Co se stane, pokud zůstane Labe v dnešním stavu

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

Úpravy na českém Labi mezi Střekovem a Hřenskem mají umožnit alespoň částečné vyrovnání ponoru lodí na českém a německém Labi. Jsou vyvolány potřebou českého hospodářství přepravit zboží do ciziny a z ciziny co nejlevněji a k přírodě a životnímu prostředí nejohleduplněji. Nejpozději od roku 2015 nestačí kapacita železnice v úseku Děčín-Drážďany přepravit předpokládaný objem zboží. Neprovedení úprav Labe bude znamenat postupný zánik oboru „česká říční plavba“, resp. přepravy exportního a importního zboží po Labi. Důsledkem toho bude i ztráta konkurence pro DB Cargo a růst sazeb drážního dovozného. Dalším důsledkem bude zvýšení nákladů odesílatelů, resp. speditérů, protože budou muset přepravovat téměř všechno zboží po železnici nebo po silnici, od drážního dopravce lze očekávat zvýšení sazeb (ve srovnání s dnešními náklady cca v úrovni 400 mil. až 1,5 mld. Kč/rok). Tím se zhorší obchodní bilance ČR zvýšením dovozu (úhrada dopravních nákladů ve prospěch zejména německého drážního dopravce) asi o 3 až 4 miliardy korun. Nezanedbatelným důsledkem zániku oboru bude zrušení nejméně tří tisíc pracovních míst zejména v oblasti Děčína (kapitáni, kormidelníci a plavci, dělníci přístavu, dělníci a technici loděnic). Podle sekce vodní dopravy Svazu průmyslu se řada zemí Evropy připravuje na to, že zavede poplatky za používání dopravní cesty. Jejich výše bude závislá i na tom, jak moc daný způsob přepravy zatěžuje životní prostředí. Plně naložená plující loď nahrazuje jeden vlak nebo 50 kamionů. To je důvod, proč evropské státy využívají vodní dopravu a dále ji rozšiřují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít