf celostátního ředitelství ŘSD Jiří Švorc a dodává: „Výběrové řízení se kvůli němu neposouvalo, jeho sebevědomí bych chtěl mít. Původní termín byl plánován na prosinec, ale protože se i kvůli svátkům nepřihlásil dostatek uchazečů, posouval se termín pro všechny na leden.“ „Přiznávám, že to jméno je mi povědomé, ale nemohu si zařadit odkud,“ reagoval nejprve Bárta na dotaz týdeníku Euro na Štamberga. Až po připomenutí přezdívky „Bártův strejček“ se rozpomněl. „Ale ano, jasně, ale není to můj strýc. To je bratranec tety nebo něco takového. To je přes tři kolena. Musím to ověřit. Vůbec nevím, že kvůli němu bylo pozdrženo nějaké výběrové řízení,“ podotkl Bárta. „Vnímám nového pana ředitele v Brně. Jsem velmi pyšný, jaký tam pan ředitel udělal vítr, co se týče Skansky, ale úroveň pod ním jsem už vůbec nevnímal,“ dodal.
„Jaký příbuzenský vztah? Co máte? Mě vybírali. Já jsem pracoval u jedné firmy celou dobu, jsem stavební inženýr a pracoval jsem hlavně v zahraničí. Když se podíváte, kteří lidé se vybírali, kdo všechno tam má stavební fakultu, tak se dívejte hlavně na odbornost. Mě vybírali kvůli odbornosti,“ tvrdí Štamberg.
Na přímý dotaz, zda je Bártův příbuzný, Štamberg odpověděl, „No určitě jsme z nějakého předka. Přiznám se, že nevím přesně z jakého kolena. Jestli je to 2222 let před naším letopočtem nebo jak.“ Před výběrovým řízením spolu prý nemluvili – a o funkci šéfa úseku výstavby dálnic brněnského ŘSD podle Štamberga už vůbec ne. „Přiznám se, že si nepamatuji. Pamatuji, že jsem potkal pana Wojtylu ve Vatikánu. Ale jestli jsem potkal pana Bártu, opravdu nevím,“ uvedl Štamberg. „Až když mě dali do této funkce, tak jsem byl na ministerstvu dopravy, kde jsme se potkali,“ konstatoval.
Bártou chválený šéf brněnského ŘSD Zdeněk Pánek prý o příbuzenském vztahu svého podřízeného s exministrem dopravy neví. „Víte, ono se vykládá tolik různých věcí, já tomu nepřikládám žádnou větší váhu. Takové souvislosti netuším. Předpokládám, že se vybíralo podle jiného klíče než rodinné příslušnosti,“ řekl Pánek. „Pan Štamberg je tam nový stejně jako já. Ale myslím, že po té krátké době jsme se zorientovali v problému poměrně dobře, a já žádný problém nemám. Můj přístup k němu se nezmění,“ dodal. Brněnský úsek výstavby dálnic ŘSD má na starost například komplikovanou výstavbu úseku dálnice R52 z Brna do Vídně, stavbu dálnice R43 spojující Brno a Svitavsko, která by měla propojit dálnice D1 a R35, dále přípravu stavby dálnice R55 podél řeky Moravy, kterou blokuje spor o vybudování tunelu za dvanáct miliard korun, a mluví se i o rozšíření dálníce D1.
Štambergovo angažmá v ŘSD Brno není prvním, které v souvislosti s Bártou budí pochyby. Spekulovalo se i o obsazení postu moravskoslezské pobočky ŘSD v Ostravě Pavlem Veličkou, dobrým známým mecenáše Věcí veřejných a lobbisty z Frýdku-Místku Lukáše Vícha, který pořídil a médiím předal tajnou nahrávku Kristýny Kočí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít