D1 už vede až ke Kroměříži

29. září 2008, 08:00 - Jana Králová
29. září 2008, 08:00

NOVÝ ÚSEK DÁLNICE - O sedm kilometrů delší je od minulého týdne dálnice D1.

Řidiči mohou nově jezdit mezi Kojetínem a Kroměříží. Metropole Zlínského kraje se však dočká rychlostní komunikace nejdříve v roce 2011.

Prodloužení dálnice D1 o sedm kilometrů bylo minulý týden velkou událostí hlavně pro Zlínský kraj. Nový úsek totiž pomůže zejména tranzitní dopravě na Kroměřížsku a zrychlí také dopravu do centra krajské metropole. Až nejdříve za čtyři roky získá tento úsek i celostátní význam, protože se stane součástí hlavního dálničního tahu z Brna do Ostravy. Mezi největšími moravskými městy totiž zatím stále zůstává nejrychlejší trasou dosavadní spojení přes Olomouc a Prostějov.

Nový úsek se skládá ze dvou částí. První je severní obchvat Kroměříže, který sice v provizorní podobě funguje už od konce loňského roku, až do minulého týdne však jen v jednom pruhu pro každý směr. Druhou částí je pak úsek od Kroměříže směrem na západ ke Kojetínu.

Řidiči jedoucí od Brna a Vyškova směrem na východ však i nadále skončí jízdu po dálnici u Vrchoslavic, tedy zhruba šest a půl kilometrů před Kojetínem. Pak musí jet po staré silnici první třídy – v této části bude dálnice v provozu pravděpodobně za rok, v září 2009. U Kojetína se pak řidiči mohou napojit na nově otevřený úsek. Ten si ale užijí jen sedm kilometrů – za Kroměříží dálnice přinejmenším na dva roky skončí úplně.

Do Zlína nejdříve v roce 2011

Právě Zlínský kraj neměl do konce roku 2006 ani jeden kilometr dálnic a rychlostních komunikací. Nelichotivé nuly se zbavil teprve díky zprovoznění tříkilometrového obchvatu Otrokovic, zárodku budoucí rychlostní silnice R55 mezí Olomoucí a Břeclaví.

U Hulína, tedy pár kilometrů východně od Kroměříže, má v budoucnu vzniknout jedna z největších dálničních křižovatek v České republice. Dálnice D1, která se zde stočí směrem na sever k Přerovu a Ostravě, se zde totiž překříží s již zmíněnou rychlostní silnicí R55 z Olomouce do Břeclavi a rychlostní silnicí R49, která z Hulína povede severně kolem Zlína až ke slovenským hranicím.

S výjimkou obchvatu Otrokovic však obě rychlostní silnice zůstávají stále jen na papíře. V tomto týdnu má začít dlouho odkládaná stavba prvního úseku R49 z Hulína do Fryštáku. „Více než sedmnáct kilometrů dlouhé spojení chceme zprovoznit v říjnu 2011,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Z Fryštáku pak povede přivaděč směrem na jih ke Zlínu. Dále na východ – ke slovenským hranicím – se však začne jezdit nejdříve v roce 2017.

Na další dlouho očekávané tepně kraje, silnici R55, má v roce 2012 ožít úsek z hulínské křižovatky k Otrokovicím včetně zbývající části obchvatu Otrokovic. Jižnější části R55 se stanou realitou až po roce 2015.

Praha-Brno-Ostrava

Vraťme se ale k dálnici D1. Ta měla původně vést od Hulína právě kolem Zlína na Slovensko, kde by navázala na tamní úseky D1. Po rozpadu federace však dostaly přednost jiné projekty, Zlín se tak dočká „jen“ rychlostní silnice – nicméně v současné české praxi jsou však parametry obou typů komunikací prakticky stejné (podrobněji v Profitu č. 4/2008).

Podle pozměněného plánu se D1 – při pohledu na mapu – stočí za Hulínem poměrně prudce doleva a bude pokračovat směrem na sever k Přerovu, Lipníku nad Bečvou a Ostravě. Tedy po trase původně označované jako D47. Ředitelství silnic a dálnic totiž rozhodlo, že celý hlavní tah mezi Prahou, Brnem a Ostravou získá po dokončení označení D1, takže „jedničkou“ bude označena nejdelší a nejdůležitější tepna republiky. Dlouho očekávaná D47 tak, formálně vzato, vlastně nikdy nebude dokončena.

Zatímco z Prahy do Kroměříže dojedou řidiči po D1 bez přerušení zhruba už za rok, na kompletní zprovoznění zbývajících částí si ještě počkají. Už pár měsíců je v provozu asi dvacetikilometrová část u Ostravy. Na konci listopadu se k ní přidá 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Jde o velice důležitou část, protože právě v této oblasti je velmi silný provoz. Úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem je tak prvním v republice, který bude mít od začátku šest pruhů – tři v každém směru.

Zbývající část mezi Bělotínem a Ostravou má být v provozu na konci roku 2009. O rok později se snad začne jezdit z Kroměříže do Říkovic na Přerovsku, v lepším případě také na úplném konci dálnice z Bohumína k polským hranicím. Ještě o dva roky později ožije úsek mezi Přerovem a Lipníkem.

A kompletní se D1 stane pravděpodobně až v roce 2013 – po zprovoznění části z Říkovic do Přerova.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním…
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Technologie
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít