Co při prodeji či pronájmu nemovitosti "vypíchnout"

04. ledna 2010, 02:00 - Luboš Svačina, <a href="http://www.hypoindex.cz">Hypoindex.cz</a>
04. ledna 2010, 02:00

Nabídka nemovitostí k pronájmu či prodeji válcuje poptávku. Zájemci si mohou více než kdy jindy vybírat. Jak prezentovat svůj dům či byt? Co všechno hraje při prodeji roli a čemu věnovat největší pozornost?

Autor: Martin Siebert

Ekonomická krize působí negativně na dynamiku realitního trhu. Doba sjednání pronájmu nebo prodeje nemovitosti se protahuje. A není divu, že takové čekání majitelům nemovitostí brnká na nervy. Za současné situace na trhu je potřeba počítat s tím, že i kvalitní nemovitost na dobrém místě může hledat svého kupce i několik měsíců. Důvodů, jak jsme uváděli v článku „Realitní krize protahuje prodeje. Zájemce můžete hledat i půl roku“, může být celá řádka, nejčastěji je však společným jmenovatelem slabá poptávka po vlastnickém bydlení.

Ne vždycky je však dobré vymlouvat se na slabou poptávku. Důležitou roli hraje také to, jakým způsobem prezentujete svou nemovitost. Potenciální zájemci nemají čas objíždět každou nemovitost, která je zaujme. Předem si nastaví určitý filtr a z nabízených nemovitostí si vyberou pouze několik, na které se poté skutečně pojedou podívat. Proto důležité zaujmout hned při prvním kontaktu, tedy nejčastěji v inzerci.

Konkurence na straně nabídky je nyní silnější než kdy předtím a zájemci si mohou opravdu vybírat. Proto by měl majitel před zveřejněním nabídky nejen zauvažovat nad cenou nemovitosti, ale také popřemýšlet, čím je právě jeho byt či dům výjimečný, a tyto vlastnosti by se měl „pokusit prodat“. A to ať už využijete služeb realitní kanceláře nebo ne - jako majitel znáte vaši nemovitost. Pokud plánujete využít služeb realitní kanceláře, nenechávejte to pouze na realitním makléři. Ideální je zkloubit oba pohledy do jednoho. Zkušený realitní makléř dokáže do prezentace promítnout své zkušenosti a lépe odhadne, co by mohlo tzv. „zabrat“.

Jaké přednosti stojí za to vypíchnout?

V případě jakékoli nemovitosti stojí za to zdůraznit dostupnost MHD, vzdálenost do centra (lesa, parku), dostupnost a rozsah služeb v dané lokalitě. Mezi užitné vlastnosti bytu, které určitě stojí za to zmínit, patří umístění bytu a jeho dispozice. Byty v přízemí mohou být vhodné pro pohybově postižené nebo pro lidi s malými dětmi, kteří se nechtějí „tahat s kočárkem“, podkroví může mít zase své kouzlo. Lidé ocení další příslušenství k bytu navíc (sklep, půdu, balkón, lodžii atp.). Pochlubte se, že z bytu je pěkný výhled na některou z místních dominant (Pražský hrad, Špilberk, Ještěd, soutok Labe s Vltavou nebo jinou zajímavost). Těžko najdete člověka, který neocení nízkou kriminalitu v daném místě, dobré sousedské vztahy. V inzerátu stojí za to zmínit zabezpečovací prvky nemovitosti. Každý potencionální kupující by měl přemýšlet, kolik jej bude stát provoz bytu. Energetická náročnost bydlení a způsob vytápění stojí určitě také za zmínku.

Vlastností, které mohou potencionální kupce či nájemce zaujmout, existuje bezpočet. Pozor však, abyste neskončili podobně jako realitní makléř v článku „XXXX“.

Důležité je nafocení nemovitosti

Někdy můžete mít pocit, že nabízíte klenot, konkurence vám nesahá ani po paty, a přesto se k vám zájemci nehrnou. Čím to?

Více na Hypoindex.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče