ČR? Administrativní peklo pro podnikání

10. října 2011, 14:04 - Profit, TZ
10. října 2011, 14:04

Podle nedávné analýzy Doing Business 2011 je Česká republika hotovým peklem pro podnikatele, alespoň co se týká administrativní zátěže při zpracování a odvodu daní.

Foto: Profimedia.cz

Podle světové banky zabere odvod daní v České republice až 557 hodiny, tedy tři a půl měsíce čistého času jednoho pracovníka. Podle Josefa Jaroše ze společnosti APOGEO je právě toto důvodem, proč stále více podnikatelů využívá možnosti své daňové a účetní služby outsourcovat.

Česká republika dlouhodobě patří k zemím s nejsložitějším systémem daňové správy. Podle průzkumu světové banky máme dokonce pátý nejsložitější odvod daní v Evropě. „Administrativní zátěž podnikatelů související s výpočtem a platbou daní v České republice často brání  rozvoji firem, pokud je tedy od podnikání a/nebo investování přímo neodradí. Mnozí podnikatelé z tohoto důvodu Českou republiku jako místo pro podnikání volí jen v případě nutnosti, nikoli jako přirozenou volbu. Podnikatelé, jak tuzemci tak zahraniční, pak potřebují zkušené daňové poradce a účetní, kteří dokážou skloubit požadavky státu a potřeby rozvoje firem.“ uvádí Josef Jaroš, Managing Partner společnosti APOGEO, která poskytuje služby v oblasti vedení a správy daní.

Podle této společnosti mají podnikatelé nejčastěji zájem o vedení účetnictví, daňové poradenství, zahrnující zejména zpracování daňových přiznání a také daňový audit. „Vzhledem ke složitosti daňového systému evidujeme každý rok navýšení zájmu nejen o tyto externí daňové a účetní služby, ale také o přípravu k auditu a mezinárodního strukturování,“ dodává Josef Jaroš.

V souvislosti se složitým odváděním daní proto zaměstnanci, firmy i živnostníci s napětím očekávají, jaké změny jim přinese připravovaná reforma přímých daní. Zatím známá fakta naznačují, že by si po zavedení nových zákonů měly polepšit zejména osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). U firem bude záležet zejména na velikosti. Rovněž se dá očekávat, že plánované zvýhodnění OSVČ bude motivovat stávající zaměstnance přejít od pracovního poměru k podnikání na základě živnostenského oprávnění. Jedním z proklamovaných důvodů reformy je také často opakované zjednodušení výběru jednotlivých daní. Úředníci Ministerstva financí za tímto účelem vymysleli koncept tzv. Jednotného inkasního místa (zkráceně JIM). Na tomto jednotném místě by se daně, sociální a zdravotní pojištění a cla měly dát odvést najednou. 

Navzdory dlouholetým politickým slibům, firmy na podobný nástroj čekají už roky. Uskutečnění záměru Ministerstva financí ale brání věčné politické tahanice o daňové sazby a výjimky.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít