CzechTrade testuje chytrou analýzu trhů

05. ledna 2011, 13:24 - Tomáš Stingl
05. ledna 2011, 13:24

Ve které zemi má váš výrobek největší šanci na úspěch? To by měl na základě podrobnějších statistických dat než dříve umět vytipovat systém, který v současnosti testuje proexportní agentura CzechTrade. Pokud se systém osvědčí, mohl by se stát další součástí veřejné podpory exportérům.

Foto: Linet

Česká firma, která vyrábí například mikroskopy, chce zkusit své zboží vyvážet. Rozhodne se vydat do Asie. Požádá o pomoc proexportní agenturu CzechTrade, jež na základě podrobných statistických dat vytipuje, které asijské země jsou právě pro vývoz mikroskopů nejvhodnější, například kvůli očekávané poptávce či díky malé konkurenci. Tak má – zjednodušeně řečeno – vypadat využití nového systému, který v současnosti CzechTrade testuje.

Screening zahraničních trhů již nějakou dobu vývozcům nabízíme. Nový systém, který v současnosti zkoušíme, ale vychází ještě z daleko podrobnějších statistických dat,“ vysvětluje generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. Obrovská databáze čísel má zahrnovat statistiky o 287 zemích za sedm předešlých let. Mezi zdroje údajů patří statistiky OSN a Eurostatu. Pouhé stažení údajů o jediné zemi do systému trvá den.

Vývozce získá komplexní pomoc. Díky objemné databázi mu CzechTrade pomůže detailně vytipovat perspektivní trhy a prostřednictvím svých zahraničních kanceláří mu pomůže na tyto trhy i vstoupit.

Proexportní agentura už zkusila v rámci testu zmapovat například šance v různých státech pro společnost Linet, která je předním českým vývozcem nemocničních lůžek. Testovací fáze ukázala, že důležité je správně interpretovat data. Například to, zda velký růst dovozu určitého výrobku do země znamená, že po něm bude poptávka i v budoucnosti, nebo naopak že se už příslušný trh pomalu nasycuje. Při vyhodnocení čísel je potřeba brát v úvahu také to, že způsob vedení statistik se v mnoha zemích liší, takže je náročné čísla sjednotit.

Vedle pomoci jednotlivým vývozcům by mohla nová hlubší analýza trhů být základem i pro celkovou státní strategii zahraničního obchodu. „CzechTrade odvedl na tomto systému velmi dobrou práci. Mohl by být dobrým zdrojem informací i pro budoucí rozhodování státu,“ potvrzuje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

CzechTrade zatím obhospodařuje systém prostřednictvím stávajících zaměstnanců. „Například v Brazílii má státní útvar, který pracuje s podobným systémem, na 20 lidí. Tito analytici pak pomáhají vybrat třeba to, ve kterých zemích bude mít Brazílie oficiální zastoupení na veletrzích,“ dodává Ivan Jukl.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče