Article, show

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Sympatický svéráz

18. března 2012, 10:25 - Stanislav Švarc
18. března 2012, 10:25

Jen málokteré auto vzbudilo u Čechů takový zájem jako Dacia Duster. Praktické SUV s pohonem všech kol, které se nebojí nešetrného zacházení v nelehkých podmínkách a s nízkou cenou? Pro národ chatařů a chalupářů mimořádně zajímavé!

Foto: Dacia

A loni se ukázalo, že duster Čechy skutečně oslovil, patřil totiž k nejprodávanějším čtyřkolkám na tuzemském trhu. Není nutné zastírat, že hlavním důvodem úspěchu je nízká cena a s ní související poměr cena/výkon.

Kdo šetří, má duster

Dacia Duster totiž rozhodně není auto, které si zaslouží přívlastek „krásný“. Na druhou stranu se nedá říct, že by bylo ošklivé. Působí tak nějak nápadně a je znát, že se designéři soustředili především na účelnost i nízké výrobní náklady.

To ostatně platí i o interiéru. Z jednoduché palubní desky koukají ovladače známé ze starších renaultů, jejichž ergonomie je diplomaticky řečeno překvapivá. Především tlačítko elektrického ovládání zrcátek umístěné pod ruční brzdu nebo ovladače elektrického stahování zadních oken na tunelu za předními sedadly způsobí nechápavé kroucení hlavou. Přední okna se zase stahují tlačítky na středovém panelu. Důvod je zřejmý – ušetřilo se na zdvojeném ovládání.

Vnitřek je opravdu sestavený tak, aby především fungoval, na nějaké kudrlinky tu nebyl prostor. I proto vás v případě nového vozu v nose pošimrá typická „vůně“ gumy, v tomto případě použité na bytelné koberečky. Jestli chcete auto, které vás bude uvnitř rozmazlovat, hledejte jinde. Ale pokud toužíte po voze se snadno udržovatelným interiérem, je duster tím pravým. Vše se totiž dá snadno umýt mokrým hadrem. Místa je všude dost a dobře poslouží i kufr s objemem 418 litrů.

Diesel je slyšet

Roli pohonného ústrojí na sebe v testovaném voze vzal známý naftový čtyřválec 1.5 dCi, zde v silnější verzi se 110 koňmi. Síly má i na tak bytelné auto překvapivě dost, v terénu by se však větší výkon občas hodil. Motor je poměrně hrubý a nepotěší ani jeho odhlučnění.

Za vyloženě „dusterovinu“, na niž si musí řidič zvyknout, lze považovat extrémně krátké převody, což je výsledek honby za co nejnižšími náklady. Pokud chcete s autem do terénu, je dobré mít v něm redukční převodovku. Jenže ta pochopitelně něco stojí, proto Dacia vymyslela chytrý „krok stranou“. Zkrátila převody a především jednička je vyloženě superkrátká. V praxi se majitel dusteru naučí rozjíždět na dvojku. A nejvyšší stupeň, tedy šestku, bude využívat i v městském provozu.

Nevýhoda takového řešení je zřejmá – na dálnici se zvyšuje spotřeba a ani zvuk vytočeného motoru uši nepohladí. Není to ale nesnesitelné a spotřeba se pohybovala kolem 7,5 litru.

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

motor vznětový čtyřválec

objem 1 461 cm3

max. výkon 81 kW (110 k)

max. toč. moment 240 Nm

max. rychlost 168 km/h

z 0 na 100 km/h 12,5 s

spotřeba 5,3 l/100 km

cena test. verze 444 900 Kč

Tak trochu retro

Krátké převody se zato hodí v terénu, kde je Dacia až překvapivě schopná. Pomáhá jí skvěle fungující pohon všech kol od Nissanu (lze zvolit také systém stálé čtyřkolky) i nadprůměrná světlá výška a krátké převisy zajišťující velké nájezdové úhly. Jedinou překážkou tak může být jen menší zkřižitelnost náprav. V terénu je tedy duster hodně dobrý.

A na silnici? Velkou pochvalu zaslouží skvěle komfortní naladění podvozku. Na sportovnost zapomeňte, karoserie se v zatáčkách ráda naklání a auto je výrazně nedotáčivé, ale pohodlí na palubě je báječné. Nerovnosti podvozek tlumí bezvadně. Příjemné je i komunikativní řízení, zvyknout si musíte jen na slabší brzdy. Obecně se dá říct, že řídit dustera je tak trochu retro.

Výsledek? Pro někoho, kdo je zvyklý na rozmazlování moderních vozů, může být duster trochu k smíchu. Ale na druhou stranu existuje spousta řidičů, pro něž je SUV od Dacie přesně to pravé. Zvlášť za ceny, za které se prodává. Nejlevnější duster s pohonem všech kol totiž vyjde na hodně příjemných 329 900 korun. Za diesel je třeba připlatit o 40 tisíc víc.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít