Co trápilo našeho podnikatele a co očekává

13. ledna 2003, 00:00 - Připravil Petr Bým
13. ledna 2003, 00:00

Střední podnikání trpí především špatnou platební morálkou a nízkou vymahatelností práva Podnikání a jeho podmínky v České republice, to je téma, které bylo zpracováno již nesčetněkrát, bez ohledu na to je ale stále aktuální. Podívejme se prostřednictvím ankety na to, jak situaci hodnotí přímo jeho aktéři - manažeři středně velkých podniků.

Střední podnikání trpí především špatnou platební morálkou a nízkou vymahatelností práva

Podnikání a jeho podmínky v České republice, to je téma, které bylo zpracováno již nesčetněkrát, bez ohledu na to je ale stále aktuální. Podívejme se prostřednictvím ankety na to, jak situaci hodnotí přímo jeho aktéři - manažeři středně velkých podniků.

Je čas na bilancování roku minulého, stejně tak dostávají konkrétnější obrysy prognózy spojené s rokem letošním. Položili jsme proto respondentům dvě jednoduché otázky:

1. Co vás a váš podnik loni nejvíce trápilo?

2. Co očekáváte od letošního roku?

Jiří Mirovský, majitel, Petrovický mlýn (restaurace, penzion), okr. Kutná Hora

1. Možná vás překvapím - nemáme takové ty starosti, které trápí mnoho podnikatelů, jako jsou platební morálka odběratelů, špatná vymahatelnost práva či nedostatečná legislativa nebo nefungující státní správa. Tohle všechno se nás dotýká jen minimálně. Zato se nás hodně zasahuje obecná situace na trhu - mám na mysli kutnohorský region. Počátkem 90. let tady konkurence byla slabá. To se ale radikálně změnilo - řada venkovských hospod, které zanikly po roce 1989, zase zahájila provoz, často s nabídkou ubytovacích služeb. Přitom s výjimkou Kutné Hory a snad Českého Šternberku v okolí není žádný turistický tahák, takže hlavně naše restaurace je závislá na místní klientele. Pro nás to znamená dávat podstatně větší částky do propagace, ať už na místní, nebo celostátní úrovni - to samozřejmě stojí nejen peníze, ale i energii. Jako všechny nás loni pochopitelně postihly povodně. Stejně jako v případě předchozích záplav na Moravě odradily takřka celou zahraniční klientelu. Přitom právě zahraniční návštěvníci rádi a opakovaně využívají jak náš penzion, tak tábořiště. Zejména Nizozemci jsou v tomto ohledu vděčnými hosty, nicméně letos jich mnoho nedorazilo. Zajímavé je, že domácí zákazníci na povodně víceméně nereagují, těch bylo přibližně stejně jako v minulých letech.

2. Čekám a věřím, že nebude horší než ten minulý. Mohl by být snad i malinko lepší - už kvůli všem těm, kteří trpěli loňskými povodněmi, doufám, že nás letos žádná velká voda nečeká. Právě teď jsem v novinách četl, že i Kutná Hora má potíže s nízkou návštěvností, pravděpodobně by to chtělo zlepšit propagaci celého regionu, tak se nechám překvapit.

Lenka Simonová, ředitelka, City-IQ Reality (realitní a poradenská kancelář), Praha

1. Jednoznačně to byly povodně. Jednak postihly přímo nás, jednak se odrazily na trhu. Sídlili jsem v Praze 7, tedy v té části Prahy, která patřila k nejpostiženějším, voda se bohužel nevyhnula ani našim kancelářím. Nebyli jsme přímo vytopeni, ale bylo to o „vlásek“. Bohužel přestalo fungovat telefonické spojení, internet a na čas i elektřina. Telefonovat, faxovat a mailovat jsme nemohli ještě dlouho poté, co voda opadla. Telecom v tomto ohledu asi nejen mne velmi zklamal, veškeré opravy probíhaly neskutečně pomalým tempem, komunikace s postiženými zákazníky byla víceméně nulová. Povodně ale pochopitelně silně zasáhly a ovlivnily samotný trh realit. Poptávka se razantně snížila, což byl podle mne důsledek působení dvou faktorů. Jednak povodně část potenciálních kupců záplavy znejistily - přitom úvahy o tom, zda je vhodný čas pro nákup, byly provázeny nekonečnými spekulacemi, která lokalita a jak je ohrožena případnými budoucími povodněmi. Skoro bych řekla „blbá nálada“. Jisté také je, že mnoho lidí, kteří o nákupu nějaké nemovitosti uvažovali a povodně je nějakým způsobem postihly, na realizaci těchto plánu dnes prostě nemají peníze.

2. Doufám, že pro nás bude lepší. Firma se přestěhovala do větších a nám lépe vyhovujících prostor na Prahu 6 z důvodu rozšíření a zkvalitnění služeb. Museli jsme poměrně hodně investovat, doufáme, že se nám to vrátí.

Jaroslav Krause, ředitel, WDT(IT, Internet), Brno

1. Trápily mne přetrvávající neřešené podmínky pro podnikatele, zejména nepřehledný a nemotivující daňový systém, vedle toho také špatná politika zaměstnanosti - pokud budou tak velké daně za práci, nezaměstnanost nikdy neklesne. Trápí mne i stát jako instituce, která je drahá a pro většinu lidí má efekt mizivý, úředníci, kterých je moc (stejnou práci by zastalo 2/3 ze stávající počtu), a kteří jsou - za slušnou mzdu - nekvalifikovaní, a to včetně vlády, která má styl „po nás potopa“. Nepotěšily mne ani volby, v nichž byla zvolena strana, která tuto zemi „zničí“, a to lidmi, kterým jde o osobní prospěch, nebo uvěřili nemožným slibům. Rozčarován jsem i z naší pravice, která není schopna provést potřebné REFORMY - a to už je mají i na Slovensku. To vše je jedna spojitá nádoba a trend, který je patrný v skoro celé sociální Evropě - jenže ta na rozdíl od nás prošla tvrdým kapitalizmem a stojí na pevných ekonomických základech.

2. Od letošního roku očekávám ve firmě především větší profesionalitu všech zaměstnanců včetně vedoucích pracovníků, zvýšení produktivity práce, radost všech z práce a pracovních úspěchů… V našem oboru podnikání očekávám větší stabilizaci trhu, to je ale dlouhodobý trend - špatní zaniknou, dobří se udrží a nejlepší zazáří. Co se týče podmínek pro podnikatele, v této oblasti nečekám žádné zlepšení. Na druhou stranu doufám, že ustojíme všechny pokusy současné vlády bez ztráty kytičky. Od Evropy očekávám pravicovější politiku a doufám, že my vstoupíme do pravicové Evropy - vezměme si příklad z toho, jak se řeší recese v USA.

Jaroslav Haubert, jednatel, Stavby a izolace Praha

1. Co mne nejvíce trápilo v loňském roce? Je to problém, který není ani nový, ani neznámý, ale naši práci komplikuje skutečně nejvíce. Je to platební morálka. Neplacení se stává módou zejména u soukromých investorů - ti prostě vědí, že u nás není síla, která by je efektivně a hlavně rychle donutila k placení. Vymáhání pohledávek soudní cestou nemá potřebný efekt - tímto způsobem nemáme dosud vyřešeny ani pohledávky z roku 1999. Vzhledem k tomu se snažíme orientovat na státní zakázky, u nichž je platba většinou provedena včas nebo s přijatelným zpožděním.

2. Co očekávám od tohoto roku? Zlepšení situace právě v této oblasti, tedy zlepšení platební morálky. Velké iluze si však nedělám.

Věra Škrétová, společník, GEONET (geodezie, kartografie), Praha

1. Jednoznačně je to platební morálka. Až na čestné výjimky - třeba hlavní město Praha - je naprosto katastrofální. Pozdní úhrady fakturovaných částek jsou vlastně už normou, stejně jako nutnost neustálých urgencí. Konkurence v oboru je velká, zadavatelé to dobře vědí, takže naše snaha (nutno říci nesmělá) zakotvit do smluv zálohy byla zcela neúspěšná. Odpověď, jakkoli šlo spíše o naznačování, byla jasná: zaplatíme, až budeme mít a budeme chtít, nevyhovuje-li vám to, jsou tu jiní.

2. Od letošního roku očekávám, že se platební morálka odběratelů ještě zhorší.

Jan Kodydek, ředitel FALCO (obchodní společnost), Jičín

1. Naše firma vznikla už v roce 1990, takže vývoj v uplynulých dvanácti letech mohu hodnotit docela objektivně. Myslím, že výrazné zhoršení podmínek pro podnikání nastalo zhruba tak před pěti lety a od té doby se situace zhoršuje každým rokem. Největší problém vidíme v ostré konkurenci nadnárodních obchodních řetězců. Malý výrobce či obchodní firma jim konkurovat nemohou ani nabídkou, ani cenou. Vedle toho se zhoršily úvěrové podmínky v bankách, a to do té míry, že pro malý či střední podnik je úvěr téměř nedostupný. Výrazně narostla také administrativa vůči státním orgánům. Vedle toho se neustále zvyšují provozní náklady všeho druhu, což spolu s poklesem tržeb stále více podnikatelů dostává do velkých problémů. Také právní prostředí je špatné - vymahatelnost pohledávek je téměř nulová.

2. Vzhledem k výše uvedenému očekávám další zhoršování výše popsané situace.

Jiří Zimer, ředitel, BEZ (vydavatelství odborných periodik), Praha

1. Asi každého podnikatele trápí zásahy státu do jeho činnosti - mám na mysli dvojí zdanění, nutnost nesčetného množství povolení, vykazování statistik a styk s úřady jako takovými. Co se našeho vlastního oboru týká: každý vydavatel je ve svém podnikání závislý na několika faktorech. Těmi nejpodstatnějšími jsou čtenář, inzerent a tiskárna, distributor. V prvních třech oblastech, či sférách nemáme problémy: máme úzce vymezené zaměření, takže boj o čtenáře a inzerenta máme usnadněný, protože konkurence je v našem oboru slabá. Také naše vztahy s dodavateli z polygrafického průmyslu jsou díky dlouhodobé spolupráci na dobré úrovni. Naším největším problémem tak, kromě zmíněných zásahů státu, zůstává distribuce tisku, jež je v současnosti v rukou dvou konkurenčních společností. Bohužel i zde platí, že jejich činnost, ač jsme smluvní partneři, můžeme ovlivňovat jen stěží.

2. Loni jsme uvedli na trh nový titul, očekáváme posílení jeho pozic na trhu.

* Rok 2002 nebyl pro malé a střední podnikání obdobím úspěchů. Takřka všechny obory bez výjimky utrpěly značné ztráty v důsledku letních povodní, silný kurz koruny a zpomalení hospodářského růstu v západní Evropě postihl podniky zaměřené na export a následně i jejich subdodavatele. Přitom přetrvávají chronické neduhy českého podnikání, především nedostatek finančních zdrojů jako důsledek slabé platební morálky odběratelů a ztíženého přístupu menších firem k bankovním úvěrům.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče