Čtyři hvězdy na každém rohu

24. prosince 2008, 00:00 - Renata Lichtenegerová
24. prosince 2008, 00:00

V Praze je víc hotelů, než je město schopno uživit.

Obsazenost klesá, konkurence mezi hoteliéry přitvrzuje. Situaci nepomáhá ani silná koruna a finanční krize. S problémy se potýkají i luxusní ubytovací zařízení.

Z Prahy se stává jeden velký hotel, který bojuje o každého hosta. Přetlak ubytovacích kapacit pociťují především podniky, které se honosí čtyřmi hvězdičkami. Na konci loňského roku jich zde Český statistický úřad registroval 127.

O „přetlaku“ na trhu hovoří sami hoteliéři. „Tady na Praze 1 už je situace doslova tristní. Hosté se rozmělňují mezi stále více hotelů, a k tomu ještě, zdá se, začali více šetřit. Naše tržby v létě stagnovaly, ale bojím se, že meziroční srovnání vánočního období s loňskou sezonou dopadne bídně,“ konstatuje ředitel pražského čtyřhvězdičkového hotelu, který si přál zůstat v anonymitě, aby nemohl být majitelem nařčen, že prozradil citlivé údaje.

V lepším případě stagnace

Současnou situaci hoteliérů mapovala například nedávná analýza společnosti Labartt Investment, která se zaměřila na čtyřhvězdičkové hotely v metropoli kromě Prahy 1.

Z průzkumu vyplývá, že tvrdé konkurenční prostředí se netýká jen úplného centra města, ale že naopak přitvrzuje i v ostatních částech metropole. V současné době se mimo Prahu 1 nachází 22 hotelů čtyřhvězdičkového standardu se stovkou a více pokoji, minimálně šestnáct s padesáti až sto pokoji a několik desítek ještě menších čtyřhvězdičkových hotelů. A další přibudou v příštím roce.

O tom, že kapacita hotelů v Praze je nadbytečná, je podle Jana Ficka z Labartt Investment přesvědčeno 90 procent zástupců hotelů. Průměrná obsazenost čtyřhvězdičkových hotelů mimo centrum za první pololetí roku 2008 představovala 65 procent, což je o pět procentních bodů méně než v roce předchozím. Polovina hotelových manažerů navíc očekává pokles obsazenosti i v dalších letech, optimističtější čtvrtina čeká „jen“ stagnaci.

Správná doba není nikdy

Také nejluxusnějších pětihvězdičkových hotelů už má Praha požehnaně. O „nadbytku“ hovoří například obchodní a marketingový ředitel pražského hotelu Mandarin Oriental Petr Marek. Jako příklad uvádí mezi hoteliéry populární srovnání Prahy s Vídní. Podle údajů Českého statistického úřadu totiž Praha nabízí 35 tisíc hotelových pokojů, Vídeň 25 tisíc. Vídeň navštívilo v loňském roce 4,2 milionu lidí a strávili tam 9,7 milionu nocí. Česká metropole hostila čtyři miliony návštěvníků, kteří zde ovšem strávili 9,9 milionu nocí.

Ani nadbytek pokojů v Praze ale zatím neodrazuje nové pětihvězdičkové hotely od vstupu na trh. Na konci roku 2007 jich v metropoli bylo celkem 31 a během letošního roku přibyly další. V říjnu vstoupil na český trh například světový řetězec Kempinski. První hotel tohoto jména najdou hosté v Hybernské ulici v Praze 1. K tomu, že entré na tuzemský trh přišlo v poněkud nejistou dobu, uvedl šéf hotelu Sedat Nemli, že „pro otevření hotelu není nikdy ideální čas, tak proč neotevřít teď“.

Příchod dalších světových hotelových řetězců na sebe podle všeho nenechá dlouho čekat. První bude pravděpodobně Rocco Forte, který se usídlí v právě rekonstruovaném augustiniánském klášteře Sv. Tomáše u Malostranského náměstí. A hovoří se, zatím bez časového upřesnění, i o dalších. Například v bývalém sídle IPB na Senovážném náměstí se má usídlit Le Royal Meridien, v domě U Sixtů u Staroměstského náměstí zase Ritz-Carlton.

Fluktuace zaměstnanců a silná koruna

Kromě rostoucí konkurence pociťují hoteliéři i další důvody poklesu klientely. Svou roli hraje podle společnosti Labartt Investment například nedostatečná propagace Prahy jako ideální turistické destinace, kterou v průzkumu potvrdilo devadesát procent dotázaných. Ti také často poukazovali na nedostatek kvalitních a loajálních zaměstnanců, respektive jejich neustálou fluktuaci. Personální náklady jasně vyčnívají nad ostatními a obvykle tvoří 25 až 30 procent všech nákladů hotelu.

Analytik Jaromír Beránek připisuje vývoj cestovního ruchu v tuzemsku především silné koruně. Ta umožnila českým „dovolenkářům“ vyrazit ve větší míře do zahraničí, což je prý příčinou menšího zájmu nejen o domácí hotely, ale i penziony a především kempy. Zatímco zahraničních návštěvníků přijelo do tuzemských hotelů o čtyři desetiny procenta více než loni, počet domácích hostů se snížil meziročně o 6,6 procenta. A u obou skupin se zkracuje délka pobytu.

Ubývá hostů z Ameriky

HOSTŮ V HOTELECH UBÝVÁ

Do tuzemských ubytovacích zařízení přijelo v letošním třetím čtvrtletí 4,4 milionu hostů, což bylo o 3,3 procenta méně než ve stejném období loni. Počet přenocování, který je pro ekonomiku ubytovacích zařízení významnější než počet příjezdů hostů, se snížil o 5,9 procenta na 14,3 milionu. Zahraniční i domácí hosté jsou zhruba v rovnováze, shodně se jich ubytovalo 2,2 milionu. Zatímco zahraničních návštěvníků přijelo do tuzemských hotelů o 0,4 procenta více než loni, počet domácích hostů se snížil meziročně o 6,6 procenta. U obou skupin se zkracuje délka pobytu. U cizinců se počet přenocování snížil o 1,1 procenta, u tuzemských hostů byl nižší o 9,5 procenta.

Pramen: ČSÚ

Vliv na tuzemský hotelový trh má i ochlazení světového hospodářství. „Globální finanční krizi pociťuje v našem oboru každý. Přesná čísla bych nerad udával, ale můžu potvrdit, že došlo k úbytku návštěvníků, především z USA,“ přibližuje Petr Marek.

Podle poradenské společnosti Deloitte způsobila globální recese celkové zpomalení hotelového průmyslu. „Pouze ty hotely, které budou rychle reagovat na stávající situaci, a to jak optimalizací a snižováním svých nákladů, tak hledáním alternativních trhů a prodejních kanálů, budou schopny i v budoucnu růst a dosahovat pozitivních hospodářských výsledků,“ konstatuje Diana Rogerová, partnerka v oddělení Audit společnosti Deloitte v Česku.

A hotely situaci neberou na lehkou váhu. „Naše společnost přistoupila k úsporným opatřením. Díky malé organizační struktuře jsme rychle přeskupili prodejní a marketingové síly na okolní trhy a na internetový trh, kde se očekává jeden z největších růstů pro příští období,“ vysvětluje například Veronika Chotěborská, ředitelka hotelu Alchymist Grand Hotel and Spa v Praze 1.

Oslavy na ruský způsob

Praze patrně příliš nepomohou ani vánoční svátky. „Zatímco například na horách ceny pokojů okolo vánočních svátků a zejména pak na Silvestra zcela gradují, v Praze se tak v důsledku velké nabídky neděje,“ konstatuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Návštěvnost ale bývá v tomto období dobrá. „Věříme, že se nám podaří zaplnit celou kapacitu hotelu. Počet rezervací je v tuto chvíli srovnatelný s minulým rokem, nicméně letos očekáváme vyšší obsazenost,“ konstatuje Petr Marek. Podle údajů asociace stráví období Vánoc a Silvestra přibližně 180 tisíc Čechů na tuzemských horách a 105 tisíc tuzemců vyjede do zahraničí, především do Rakouska.

Praha má naopak šanci přilákat zahraniční turisty. „Odhadujeme, že Vánoce stráví v Česku kolem 150 tisíc turistů, z toho v Praze zhruba 50 až 60 tisíc,“ říká Okamura. Ještě více cizinců, až 270 tisíc do celého Česka, a z toho až 100 tisíc do Prahy, by pak měly přilákat oslavy příchodu Nového roku. „Očekáváme tedy, že počet zahraničních turistů bude víceméně stejný jako vloni. Příjmy ze zahraničního cestovního ruchu se ale podle našich odhadů budou v silvestrovském týdnu pohybovat okolo osmi miliard, což by znamenalo oproti loňsku meziroční dvacetiprocentní pokles,“ upozorňuje Okamura.

Důvodem předpokládaného poklesu tržeb je podle něj úbytek turistů, kteří do Česka přijíždějí ze západních zemí. Ty nahrazují turisté z východu, zejména Poláci, Rusové a Slováci, kteří na svých cestách utrácejí méně peněz.

Trend potvrzují i hoteliéři. „Jasný je posun klientely ze západní na východní. Převažují samozřejmě Rusové,“ říká ředitel čtyřhvězdičkového hotelu Perla v centru Prahy Tomáš Startl. Na druhou stranu ale dodává, že již dávno neplatí představa o „arogantních Rusech v teplákách“, nýbrž že jde o velmi solventní hosty se skromným vystupováním.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče