Co se stane, pokud zůstane Labe v dnešním stavu

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

Úpravy na českém Labi mezi Střekovem a Hřenskem mají umožnit alespoň částečné vyrovnání ponoru lodí na českém a německém Labi. Jsou vyvolány potřebou českého hospodářství přepravit zboží do ciziny a z ciziny co nejlevněji a k přírodě a životnímu prostředí nejohleduplněji. Nejpozději od roku 2015 nestačí kapacita železnice v úseku Děčín-Drážďany přepravit předpokládaný objem zboží. Neprovedení úprav Labe bude znamenat postupný zánik oboru „česká říční plavba“, resp. přepravy exportního a importního zboží po Labi. Důsledkem toho bude i ztráta konkurence pro DB Cargo a růst sazeb drážního dovozného. Dalším důsledkem bude zvýšení nákladů odesílatelů, resp. speditérů, protože budou muset přepravovat téměř všechno zboží po železnici nebo po silnici, od drážního dopravce lze očekávat zvýšení sazeb (ve srovnání s dnešními náklady cca v úrovni 400 mil. až 1,5 mld. Kč/rok). Tím se zhorší obchodní bilance ČR zvýšením dovozu (úhrada dopravních nákladů ve prospěch zejména německého drážního dopravce) asi o 3 až 4 miliardy korun. Nezanedbatelným důsledkem zániku oboru bude zrušení nejméně tří tisíc pracovních míst zejména v oblasti Děčína (kapitáni, kormidelníci a plavci, dělníci přístavu, dělníci a technici loděnic). Podle sekce vodní dopravy Svazu průmyslu se řada zemí Evropy připravuje na to, že zavede poplatky za používání dopravní cesty. Jejich výše bude závislá i na tom, jak moc daný způsob přepravy zatěžuje životní prostředí. Plně naložená plující loď nahrazuje jeden vlak nebo 50 kamionů. To je důvod, proč evropské státy využívají vodní dopravu a dále ji rozšiřují.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít