Co se stane, pokud zůstane Labe v dnešním stavu

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

Úpravy na českém Labi mezi Střekovem a Hřenskem mají umožnit alespoň částečné vyrovnání ponoru lodí na českém a německém Labi. Jsou vyvolány potřebou českého hospodářství přepravit zboží do ciziny a z ciziny co nejlevněji a k přírodě a životnímu prostředí nejohleduplněji. Nejpozději od roku 2015 nestačí kapacita železnice v úseku Děčín-Drážďany přepravit předpokládaný objem zboží. Neprovedení úprav Labe bude znamenat postupný zánik oboru „česká říční plavba“, resp. přepravy exportního a importního zboží po Labi. Důsledkem toho bude i ztráta konkurence pro DB Cargo a růst sazeb drážního dovozného. Dalším důsledkem bude zvýšení nákladů odesílatelů, resp. speditérů, protože budou muset přepravovat téměř všechno zboží po železnici nebo po silnici, od drážního dopravce lze očekávat zvýšení sazeb (ve srovnání s dnešními náklady cca v úrovni 400 mil. až 1,5 mld. Kč/rok). Tím se zhorší obchodní bilance ČR zvýšením dovozu (úhrada dopravních nákladů ve prospěch zejména německého drážního dopravce) asi o 3 až 4 miliardy korun. Nezanedbatelným důsledkem zániku oboru bude zrušení nejméně tří tisíc pracovních míst zejména v oblasti Děčína (kapitáni, kormidelníci a plavci, dělníci přístavu, dělníci a technici loděnic). Podle sekce vodní dopravy Svazu průmyslu se řada zemí Evropy připravuje na to, že zavede poplatky za používání dopravní cesty. Jejich výše bude závislá i na tom, jak moc daný způsob přepravy zatěžuje životní prostředí. Plně naložená plující loď nahrazuje jeden vlak nebo 50 kamionů. To je důvod, proč evropské státy využívají vodní dopravu a dále ji rozšiřují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít