Co prozradí viněta?

01. května 2011, 06:44 - Petra Klíčová
01. května 2011, 06:44

Snažíte se z obalů vyčíst informace o složení potravin, které si kupujete? Některé uváděné údaje jsou sice srozumitelné, jiné se ale podobají spíše magickému zaříkávadlu. My vám poradíme, jak se v nich vyznat.

Foto: Profimedia.cz

O tom, že některé látky jsou pro naše tělo přínosné a jiné méně, má povědomí asi každý. Dozvědět se potřebné informace pro zodpovědný výběr z obalů potravin však někdy bývá docela oříšek. Výrobci často používají různé triky, aby nabízený výrobek představili z té lepší stránky.

Pozor na porce

Informace o kalorické hodnotě je součástí naprosté většiny balených potravin. Matoucí však bývá uvádění této hodnoty ve dvou různých jednotkových systémech. Výrobce může uvádět hodnotu v kilojoulech či kaloriích. Jeden kilojoul se přitom rovná 4,2 kalorie, takže je třeba se na správné přepočítávání soustředit, případně se rovnou vybavit kalkulačkou. Denní příjem energie v kilojoulech, pokud nehodláte hubnout ani tloustnout, by se u mužů měl pohybovat v rozmezí 10 080– 10 920 kilojoulů podle fyzické aktivity, u žen mezi 8 400–9 240 kilojoulů. V kaloriích to pak vychází na 2 000–2 200 kalorií u žen a 2 400–2 600 kalorií u mužů.

Další pastí týkající se kalorické hodnoty je její přepočítávání na porce či gramy. Nedejte se zmást tím, že na výrobku bývá kalorická hodnota uváděna na jednu porci výrobku, která může být různě velká. V jednom balíčku chipsů se tedy může ukrývat třeba pět porcí, a pokud ho sníte celý, musíte uvedené kalorie vynásobit pěti. Porce uváděné výrobcem jsou většinou koncipovány pro střízlíky a málokdo je zvládne nepřekročit. Jak často dokážete sníst z balíčku pouze dvě sušenky a další „porce“ si nechat na později?

Pokud chcete porovnat kalorickou hodnotu dvou potravin a zjistit, kterou si dát do košíku a kterou nechat ležet, sledujte údaje o kalorické hodnotě přepočtené na 100 gramů. Když takhle srovnáte dva tři podobné výrobky, snadno zjistíte, který obsahuje nejvíce prospěšných látek a zároveň nejméně těch, jimž se chcete vyhnout.

Kolik čeho potřebujeme?

Karbohydráty, jinak cukry a škroby, dodávají tělu nejvíce energie. Naše tělo je potřebuje, nesmí jich však být příliš. Pokud potravina obsahuje na 100 gramů své hmotnosti více než 10 gramů karbohydrátů, zdravá není. Ideální poměr je okolo dvou gramů či méně na 100 gramů výrobku. Podobně jako s cukry je to s tuky, potřebujeme je, ale jen v umírněném množství. Pokud na obalu najdete údaj, že výrobek obsahuje více než pět gramů tuku na 100 gramů své hmotnosti, do košíku ho nepřidávejte. Potraviny nízkotučné by si měly vystačit s jedním gramem tuku na 100 gramů váhy. U tuků obecně platí, že lepší jsou ty nenasycené, naopak vyhýbat bychom se měli nasyceným, které výrobci často označují jako tuky ztužené či částečně ztužené.

Další látkou, jejíž denní příjem bychom si měli hlídat, je sůl. Bohužel se v dostatečném množství vyskytuje i v nebalených či na váhu prodávaných potravinách, jako jsou pečivo, sýry či uzeniny, takže denní příjem nelze zcela uhlídat. Každopádně by denní doporučené množství nemělo přesáhnout šest gramů. Nejvíce soli ukrývají polotovary. Výrobci však tento fakt často maskují tím, že místo soli uvedou množství sodíku. Pokud obsah sodíku vynásobíte číslem 2,5, vyjde vám obsah soli. Je-li v potravině 1,25 gramu soli neboli 0,5 gramu sodíku na 100 gramů, je to moc a měli byste se jí vyhnout obloukem. Zdravý poměr by neměl přesáhnout 0,25 gramu soli či 0,1 gramu sodíku.

Minimální trvanlivost versus datum spotřeby

Pokud potravina patří do kategorie rychle se kazící, musí být na jejím obale uvedeno datum spotřeby, tedy fráze „spotřebujte do“ a datum. Tyto údaje najdete u ryb, chlazeného masa, hotových salátů, masných a mléčných výrobků. Pokud takové potraviny jíte po uvedeném datu, riskujete žaludeční potíže.

Trochu jiná záležitost je datum uvádějící minimální trvanlivost výrobku. Týká se mražených, sušených, konzervovaných a obecně trvanlivých potravin, často bývá uváděna anglickým termínem „best before“. Pokud tedy ve spíži objevíte „archivní“ sušenky z loňských Vánoc a neodoláte, otravu jídlem neriskujete, ale nejspíš už nebudou tak dobré a křehké jako před časem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás…
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni dají minimálně 12 milionů
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít