ČSA chystají obří přezbrojení

15. prosince 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil JAKUB KNĚZŮ, reportér ČT
15. prosince 2003, 00:00

JE TOMU TŘI MĚSÍCE, CO SE JAROSLAV TVRDÍK DOSTAL DO ČELA ČSA A UŽ JE KOLEM NĚJ HORKO. ZPOCHYBŇUJE SE OČEKÁVANÝ NÁKUP NOVÝCH LETADEL ZA DESÍTKY MILIARD KORUN, PERSONÁLNÍ VÝMĚNY VE VEDENÍ AEROLINEK, TVRDÍKOVY MANAŽERSKÉ KVALITY, ROZHODNUTÍ O KONCEPCI FIRMY ČI CESTA K PRIVATIZACI STÁTNÍHO PODÍLU V TOMTO PODNIKU.

Bývalý ministr obrany si osedlává aerolinie Ještě před tím, než se ČSA prodá strategickému zájemci, o čemž se podle ministerstva dopravy uvažuje za tři roky, udělá jeho současné vedení gigantický obchod. Bude se rozhodovat, jaká firma získá zakázku na obměnu letadlového parku. Soutěžit mohou prakticky jen dvě. Americký Boeing a evropský Airbus, jehož akcionáři jsou z 80 % EADS a z 20 % British Aerospace Systems /BAE/. Technicky jsou obě značky srovnatelné. Airbus má výhodu většího doletu, americký konkurent má hospodárnější provoz a je levnější. PŘIPRAVUJE SE NÁKUP NOVÝCH LETADEL

České aerolinie mají v současnosti čtyřicet jeden dopravní letoun. Z toho čtyři stroje jsou zánovní, naopak do důchodu už mají téměř okamžitě namířeno dvě letadla, která jsou v provozu od roku 1991. Podle obvyklého dvanáctiletého cyklu obměny letadel to znamená, že během příštích dvou let by aerolinky měly nakoupit minimálně dvanáct letounů. Ostatní v následujících letech. ČSA budou muset za nová letadla zaplatit neuvěřitelné peníze - mluví se o padesáti až sedmdesáti miliardách korun. Už se samozřejmě hlásí mnoho zájemců, kteří by také rádi ochutnali šlehačku z tohoto kyprého dortu. Jedním z těch nejpilnějších je firma Omnipol. Ta už zorganizovala výlet delegace svých lidí a ČSA do brazilského Sao Jose dos Campos, do sídla výrobce menších proudových letadel Embraer. Za ČSA se podle interních dokumentů akce zúčastnili Radek Šnábl, který je ekonomickým poradcem Tvrdíka (dříve pracoval například pro bývalého ministra financí a průmyslu Jiřího Rusnoka) a Kamil Slavík. Za Omnipol do Jižní Ameriky vyrazil Jozef Piga, výkonný viceprezident firmy a Michal Kuzmiak. Embraer je konkurencí strojů ATR, které ČSA využívá na kratší regionální tratě. Firma ATR je z jedné poloviny vlastněná firmou EADS, z druhé italskou Alenia Aeronautica. Není nezajímavé, že podle zápisu z nedávného jednání dozorčí rady ČSA její člen, generální ředitel České konsolidační agentury Pavel Řežábek, několikrát prohlásil, že firma ATR je v konkurzu. Tím chtěl zřejmě zpochybnit kvality firmy v očích ostatních lidí z vedení ČSA. Tuto informaci však nikdo nepotvrdil, navíc za ATR stojí svým majetkem například celá EADS, která je víc než bohatou firmou.

TVRDÍK VERSUS BOEING

Vraťme se však k hlavnímu obchodu, což jsou velká proudová dopravní letadla. Airbusy zatím v ČSA příliš úspěšné nebyly - v roce 1991 sice dva evropské stroje vystřídaly původní sovětské, ale pak se už téměř výhradně nakupovalo pouze u Američanů. Ti teď budou mít ztíženou vyjednávací pozici nejen kvůli spřízněnosti Tvrdíka s Omnipolem, ale i kvůli půtkám, které se nejviditelněji ukázaly, když Tvrdík ještě coby ministr obrany haněl bojová letadla L-159, která vyrábí Aero Vodochody. V této letecké továrně má Boeing třetinový podíl. Tvrdík se v médiích vyjádřil v tom smyslu, že „stopadesátdevítky“ jsou nebezpečnější pro své vlastní piloty než pro protivníky. Reakce na tento nediplomatický komentář na sebe nenechala čekat příliš dlouho. Když se v létě hledal „flek“ pro Tvrdíka, uvažovalo se i o vedení Aera. Boeing byl však proti.

Struktura akcionářů ČSA (v %)

Fond národního majetku ČR 56,43

Česká konsolidační agentura 34,59

Česká pojišťovna 4,33

hlavní město Praha 2,94

ostatní 1,71

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče