ČR? Administrativní peklo pro podnikání

10. října 2011, 14:04 - Profit, TZ
10. října 2011, 14:04

Podle nedávné analýzy Doing Business 2011 je Česká republika hotovým peklem pro podnikatele, alespoň co se týká administrativní zátěže při zpracování a odvodu daní.

Foto: Profimedia.cz

Podle světové banky zabere odvod daní v České republice až 557 hodiny, tedy tři a půl měsíce čistého času jednoho pracovníka. Podle Josefa Jaroše ze společnosti APOGEO je právě toto důvodem, proč stále více podnikatelů využívá možnosti své daňové a účetní služby outsourcovat.

Česká republika dlouhodobě patří k zemím s nejsložitějším systémem daňové správy. Podle průzkumu světové banky máme dokonce pátý nejsložitější odvod daní v Evropě. „Administrativní zátěž podnikatelů související s výpočtem a platbou daní v České republice často brání  rozvoji firem, pokud je tedy od podnikání a/nebo investování přímo neodradí. Mnozí podnikatelé z tohoto důvodu Českou republiku jako místo pro podnikání volí jen v případě nutnosti, nikoli jako přirozenou volbu. Podnikatelé, jak tuzemci tak zahraniční, pak potřebují zkušené daňové poradce a účetní, kteří dokážou skloubit požadavky státu a potřeby rozvoje firem.“ uvádí Josef Jaroš, Managing Partner společnosti APOGEO, která poskytuje služby v oblasti vedení a správy daní.

Podle této společnosti mají podnikatelé nejčastěji zájem o vedení účetnictví, daňové poradenství, zahrnující zejména zpracování daňových přiznání a také daňový audit. „Vzhledem ke složitosti daňového systému evidujeme každý rok navýšení zájmu nejen o tyto externí daňové a účetní služby, ale také o přípravu k auditu a mezinárodního strukturování,“ dodává Josef Jaroš.

V souvislosti se složitým odváděním daní proto zaměstnanci, firmy i živnostníci s napětím očekávají, jaké změny jim přinese připravovaná reforma přímých daní. Zatím známá fakta naznačují, že by si po zavedení nových zákonů měly polepšit zejména osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). U firem bude záležet zejména na velikosti. Rovněž se dá očekávat, že plánované zvýhodnění OSVČ bude motivovat stávající zaměstnance přejít od pracovního poměru k podnikání na základě živnostenského oprávnění. Jedním z proklamovaných důvodů reformy je také často opakované zjednodušení výběru jednotlivých daní. Úředníci Ministerstva financí za tímto účelem vymysleli koncept tzv. Jednotného inkasního místa (zkráceně JIM). Na tomto jednotném místě by se daně, sociální a zdravotní pojištění a cla měly dát odvést najednou. 

Navzdory dlouholetým politickým slibům, firmy na podobný nástroj čekají už roky. Uskutečnění záměru Ministerstva financí ale brání věčné politické tahanice o daňové sazby a výjimky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít