Čtyři hvězdičky za bezpečnost pro Ibizu

23. prosince 2002, 00:00 - Petr Doul doul@profit.cz, FOTO: ARCHIV
23. prosince 2002, 00:00

Jednou z nejvýznamnějších autorit přes posuzování a hodnocení bezpečnosti jednotlivých modelů je nezávislý úřad Euro-NCAP. Výsledkem jím organizovaných tzv. crash testů a dalších nárazových zkoušek je jakýsi certifikát plný hvězdiček. Tedy v tom ideálním případě.

Před nedávnem prošel těmito testy také nám známý Seat Ibiza a nutno uznat, že prošel tvrdými zkouškami více než na výbornou. Organizátoři zkoušek posuzovali ochranné vlastnosti Ibizy při čelním a bočním nárazu a zkoumali i míru rizika poranění chodců při střetu. Výsledné „čtyřhvězdičkové“ hodnocení zařadilo Ibizu mezi nejbezpečnější vozy v příslušné kategorii. Pro bariérové zkoušky zvolili organizátoři model Ibiza Stella poháněný tříválcovým motorem 1.2 12V o výkonu 47 kW/64 k, protože jde o nejprodávanější verzi celé modelové řady v Evropě. Vůz byl vybaven dvojicí čelních airbagů a bezpečnostními pásy s předpínači. Podle regulí programu Euro-NCAP se do zkoušek zařazují modely s minimální, resp. základní bezpečnostní výbavou. Protože se však úroveň výbavy v jednotlivých zemích většinou liší, nebyl záměrně zvolen model s bočními airbagy. Při čelním nárazu Euro-NCAP naráží vůz v rychlosti 64 km/h (tj. o 8 km/h více, než vyžaduje zákonný předpis) do deformovatelné bariéry s překrytím 40 %. V této zkoušce Ibiza získala 12 bodů. Při bočním nárazu naráží do boku testovaného automobilu speciální vozík s deformovatelnou čelní stranou, jedoucí rychlostí 50 km/h. I bez bočních airbagů docílila Ibiza v této disciplíně 14 bodů. Celkem 26 bodů z obou testů zařadilo Ibizu v programu Euro-NCAP mezi „čtyřhvězdičkové“ modely. Pro posouzení účinku bočních airbagů provedli organizátoři ještě dodatečný test bočním nárazem na voze vybaveném bočními airbagy. Po vyhodnocení silového zatížení zkušební figuríny mohli specialisté týmu Euro-NCAP všechny zkoumané zóny na symbolické skice označit zelenou barvou, což je nejlepší výsledek, jaký lze v této zkoušce vůbec dosáhnout. Při zkoumání rizika poranění chodce při střetu s testovaným vozem se posuzuje míra poranění chodce (dospělého i dítěte), do kterého čelní částí narazí automobil jedoucí rychlostí 40 km/h. V této zkoušce Ibiza získala 13,75 bodu ze 14 možných, což je nejlepší hodnocení v celém jejím segmentu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče