ČR? Administrativní peklo pro podnikání

10. října 2011, 14:04 - Profit, TZ
10. října 2011, 14:04

Podle nedávné analýzy Doing Business 2011 je Česká republika hotovým peklem pro podnikatele, alespoň co se týká administrativní zátěže při zpracování a odvodu daní.

Foto: Profimedia.cz

Podle světové banky zabere odvod daní v České republice až 557 hodiny, tedy tři a půl měsíce čistého času jednoho pracovníka. Podle Josefa Jaroše ze společnosti APOGEO je právě toto důvodem, proč stále více podnikatelů využívá možnosti své daňové a účetní služby outsourcovat.

Česká republika dlouhodobě patří k zemím s nejsložitějším systémem daňové správy. Podle průzkumu světové banky máme dokonce pátý nejsložitější odvod daní v Evropě. „Administrativní zátěž podnikatelů související s výpočtem a platbou daní v České republice často brání  rozvoji firem, pokud je tedy od podnikání a/nebo investování přímo neodradí. Mnozí podnikatelé z tohoto důvodu Českou republiku jako místo pro podnikání volí jen v případě nutnosti, nikoli jako přirozenou volbu. Podnikatelé, jak tuzemci tak zahraniční, pak potřebují zkušené daňové poradce a účetní, kteří dokážou skloubit požadavky státu a potřeby rozvoje firem.“ uvádí Josef Jaroš, Managing Partner společnosti APOGEO, která poskytuje služby v oblasti vedení a správy daní.

Podle této společnosti mají podnikatelé nejčastěji zájem o vedení účetnictví, daňové poradenství, zahrnující zejména zpracování daňových přiznání a také daňový audit. „Vzhledem ke složitosti daňového systému evidujeme každý rok navýšení zájmu nejen o tyto externí daňové a účetní služby, ale také o přípravu k auditu a mezinárodního strukturování,“ dodává Josef Jaroš.

V souvislosti se složitým odváděním daní proto zaměstnanci, firmy i živnostníci s napětím očekávají, jaké změny jim přinese připravovaná reforma přímých daní. Zatím známá fakta naznačují, že by si po zavedení nových zákonů měly polepšit zejména osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). U firem bude záležet zejména na velikosti. Rovněž se dá očekávat, že plánované zvýhodnění OSVČ bude motivovat stávající zaměstnance přejít od pracovního poměru k podnikání na základě živnostenského oprávnění. Jedním z proklamovaných důvodů reformy je také často opakované zjednodušení výběru jednotlivých daní. Úředníci Ministerstva financí za tímto účelem vymysleli koncept tzv. Jednotného inkasního místa (zkráceně JIM). Na tomto jednotném místě by se daně, sociální a zdravotní pojištění a cla měly dát odvést najednou. 

Navzdory dlouholetým politickým slibům, firmy na podobný nástroj čekají už roky. Uskutečnění záměru Ministerstva financí ale brání věčné politické tahanice o daňové sazby a výjimky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít