ČSÚ: Maloobchodní tržby v ČR loni meziročně vzrostly o 1,9 procenta

03. února 2012, 11:54 - MediaFax
03. února 2012, 11:54

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se za celý rok 2011 zvýšily reálně meziročně o 1,9 procenta. Dnes o tom informoval Český statistický úřad.

Foto: Profimedia.cz

Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu. V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 5,4 %, v tom za prodej motorových vozidel o 6,3 % a za opravy o 0,1 %. Tržby za prodej motorových vozidel rostly s výjimkou června ve všech měsících roku 2011, výrazněji pak v prvním čtvrtletí. Rovněž za opravy tržby rostly nejvíce v prvním čtvrtletí (o 6,1 %), naopak ve druhém a čtvrtém čtvrtletí se meziročně snížily (o 2,1 %; resp. o 3,1 %).

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, v druhé polovině roku převládl pokles. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,6 %, k meziročnímu poklesu došlo pouze v měsíci září. Prodej potravin zaznamenal pokles o 1,2 %, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhl pouze v měsících lednu, únoru a dubnu.

Tržby za pohonné hmoty s výjimkou srpna celoročně klesaly (celkově o 3,5 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2011 činil 102,2 %. Ceny se zvýšily za pohonné hmoty o 11,0 %, v maloobchodě s potravinami o 4,4 % a s nepotravinářským zbožím naopak klesly o 1,9 %.

Po optimistickém začátku roku 2011 převážila u spotřebitelů ve druhém pololetí ekonomická nejistota, která přinesla pokles tržeb zejména u potravin. Negativní vývoj byl také u prodeje pohonných hmot vzhledem k výraznému růstu jejich cen. Celkově však díky prodeji motorových vozidel maloobchod v roce 2011 rostl.  Vývoj maloobchodu v prosinci potvrdil trend z předchozích měsíců, kdy meziročně pokračuje růst prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, zatímco klesá prodej potravin a pohonných hmot. Zejména u prodeje nepotravinářského zboží slavily úspěch slevové akce a podobné výhodné nabídky, které byly i hlavním motivem vánočních kampaní. Ti, kteří se rozhodli pro větší výdaje, zpravidla hledali nejnižší ceny na internetu, neboť tamní obchody dokážou ve srovnání s kamennou prodejnou obvykle nabídnout nižší cenu, a ta v současné době zůstává pro většinu zákazníků tím hlavním kritériem,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít