Ďáblík z Ingolstadtu

10. září 2008, 13:35 - Karel Zaoral
10. září 2008, 13:35

Coupé s nekompromisně sportovními geny trhá asfalt

Audi TT patřilo vždy ke kontroverznějším vozům. Jedni nad ním ohrnovali nos rovnou, druzí tvrdili, že jde o sportovní auto pro ženy, dalším se design přikrčené šelmy nachystané ke skoku na kořist líbil, jiní jej zavrhovali. Takto by se dalo asi psát o kdejakém autě, ovšem v případě TT byly tyto emoce skutečně vyhraněné. Audi letos přivedlo na trh derivát tohoto vozu, o němž lze bez obav říci, že upírat mu právo na označení plnokrevného sportovního vozu je čirá hloupost.

Audi TTS je cokoliv, jen ne kompromis. Je to dravec, agresivní rváč, který už na první pohled dokáže soupeře zastrašit, je to pouliční bandita, který předepsanou padesátku vzorově dodržuje zejména v zatáčkách. Už jen z hlediska designu exteriéru má toto auto mezi konkurencí výlučné postavení. Vysoké boky TTS a malá okna, která by kdekoliv jinde spustila lamentace nad špatným výhledem z vozu, u něj slouží jako zdroj adrenalinu. Řidič získává dojem, že veškerou pozornost musí upřít před sebe, směrem k těm několika málo posledním vozům, které mají tu drzost vyskytovat se před TTS. Uvnitř tyto emoce vše jen umocňuje. Výše umístěná palubní deska se sportovně tvarovaným volantem zajišťují spolu s vynikajícími sedačkami nejen perfektní posez, řidič je navíc pevně zapasovaný do interiéru a namísto snahy setrvat v ostrých zatáčkách na svém místě může maximální pozornost věnovat správné technice jízdy. Sedačky si však zaslouží ještě pár vět navíc. Málokterý vůz má v sériovém provedení skutečně sportovní posez. Většinou se to řeší nákupem náhrady od některého z výrobců typu Recaro nebo podobně. U TTS to nebude třeba. V přímém srovnání s Audi S3, kde byly sedačky jako svěrací kazajky a nedalo se v nich sedět déle než hodinu, aniž by člověk musel k chiropraktikovi, lze konstatovat, že Němci se tentokrát poučili. TTS má vynikající boční vedení, dobrou podporu zad v oblasti lopatek, což je pro správnou techniku jízdy vysoce důležité, a zároveň se v sedačkách dá strávit i několik hodin bez hrozby vyhřeznutí ploténky. Interiér TTS je celkově zajímavě zpracovaný. Kruhové výdechy klimatizace doplněné o různé dekory tvoří dohromady příjemné pracoviště načančané přesně tak, aby nevypadalo ani fádně, ani přeplácaně. Testované Audi TTS poháněl přeplňovaný benzinový dvoulitr o výkonu 200 kW. Nemá smysl uvažovat o pohonu předních kol, tohle auto bude jasně quattro. Zadní kola sice roztáčí elektronicky ovládaná spojka Haldex, avšak už několikáté generace, takže se s těmi prvními neblaze proslulými vykopávači ze zatáček nedá porovnávat. Spojka posílá malou část výkonu na zadní kola permanentně a reaguje podstatně rychleji. Při rozjezdu má řidič perfektní trakci s koly jako přilepenými k povrchu. Auto vůbec netuší, že obrovský kroutící moment by měl při rozjezdech naplno řidičovi vyrvat volant z rukou a vůz poslat po tečně rovnou do pekla. Namísto toho TTS neuvěřitelně plynule zrychlí, až řidič nestíhá manuální převodovkou klapat jednu rychlost za druhou. TTS je v zatáčkách jako doma a jeho chování je přísně neutrální, po nedotáčivosti nebo přetáčivosti ani stopy stejně jako po – byť i minimálních – náklonech. Limity tohoto vozu jsou zkrátka vysoko nad pudem sebezáchovy normálního člověka v běžném provozu a ani na uzavřené trati není lehké dostat auto do úzkých. V přímém srovnání TTS hladce předčí i současnou ikonu rychlosti v malém balení Ford Focus ST. Spotřeba při ostré sportovní jízdě hravě překonává patnáct litrů na sto kilometrů. Při běžném cestování po dálnici jde o zhruba devět litrů, na okreskách ještě o litr méně. Město TTS moc rádo nemá. Jednak si v něm řekne o hodně přes dvanáct litrů na sto kilometrů, a navíc je v nízkých rychlostech neklidné, projevuje se i horší výhled do okolí, zejména na chodce na přechodech. Za negativum lze označit i řízení, sice naprosto přesné a citlivé, avšak téměř bez odporu a poskytující málo informací o povaze vozovky.
Auto bez záludností, s chutí kdykoliv vystřelit do soupeření, s čitelným a předvídavým chováním, to jsou hlavní přednosti TTS. Větším záporem může být cena, bez milosti atakující hranici jednoho a půl milionu korun.

Klady • silný a výkonný motor • přesné řazení
• vynikající jízdní vlastnosti • účinné brzdy
zápory
• nekomunikativní řízení

tabulka
Audi TTS
motor: 1984 ccm
výkon: 200 kW
převodovka: šestistupňová manuální
zrychlení: 5,4
nejvyšší rychlost: 250
spotřeba: 12,5, 9,2, 10,5
cena: od 1 370 000 Kč

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít