Co opravdu potřebují neziskovky

25. června 2012, 15:49 - Muriel Anton
25. června 2012, 15:49

Know-how může často pomoci víc než peníze

Dobrá zpráva je, že se společenská odpovědnost v České republice čím dál častěji stává nedílnou součástí podnikání, a to nejen velkých nadnárodních firem. Je ale škoda, že se pomoc většinou soustředí hlavně na peníze. Ty sice pomohou jednorázově, pro neziskové organizace však může být daleko cennější dlouhodobý přenos know-how a zkušeností mezi neziskovou sférou a světem byznysu. Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak do neziskového sektoru přenést know-how, díky němuž pak může s vlastními zdroji fungovat efektivněji, je dobrovolnictví. Je to forma pomoci, která je pro neziskové organizace prospěšná a pro zaměstnance přitom většinou atraktivní. I lidé z byznysu občas chtějí vykročit ze zaběhnutého prostředí a zkusit si něco nového. I přes to, že se firmy do dobrovolnictví aktivně zapojují, je počet dobrovolníků v Čechách zatím velmi nízký. Podle výsledků průzkumu, který si nechal Vodafone zpracovat, pracuje pro neziskový sektor pravidelně bez nároku na odměnu jen dvanáct procent Čechů, tedy zhruba každý osmý. Zatímco v celé Evropě je to každý třetí. Průzkum také ukázal, že pouze dvě třetiny z Čechů, kteří dobrovolničí, tak činí z čistého altruismu, ostatní v tom hledají nové zážitky a narušení pracovního stereotypu. Češi se totiž při pomáhání chtějí bavit, a nejčastěji se proto věnují činnostem v přírodě, ačkoli sami uznávají, že nejvíce pomoc potřebují senioři a hendikepovaní.
Nemyslím si, že by Češi chtěli pomáhat méně než ostatní Evropané. Z průzkumu vyplývá, že část lidí má dobrovolnictví spojeno s brigádami za socialismu. Je dobré, že i firmy tento názor pomáhají měnit, a nejlépe to mohou dělat právě tím, když část pracovní doby zaměstnancům umožní pracovat pro neziskový sektor. V Nadaci Vodafone se nám velmi osvědčil program Rok jinak, který napomáhá již čtyři roky přenášet know-how ze světa byznysu do neziskové sféry. V programu odborníci z komerční sféry pomáhají profesionalizovat neziskový sektor v oblastech, jako je fundraising, PR a komunikace či vytváření dlouhodobých strategií HR a rozvoje. Od Nadace po celý rok získávají mzdu ve stejné výši, kterou pobírali v komerčním sektoru. Mohou tak pomáhat neziskové organizaci, aniž by se museli obávat poklesu životní úrovně.
Věřím, že přenos know-how mezi neziskovým a komerčním světem bude stále běžnější. Je to totiž výhodné pro všechny strany. Neziskovým organizacím pomáhá získat cenné znalosti, stejně tak je to obohacení i pro zaměstnance z komerčního sektoru. Firmy zase díky tomu mohou pomáhat s dlouhodobým efektem, který není závislý na jednorázové finanční pomoci.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní…
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Technologie
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít