ČSÚ: Maloobchodní tržby v ČR loni meziročně vzrostly o 1,9 procenta

03. února 2012, 11:54 - MediaFax
03. února 2012, 11:54

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se za celý rok 2011 zvýšily reálně meziročně o 1,9 procenta. Dnes o tom informoval Český statistický úřad.

Foto: Profimedia.cz

Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu. V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 5,4 %, v tom za prodej motorových vozidel o 6,3 % a za opravy o 0,1 %. Tržby za prodej motorových vozidel rostly s výjimkou června ve všech měsících roku 2011, výrazněji pak v prvním čtvrtletí. Rovněž za opravy tržby rostly nejvíce v prvním čtvrtletí (o 6,1 %), naopak ve druhém a čtvrtém čtvrtletí se meziročně snížily (o 2,1 %; resp. o 3,1 %).

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, v druhé polovině roku převládl pokles. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,6 %, k meziročnímu poklesu došlo pouze v měsíci září. Prodej potravin zaznamenal pokles o 1,2 %, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhl pouze v měsících lednu, únoru a dubnu.

Tržby za pohonné hmoty s výjimkou srpna celoročně klesaly (celkově o 3,5 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2011 činil 102,2 %. Ceny se zvýšily za pohonné hmoty o 11,0 %, v maloobchodě s potravinami o 4,4 % a s nepotravinářským zbožím naopak klesly o 1,9 %.

Po optimistickém začátku roku 2011 převážila u spotřebitelů ve druhém pololetí ekonomická nejistota, která přinesla pokles tržeb zejména u potravin. Negativní vývoj byl také u prodeje pohonných hmot vzhledem k výraznému růstu jejich cen. Celkově však díky prodeji motorových vozidel maloobchod v roce 2011 rostl.  Vývoj maloobchodu v prosinci potvrdil trend z předchozích měsíců, kdy meziročně pokračuje růst prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, zatímco klesá prodej potravin a pohonných hmot. Zejména u prodeje nepotravinářského zboží slavily úspěch slevové akce a podobné výhodné nabídky, které byly i hlavním motivem vánočních kampaní. Ti, kteří se rozhodli pro větší výdaje, zpravidla hledali nejnižší ceny na internetu, neboť tamní obchody dokážou ve srovnání s kamennou prodejnou obvykle nabídnout nižší cenu, a ta v současné době zůstává pro většinu zákazníků tím hlavním kritériem,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít