Čtvrtmiliardová pokuta drahám neplatí. ÚOHS ji musí řešit znovu

19. dubna, 09:50 - čtk
19. dubna, 09:50

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude muset znovu zabývat případem čtvrtmiliardové pokuty, kterou v roce 2009 uložil Českým drahám za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Případ mu vrátil Krajský soud v Brně. Informaci dnes potvrdila mluvčí soudu Simona Tesařová.

Firma měla platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. České dráhy v minulosti proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Krajský soud v Brně měl případ na stole už potřetí. Poprvé, ještě v roce 2011, žalobu Českých drah zamítl. Případ mu ale dvakrát vrátil Nejvyšší správní soud, poté už soud nižší instance vždy vyhověl Českým drahám.

Chybný postup

Podle soudu ÚOHS postupoval chybně při zajištění posudku Centra dopravního výzkumu, na kterém případ stojí. „Hodnocení důkazů bez zahrnutí posudku Centra dopravního výzkumu nemůže provést zdejší soud,“ uvedla Tesařová.

V postupu ÚOHS byly i další nedostatky. ÚOHS musí znovu odpovědět na otázky, jestli České dráhy skutečně měly na trhu dominantní postavení a zda ceny, které firma nastavila, byly podnákladovými, nebo ne.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny.

Souboj o trh

U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm.

ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče