Co prozradí internet

31. března 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín, kubin@profit.cz
31. března 2003, 00:00

V "síti sítí" lze sledovat konkurenci i zprávy z oboru Bez internetu je stále obtížnější se v podnikání obejít. Umožňuje nejen rychlou komunikaci se zákazníky a partnery, ale také pravidelně sledovat konkurenci, novinky na trhu i získávat další marketingové informace.

V „síti sítí“ lze sledovat konkurenci i zprávy z oboru

Bez internetu je stále obtížnější se v podnikání obejít. Umožňuje nejen rychlou komunikaci se zákazníky a partnery, ale také pravidelně sledovat konkurenci, novinky na trhu i získávat další marketingové informace.

Internet má samozřejmě při podnikání velmi široké použití. S „naší“ menší zámečnickou firmou, s níž jsme v předchozích vydáních Profitu začali probírat některé možnosti, jak si může malá a střední firma dělat některé marketingové činnosti vlastními silami, se dnes zaměříme na internet jako na zdroj informací, především o konkurenci.

Výběr oblastí

Na internetu je nepřeberné množství informací a někdy je obtížné v krátké době nalézt „tu správnou adresu“ s přehlednými, konkrétními a úplnými informacemi bez dalších „prokliků“. To platí zejména u hledání informací z oboru i spojených s podnikáním obecněji. Pro marketing je tedy dobré vytvořit si adresář stránek, které se jako zdroj informací již osvědčily. Pro ulehčení práce může být vhodné rozdělit si jednotlivé stránky do adresářů podle tematických okruhů. Základní tematické adresáře by asi měly být tři. První může obsahovat webové stránky s obecnější ekonomickou či související problematikou, s legislativou. Mohou to být stránky jednotlivých vládních institucí či neziskových organizací, kde jsou například vedle zákonů či předpisů uváděna třeba výběrová řízení, dále přístup k různým fondům či informace, zda vláda projednává či připravuje něco, co se dotkne našeho podnikání. Druhý adresář může být věnován oboru. Na „oborových“ internetových stránkách lze sledovat informace o technických, hygienických a dalších normách v oboru, mohou se zde objevit upozornění na úskalí, která tyto předpisy v praxi mohou přinést, ale také náznak jejich řešení. Další oborové informace mohou být o trendech - například o nových materiálech, statistické údaje o výrobě a odbytu atd. Zde lze nalézt i informace o oborovém vzdělávání nebo o pořádání kontaktních či kontraktačních akcí. V této skupině se bude asi jednat především o stránky jednotlivých profesních organizací. Jejich úroveň je ale různá, mnohdy nejsou častěji aktualizovány či pro nečleny této organizace nejsou některé informace volně přístupné. Třetí adresář internetových stránek by pak měl obsahovat adresy konkurenčních firem.

Definování konkurence

Internet může mnohé říct o značné části konkurence, ale je třeba mít na paměti i některé nevýhody. Především ne všichni konkurenti musí mít svoji webovou stránku. Nevýhodou bývá i aktualizace těchto stránek, takže rychleji mohou přinést některé informace o konkurentovi obchodní zástupci z terénu. I přes tyto nedostatky je ale dobré stránky konkurence sledovat. Obsahují totiž informace o jejích produktech a novinkách, mohou také napovědět o způsobu oslovování zákazníků. Mnohdy jsou zde zaznamenávány počty přístupů na její stránky, což je svým způsobem rovněž marketingová informace. Při tvorbě tohoto adresáře je možné rozdělit si webové stránky konkurence do několika kategorií. První lze nazvat „Okrajová konkurence“. Výraz „okrajová“ nemusí být zcela přesný, ale má vyjádřit, že tyto firmy se zabývají jen určitým výsečem činností naší firmy nebo působí jen v určitém regionu apod. Do kategorie „Významnější konkurence“ lze již zahrnout firmy, které pokrývají větší část činností než naše firma a je větší pravděpodobnost otevřenějšího konkurenčního střetu s nimi. Vyznačují se ale některými prvky (například rozsah sortimentu, kvalita, velikost, regionální působnost), které naznačují, že nejsou pro naši firmu tou největší a nejnebezpečnější konkurencí. Třetí kategorii pak představuje „Tvrdá konkurence“, i když přesnou hranici mezi druhou a třetí kategorií asi nelze zcela přesně definovat. Zde jsou firmy s totožnou činností jako má naše firma, s aktivní propagací na trhu, se širokým sortimentem, působící ve stejném regionu. Střet na trhu s nimi bývá ostrý, tvrdý. Internet je samozřejmě „jen“ zdroj informací. Ale je-li jich dostatek, pak je i větší pravděpodobnost, že jejich vyhodnocení je lepší a lze určit správný postup, strategii.

Jak lze postupovat

* Vytvořte si adresář „oblíbených“ webových stránek, které budete pravidelně sledovat.

* Rozdělte si sledované webové stránky do několika skupin - například konkurence, oborové informace, příležitosti. Každá z těchto skupin může vyžadovat jinou četnost „návštěv“.

* Rozdělte si i sledované stránky konkurence, pečlivěji je třeba zřejmě hlídat ty, které představují největší a nejpřímější konkurenci, ale podceňovat nelze ani ostatní (třeba zdánlivé outsidery).

* Určete si pravidelné termíny pro sledování, byť jen letmo, těchto stránek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče