Czech Made vám pomůže spíš ve světě

03. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL<br />
03. července 2006, 00:00

ČESKÁ KVALITA Získali jste pro svůj výrobek označení Czech Made? V Rumunsku vám to hodně pomůže, v Česku bude ale spotřebitel nejdřív hledat spíš cenovku. Získání prestižní značky není navíc pro menší firmy úplně levnou záležitostí. Jaké jsou výhody národní značky Czech Made?

ČESKÁ KVALITA

Získali jste pro svůj výrobek označení Czech Made? V Rumunsku vám to hodně pomůže, v Česku bude ale spotřebitel nejdřív hledat spíš cenovku. Získání prestižní značky není navíc pro menší firmy úplně levnou záležitostí. Jaké jsou výhody národní značky Czech Made? V některých zemích půjdou vaše výrobky lépe na odbyt a budete mít průběžnou kontrolu kvality. Nevýhody? Není to úplně zadarmo. Český spotřebitel to navíc možná ani neocení. Program udělování označení Czech Made vznikl už v roce 1993. Za nápadem stála ministerstva průmyslu a obchodu a zemědělství. Cílem bylo zlepšit ochranu spotřebitele a zvýšit sebevědomí českých firem. Značka garantuje, že příslušný výrobek má vysokou českou kvalitu. Právo přidělovat ji získalo neziskové Sdružení pro Cenu České republiky za jakost (SCJ). „Není to značka pro kdekoho. Neznamená pouze, že výrobek vzniká v hygienických podmínkách, že je zdravotně a bezpečnostně nezávadný. Musí mít ještě něco navíc, něco svého,“ říká ředitel sdružení Jaroslav Prachař. „Za 13 let existence programu zatím Czech Made získalo 625 výrobků. Značka se přiděluje na dva roky, pak si může výrobce požádat o prodloužení. Ne všichni to ale využijí. Nyní se tak Czech Madem pyšní asi 350 výrobků,“ dodává Prachař. CENA ZAČÍNÁ NA DESÍTKÁCH TISÍC

Co musíte udělat, abyste si Czech Made pro svůj výrobek získali? „Nejdříve vyplníte do našeho formuláře základní údaje o firmě a výrobku a doložíte jeho kvalitu. Ta se pak ale ještě následně ověřuje, celý proces tak může trvat tři až čtyři měsíce,“ říká Prachař. „V naší firmě si to vyžádalo spolupráci dvou lidí. Podílel se na tom manažer pro jakost, který dokladoval kvalitu produktů. Já jsem doložil reference od zákazníků,“ vypráví ředitel marketingu společnosti Satjam Jiří Kašpárek. Firma vyrábí střešní krytiny a další stavební výrobky. Zejména pro malé podniky je důležitou otázkou cena procesu. Odvozuje se od ročního obratu firmy a počtu výrobků, na kterých chcete logo mít. „Z pohledu malé a střední firmy je to skutečně finančně náročné. Nám vyšli ve sdružení pro jakost vstříc. Přesto jsme platili za udělení Czech Madu pro tři řady výrobků 125 tisíc korun. Značku teď smíme používat dva roky,“ říká Kašpárek. TŘETINA FIREM ZNAČKU „VRÁTÍ

“Po dvou letech se výrobce rozhoduje: Může se značky vzdát nebo si s určitou slevou zaplatit právo využívat ji další dva roky. „Zhruba 70 procent firem si ji ponechá, 30 procent užívání Czech Madu naopak neprodlouží,“ konstatuje Prachař. Proč část podniků značku vyzkouší, ale nakonec od ní upustí? „Někteří s ní neumí příliš dobře marketingově pracovat,“ míní Prachař. Jinou příčinu ale naznačuje zkušenost Jiřího Kašpárka. „U nás tato značka o obchodním úspěchu nerozhoduje. Na českém trhu totiž není dostatečně propagována. U spotřebitele nebo odběratele nakonec stejně rozhoduje cena, podmínky odběru nebo to, odkud bereme materiál na výrobu,“ vypočítává. I přes to se ale může u zákazníka nebo odběratele ozvat jedna struna, na kterou se snaží projekt Czech Made hrát. Národní hrdost a snaha podpořit tuzemské producenty. Podle dosavadních zkušeností ale tento faktor větší část zákazníků neovlivňuje. V CIZINĚ ČESKÁ KVALITA LETÍ

Jestliže v Česku je značka vnímána spíše vlažně, tím pravým bonusem pro vás ale může být v zahraničí. „Nejvíc nám pomohla v Rumunsku. Tam mají totiž české výrobky tradičně vysokou prestiž. A když je na nich ještě navíc značka české kvality, je to další plus,“ popisuje zkušenosti firmy Satjam Kašpárek. „Věříme, že nám Czech Made pomůže také v Polsku. Tam máme otevřenu pobočku teprve prvním rokem, takže to ještě nemáme prakticky ověřeno. Ale česká kvalita je v Polsku také vysoce ceněna,“ dodává. Vnímání českých produktů je však u jednotlivých sousedů trochu rozdílné. „Czech Made moc neberou na Slovensku. Mají vlastní značku Slovak Gold, na kterou jsou hrdí a preferují ji,“ upozorňuje Kašpárek. Na rozdíl od Slováků ale Češi při koupi myslí více na peněženku než na národní hrdost. Přesto se stále více firem uchází o uznání české kvality. Získat je můžete nejen na výrobky, ale i na nejrůznější služby. Mezi držitele Czech Madu tak v posledních týdnech přibyly zcela odlišné společnosti. Od firmy, která staví mosty, přes výrobce ušních tvarovek pro nedoslýchavé, až po hutnickou pojišťovnu. * KOLIK STOJÍ CZECH MADE**

(příklad firmy s obratem do 10 milionů korun)

Registrační poplatek 10 000 Kč

Poplatek za ověření 12 100 Kč

Kontroly po dobu 2 let 12 100 Kč

Užívání značky max. 0,4 % 30 z 000 obratu Kč

Celkem maximálně 64 200 Kč

SCJ Pramen: Poznámka: Opravňuje k použití značky na jednom typu výrobku po dobu dvou let.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče