Co takhle pozvat Číňany?

12. srpna 2010, 17:53 - Luděk Bednář
12. srpna 2010, 17:53

Dle většiny manažerů zastavení výstavby dálnic problémy ministerstva dopravy nevyřeší

Myslíte si, že řešením nedostatku financí na ministerstvu dopravy je zastavení výstavby většiny dálnic? • Ano 22,4 % • Ne 71,7 % • Nevím 5,9 %

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) vyzval firmy, jež se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. A pohrozil jim, že pokud to neučiní, stavby zastaví. Dle něho prodražují stavbu silnic a dálnic kromě naddimenzovaných projektů a příliš vysokých marží dvě věci – pomalá výstavba a proces výběrového řízení. Dle 71,7 procenta manažerů však zastavení výstavby dálnic nedostatek financí na ministerstvu dopravy nevyřeší. Patří mezi ně i tento respondent: „Dálnice jsou předražené, a proto by se měl především změnit systém jejich financování. Rozprášit současné představitele, kteří na ministerstvu dopravy (MD), Ředitelství silnic a dálnic a na Státním fondu dopravní infrastruktury rozhodují. A vybírat firmy jinak – z vyššího počtu nebo pozvat Číňany. Tuzemský dálniční socialismus je nepochopitelný. Je třeba vytvořit konkurenční prostředí pro PPP projekty. Jinak budou dálnice nadále drahé. Nebo nebudou vůbec.“ Kladně odpovídá další manažer: „Nemá-li stát peníze na všechny plány, musí je omezit, i kdyby šlo o potřebné věci. Není dlouhodobě možné utrácet peníze, které nemá a v nejbližší době mít nebude. Stát si musí říct, co je nutné platit, co by bylo třeba a co je zbytné a počká.“ Výhrady se objevují v této záporné odpovědi: „Otázka je špatně položená. Ministerstvo dopravy chce po dodavatelích rekalkulaci kvůli snížení ceny, nikoli kvůli zastavení výstavby. Nepovede-li se snížit cenu, ponechá asi původní smluvní. Možná, že někoho odstaví. V důsledku předražených zakázek to však je nutné.“ Pro kladnou ani zápornou odpověď se nedokáže rozhodnout následující respondent: „To, co předvádí ministr dopravy Vít Bárta, je druhým extrémem, jenž střídá první. Stát se nejprve nechá ,oholit‘ uzavřením nejspíše předražených smluv. A poté naopak začne požadovat slevu, protože mu hrozí sankce a škody, které mohou stavby ještě víc prodražit. Kde to jsme? Stát má vytvořit politické podmínky pro podnikání, ale neměl by se do něj plést. O prvním extrému rozhodli benevolentní a nejspíš nějak zainteresovaní politici. O druhém manažer, který se stal politikem a chce na úrovní státu praktikovat manažerské manýry, jež jsou v jeho firmě možná úspěšné. Kdy už konečně někdo pochopí, že jde o systém? O trvalou a pořádnou práci, a nikoli o bouchání do stolu nebo o plíživé rozkrádání.“ Vyhraněný názor se objevuje v další záporné odpovědi: „Na MD není nedostatek financí. Sečtou-li se jeho výdaje za posledních deset let včetně ,kapschovného‘ a podíváme-li se na současný stav našich dopravních cest – dálnic, silnic, železnic a řek – je zřejmé, že za finanční prostředky na dálnice a koridory byly pořizovány vily v Toskánsku, jachty, luxusní auta, dovolené a další požitky novodobých ,zástupců lidu‘. Nedostatek financí je tedy pouze relativní.“ Kladné stanovisko naopak zaujímá tento manažer: „Pokud by alternativou mělo být další zadlužování, je to jediné rozumné řešení. Dosavadní podpora ekonomiky státními zakázkami již dávno přesáhla úroveň, již předpokládá keynesiánská teorie. Je na čase začít splácet dluhy. Druhotným efektem je zastavení penězovodu k předraženým stavebním zakázkám. A dalším tlak na racionální rozhodování o výdajích v resortu dopravy. Konečně se třeba někdo začne ptát, zda navrhovaný projekt má smysl a zda práce, za kterou se má zaplatit, je odpovídající kvality.“ Záporně se vyjadřuje další respondent: „Odpověď je stejně jednoznačná jako na otázku, zda je lepší dávat lidem peníze za vykonanou práci, anebo jim vyplácet sociální podpory po dobu nezaměstnanosti a nechávat je nečinné doma. Omezením financování dálnic se jen zvýší krize ve stavebnictví. Dnešní silniční infrastruktura v ČR nevyhovuje, protože kapacitně nestačí. Pro další rozvoj hospodářství je proto nutné vybudovat silniční infrastrukturu s dostatečnou kapacitou. Pokud ministerstvo financí nenajde potřebné finanční zdroje aspoň na udržení dosavadního tempa budování dálnic a silnic, bude to špatně. Státní finance se budou spotřebovávat na sociální dávky a podpory, namísto aby se účelně investovaly do budoucna. Doufám, že jsme si zvolili správně a že nám teď bude vládnout vláda rozpočtové odpovědnosti, a nikoli krátkozraké nezodpovědnosti.“

Odpovídalo 134 manažerů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít