Co se stane, pokud zůstane Labe v dnešním stavu

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

Úpravy na českém Labi mezi Střekovem a Hřenskem mají umožnit alespoň částečné vyrovnání ponoru lodí na českém a německém Labi. Jsou vyvolány potřebou českého hospodářství přepravit zboží do ciziny a z ciziny co nejlevněji a k přírodě a životnímu prostředí nejohleduplněji. Nejpozději od roku 2015 nestačí kapacita železnice v úseku Děčín-Drážďany přepravit předpokládaný objem zboží. Neprovedení úprav Labe bude znamenat postupný zánik oboru „česká říční plavba“, resp. přepravy exportního a importního zboží po Labi. Důsledkem toho bude i ztráta konkurence pro DB Cargo a růst sazeb drážního dovozného. Dalším důsledkem bude zvýšení nákladů odesílatelů, resp. speditérů, protože budou muset přepravovat téměř všechno zboží po železnici nebo po silnici, od drážního dopravce lze očekávat zvýšení sazeb (ve srovnání s dnešními náklady cca v úrovni 400 mil. až 1,5 mld. Kč/rok). Tím se zhorší obchodní bilance ČR zvýšením dovozu (úhrada dopravních nákladů ve prospěch zejména německého drážního dopravce) asi o 3 až 4 miliardy korun. Nezanedbatelným důsledkem zániku oboru bude zrušení nejméně tří tisíc pracovních míst zejména v oblasti Děčína (kapitáni, kormidelníci a plavci, dělníci přístavu, dělníci a technici loděnic). Podle sekce vodní dopravy Svazu průmyslu se řada zemí Evropy připravuje na to, že zavede poplatky za používání dopravní cesty. Jejich výše bude závislá i na tom, jak moc daný způsob přepravy zatěžuje životní prostředí. Plně naložená plující loď nahrazuje jeden vlak nebo 50 kamionů. To je důvod, proč evropské státy využívají vodní dopravu a dále ji rozšiřují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít