Co takhle pozvat Číňany?

12. srpna 2010, 17:53 - Luděk Bednář
12. srpna 2010, 17:53

Dle většiny manažerů zastavení výstavby dálnic problémy ministerstva dopravy nevyřeší

Myslíte si, že řešením nedostatku financí na ministerstvu dopravy je zastavení výstavby většiny dálnic? • Ano 22,4 % • Ne 71,7 % • Nevím 5,9 %

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) vyzval firmy, jež se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. A pohrozil jim, že pokud to neučiní, stavby zastaví. Dle něho prodražují stavbu silnic a dálnic kromě naddimenzovaných projektů a příliš vysokých marží dvě věci – pomalá výstavba a proces výběrového řízení. Dle 71,7 procenta manažerů však zastavení výstavby dálnic nedostatek financí na ministerstvu dopravy nevyřeší. Patří mezi ně i tento respondent: „Dálnice jsou předražené, a proto by se měl především změnit systém jejich financování. Rozprášit současné představitele, kteří na ministerstvu dopravy (MD), Ředitelství silnic a dálnic a na Státním fondu dopravní infrastruktury rozhodují. A vybírat firmy jinak – z vyššího počtu nebo pozvat Číňany. Tuzemský dálniční socialismus je nepochopitelný. Je třeba vytvořit konkurenční prostředí pro PPP projekty. Jinak budou dálnice nadále drahé. Nebo nebudou vůbec.“ Kladně odpovídá další manažer: „Nemá-li stát peníze na všechny plány, musí je omezit, i kdyby šlo o potřebné věci. Není dlouhodobě možné utrácet peníze, které nemá a v nejbližší době mít nebude. Stát si musí říct, co je nutné platit, co by bylo třeba a co je zbytné a počká.“ Výhrady se objevují v této záporné odpovědi: „Otázka je špatně položená. Ministerstvo dopravy chce po dodavatelích rekalkulaci kvůli snížení ceny, nikoli kvůli zastavení výstavby. Nepovede-li se snížit cenu, ponechá asi původní smluvní. Možná, že někoho odstaví. V důsledku předražených zakázek to však je nutné.“ Pro kladnou ani zápornou odpověď se nedokáže rozhodnout následující respondent: „To, co předvádí ministr dopravy Vít Bárta, je druhým extrémem, jenž střídá první. Stát se nejprve nechá ,oholit‘ uzavřením nejspíše předražených smluv. A poté naopak začne požadovat slevu, protože mu hrozí sankce a škody, které mohou stavby ještě víc prodražit. Kde to jsme? Stát má vytvořit politické podmínky pro podnikání, ale neměl by se do něj plést. O prvním extrému rozhodli benevolentní a nejspíš nějak zainteresovaní politici. O druhém manažer, který se stal politikem a chce na úrovní státu praktikovat manažerské manýry, jež jsou v jeho firmě možná úspěšné. Kdy už konečně někdo pochopí, že jde o systém? O trvalou a pořádnou práci, a nikoli o bouchání do stolu nebo o plíživé rozkrádání.“ Vyhraněný názor se objevuje v další záporné odpovědi: „Na MD není nedostatek financí. Sečtou-li se jeho výdaje za posledních deset let včetně ,kapschovného‘ a podíváme-li se na současný stav našich dopravních cest – dálnic, silnic, železnic a řek – je zřejmé, že za finanční prostředky na dálnice a koridory byly pořizovány vily v Toskánsku, jachty, luxusní auta, dovolené a další požitky novodobých ,zástupců lidu‘. Nedostatek financí je tedy pouze relativní.“ Kladné stanovisko naopak zaujímá tento manažer: „Pokud by alternativou mělo být další zadlužování, je to jediné rozumné řešení. Dosavadní podpora ekonomiky státními zakázkami již dávno přesáhla úroveň, již předpokládá keynesiánská teorie. Je na čase začít splácet dluhy. Druhotným efektem je zastavení penězovodu k předraženým stavebním zakázkám. A dalším tlak na racionální rozhodování o výdajích v resortu dopravy. Konečně se třeba někdo začne ptát, zda navrhovaný projekt má smysl a zda práce, za kterou se má zaplatit, je odpovídající kvality.“ Záporně se vyjadřuje další respondent: „Odpověď je stejně jednoznačná jako na otázku, zda je lepší dávat lidem peníze za vykonanou práci, anebo jim vyplácet sociální podpory po dobu nezaměstnanosti a nechávat je nečinné doma. Omezením financování dálnic se jen zvýší krize ve stavebnictví. Dnešní silniční infrastruktura v ČR nevyhovuje, protože kapacitně nestačí. Pro další rozvoj hospodářství je proto nutné vybudovat silniční infrastrukturu s dostatečnou kapacitou. Pokud ministerstvo financí nenajde potřebné finanční zdroje aspoň na udržení dosavadního tempa budování dálnic a silnic, bude to špatně. Státní finance se budou spotřebovávat na sociální dávky a podpory, namísto aby se účelně investovaly do budoucna. Doufám, že jsme si zvolili správně a že nám teď bude vládnout vláda rozpočtové odpovědnosti, a nikoli krátkozraké nezodpovědnosti.“

Odpovídalo 134 manažerů

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče