Dálnice porostou rychleji

03. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. ledna 2005, 00:00

ZLEPŠENÍ SPOJENÍ Po mnoha letech slibování a příprav se v loňském roce konečně výrazněji rozeběhla výstavba nových dálničních úseků. Zvýšené tempo má pokračovat i letos.

ZLEPŠENÍ SPOJENÍ Po mnoha letech slibování a příprav se v loňském roce konečně výrazněji rozeběhla výstavba nových dálničních úseků. Zvýšené tempo má pokračovat i letos. Už v loňském roce se několik let odkládané plány výstavby dálnic začaly měnit ve skutečnost. Pro letošek má Fond dopravy pro tento účel dokonce více peněz než loni, zejména díky dotacím z evropských fondů. D1: INVESTICE DO BEZPEČNOSTI Na nejstarší české dálnici D1 se momentálně staví hlavně kolem Mořic směrem na Kroměříž. V budoucnu by se na dálnici měl napojit Zlínský kraj, což je podle ministra financí Bohuslava Sobotky jednou z hlavních priorit vlády. Grossův kabinet chystá na D1 investovat také do výrazného zvýšení bezpečnosti. Opatření, která v říjnu loňského roku schválila vláda, přijdou na 38 milionů korun. V budoucnu, tedy někdy po roce 2011, se plánuje rozšíření dálnice na tři jízdní pruhy v jednom směru v okolí Brna. D3: SPORY O TRASU TRVAJÍ Na dálnici, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi, se momentálně stavějí kratší úseky v okolí Tábora. Řidičům zatím slouží pouze čtyřkilometrový úsek u obce Chotoviny. Dálnice D3 má měřit 140 kilometrů a stát zhruba 24 miliardy korun. Z Českých Budějovic směrem do Rakouska pak komunikace nebude dálnicí, ale „pouze“ čtyřproudovou silnicí. O konkrétní trase zbývající části dálnice, zejména ve Středočeském kraji, ale stále není jasno. Vláda sice tvrdí, že by celá D3 mohla být v provozu už v roce 2010, to by se prý ale musely velice rychle dořešit všechny územní problémy a vytvořit pravidla pro vstup soukromého kapitálu do podobných projektů. D5: CHYBÍ POUZE TUNEL U PLZNĚ Těsně před dokončením je dálnice D5 spojující Prahu s Plzní a česko-německou státní hranicí u Rozvadova. Od loňského roku je již v provozu téměř celý obchvat Plzně, o jehož konkrétní trasu se vedly dlouholeté spory. Zbývá dokončit pouze 330 metrů dlouhý tunel vrchem Valík jižně od krajského města, který se dosud objíždí provizorní trasou. Jeho zprovoznění - a tedy otevření posledního úseku dálnice mezi Černicemi a Útušicemi - se plánuje na konec roku 2006. D8: TRVALÉ TAHANICE S EKOLOGY Stavba dálnice D8 z P rahy do Ústí nad Labem a dále směrem na státní hranici s N ěmeckem má za sebou rozporuplný rok. Na jedné straně se podařilo dokončit ražbu nejdelšího českého dálničního tunelu u Petrovic na Ústecku a začala výstavba úseku mezi Trmicemi a státní hranicí přes Krušné hory (více než 23 kilometrů dlouhý úsek má být zprovozněn na konci roku 2006). Na druhou stranu trvají hádky mezi státními úřady a ekology o úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který musí překonat České středohoří. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic prosazuje povrchovou dálnici, ekologové i ministerstvo životního prostředí žádají tunel. Důsledkem sporů je další oddalování termínu výstavby a tedy i dokončení celé dálnice. Podle ministerstva dopravy by povrchová varianta zajistila dostavbu úseku do roku 2007, případná stavba tunelu by trvala zhruba o rok déle. D11: DO DOBŠIC UŽ LETOS Do konce letošního roku má začít provoz na prvním novém úseku dálnice D11 z Poděbrad do Dobšic. Čile se však pracuje i na dalších úsecích tak, aby se mohlo až do Hradce Králové minimálně v jednom pruhu jezdit už v roce 2006. Projekt má ale tradiční háček - problémy s výkupy pozemků. Podle náměstka primátora Hradce Králové Josefa Malíře si totiž v trase budoucí dálnice koupili některé pozemky ekologičtí aktivisté. Je prý tedy pravděpodobné, že až do Hradce Králové dálnice hned tak nepovede a skončí několik kilometrů před městem. Součástí D11 bude i kapacitní přivaděč z dalšího krajského města - sousedních Pardubic. D47 : VÍCE NEŽ ROČNÍ SKLUZ

Ministr dopravy Milan Šimonovský může pomalu začít trénovat chůzi na dlouhé tratě. V roce 2003 se totiž vsadil, že dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí u Veřňovic bude dokončena v roce 2008. Pokud ne, projde celou trasu pěšky. Podle Ředitelství silnic a dálnic však má příprava stavby momentálně již téměř sedmnáctiměsíční skluz, zejména kvůli chybějícím některým územním rozhodnutím. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření však přesto tvrdí, že se všechno stihne v plánovaných termínech. „Pokud se podaří zahájit výstavbu na všech úsecích do března 2006, je zprovoznění v listopadu 2008 a dokončení o rok později reálné,“ uvedl. Dálnice bude měřit 80 kilometrů, výstavba přijde na 80 až 85 miliard korun.

ROZESTAVĚNÉ DÁLNICE

dálnice úsek termín zahájení termín dokončení

D1

Vyškov-Mořice 2001 2005

Mořice-Kojetín 2004 2008

Kojetín-Kroměříž západ 2005 2008

Kroměříž západ-Kroměříž východ 2004 2007

Kroměříž východ-Říkovice 2005 2008

D3

Mezno-Chotoviny 2004 2007

Tábor-Soběslav 2005 2009

Soběslav-Bošilec 2005 2010

D5

Černice-Útušice 2003 2006

D8

Lovosice-Řehlovice 2005 2007

Trmice-státní hranice 2003 2006

D11

Libice nad Cidlinou-Dobšice 2004 2006

Dobšice-Chýšť 2004 2006

Chýšť-Osičky 2004 2007

Osičky-Hradec Králové 2004 2007

D47

Lipník nad Bečvou-Bělotín 2004 2008

Bělotín-Hladké Životice 2005 2008

Hladké Životice-Bílovec 2005 2008

Bílovec-Ostrava, Rudná 2004 2008

Ostrava, Rudná-Hrušov 2001 2008

Hrušov-Bohumín 2004 2008

Bohumín-státní hranice ČR/Polsko 2005 2008

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče