Coke versus Pepsi: velká rvačka v Číně

08. července 2009, 14:34 - Bruce Einhorn
08. července 2009, 14:34

V tvrdém zápolení firma Coca-Cola otevírá podniky...

celý podtitul:
Ve tvrdém zápolení firma Coca-Cola otevírá podniky, posiluje značky neperlivých nápojů a zpestřuje marketing

V průmyslovém parku poblíž města Nan-čchang se 4,9 milionu obyvatel lemují silnici slunečníky se zářivou červení Coca-Coly. V mlhavém červnovém ránu je prezident a výkonný ředitel společnosti Coca-Cola Muhtar Kent v tomto městě, aby otevřel stáčírnu za čtrnáct milionů dolarů, 37. výrobní závod této společnosti v Číně. Před továrnou účinkují tanečníci s draky v rachotu petard, zatímco uvnitř technohudba umocňuje laserovou show. „Máme neochvějnou víru v budoucnost Číny,“ sděluje Kent shromážděnému davu.
Oslavy kazí jen jedna drobnost: za červenými slunečníky je modrý plot. V barvě Pepsi. O kousek dál v ulici se staví stáčírna firmy Pepsi. Pouze dva dny poté, co Kent navštívil Nan-čchang, vrchní ředitelka společnosti PepsiCo Indra K. Nooyiová byla v západočínském městě Čchung-čching, aby slavnostně otevřela tamní závod a ohlásila plány na postavení dalších pěti podniků v rámci úsilí investovat na pevnině miliardu dolarů. „Bude to pro nás obrovský trh,“ slibuje Nooyiová.
Války col v Číně se zintenzivňují. Ani jedna společnost nezveřejňuje čísla o odbytu nebo zisku v Číně, ale analytici tvrdí, že Coca-Cola ovládá 52 procent trhu perlivých limonád proti 32 procentům firmy Pepsi. Coca-Cola vlastní rovněž hlavní sodovkovou značku Sprite. Pepsi-Cola je ale na druhém místě, kdežto limonáda Coca-Cola, chlouba konkurenční firmy, je třetí. Marketing Pepsi získal uznání, když společnost během loňské letní olympiády sponzorovala zápolení skupin o inzeráty vytvářené uživateli a kampaň Go China. „Pepsi je virálnější a lépe oslovuje mladé lidi,“ prohlašuje Shaun Rein, generální ředitel společnosti China Market Research Group v Šanghaji.
Coca-Cola doufala, že své snahy posílí průnikem do výroby džusů. V září nabídla 2,4 miliardy dolarů za předního pevninského výrobce džusů, společnost China Huiyuan. Zdálo se, že po sponzorování pekingské olympiády, otevření výzkumných a vývojových center v Pekingu a Šanghaji a plánech investovat v Číně v příštích třech letech dvě miliardy dolarů má Coca-Cola tento obchod jistý. Jenže uprostřed bouřlivého nacionalistického protestu čelní představitelé toto spojení v březnu vetovali s odvoláním na to, že by porušovalo antimonopolní zákon.
Kenta, který se stal vrchním ředitelem jen několik týdnů před ohlášením obchodu se společností Huiyuan, to vede k tomu, aby se soustředil na plán B. Pro začátek Coca-Cola průbojně rozšiřuje výrobu svých stěžejních značek. „Rozumíme pravidlům hry,“ říká Kent a usrkává Coke Zero. „Naší cestou vpřed je organický růst.“ Den po otevření závodu v Nan-čchangu byl daleko na západě ve městě Urum-čchi, aby tam otevřel další podnik.
S ohledem na velké úsilí firmy Pepsi společnost Coca-Cola doufá, že svého konkurenta udrží v patřičných mezích lepším marketingem. Aby se firma dostala k mladších konzumentům limonád, ohlásila v červnu partnerskou spolupráci se šanghajskou společností Shanda Interactive, kótovanou na Nasdaqu, která v Číně nabízí on-line hry. Kampaň bude propagovat značku Coca-Cola Zero v internetových kavárnách společnosti Shanda, webová stránka Coca-Coly bude dávat ceny hráčům z kaváren Shandy a Coca-Cola sponzoruje soutěž ve sbírání zápletek pro hry Shandy.
Kent také doufá, že posílí odbyt neperlivých nápojů. Loni přišla Coca-Cola na trh s hotovým čajem Jüan Jie (originální list) a se svou značkou Minute Maid se chce pustit do džusů. V roce 2004 společnost v Číně vyvinula Minute Maid Pulpy Orange, pomerančový nápoj s asi deseti procenty džusu a dužiny, který teď ho nabízí v šesti zemích. Dohromady má Coca-Cola v Číně čtyři příchutě Minute Maid: pomerančovou, růžového grepu, tropického ovoce a vinných hroznů s dužinou aloe vera. „Faktem je,“ říká Kent, „že jsme vyvinuli silnou značku džusů, na které můžeme dál stavět.“

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

překlad: Jiří Kasl

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít