Co o firmě sdělit a co zamlčet

12. července 2004, 00:00 - PAVEL HRUBEC, JAKUB TUREK
12. července 2004, 00:00

TISKOVÉ ZPRÁVYFirmy rády referují o nových produktech, méně o svém fungování. Právě to ovšem zajímá média.

Před tiskovou konferencí. foto Profit - Jakub Turek

TISKOVÉ ZPRÁVY

Firmy rády referují o nových produktech, méně o svém fungování. Právě to ovšem zajímá média. Rozpor mezi požadavky novinářů a zájmy vedení firmy musí mít neustále na paměti ten, který píše a rozesílá tiskové zprávy. Je na něm, aby našel rozumný kompromis mezi zachováním obchodního tajemství a mezi atraktivitou zprávy pro média. Pokud místo hospodářských výsledků pošlete pouze obecnou informaci, že obrat podniku vzrostl o 340 procent, těžko z této jednoduché věty udělá redaktor alespoň krátkou zprávu. Chcete-li být vidět, musíte ze svého soukromí sdělit trochu více. Nikdo po vás ovšem nemůže chtít, abyste sdělili všechny podrobnosti. Hádáte správně, že zprávu si s velkou pravděpodobností přečtou i vaši konkurenti. Ale pokud přece jen najdete trochu odvahy a proniknete tak do médií, přečtou si pozitivní informaci o vás i (případní) klienti, nebo vaši (případní) obchodní partneři. A to je dobře. Pokud něco skutečně říkat nechcete, napište to rovnou do tiskové zprávy. Například: „Bližší informace k uzavřenému kontraktu nebudou sdělovány,“ nebo „Další údaje podléhají obchodnímu tajemství.“ Ušetříte si tím odpovídání na telefony či maily novinářů, kteří by se na tyto chybějící informace museli zeptat z profesionální povinnosti. Častými otázkami jsou zejména hospodářské a provozní výsledky nebo důvod odchodu předchozího vedení firmy. KOMU POSÍLAT Aktuální seznamy novinářů zabývajících se příslušným oborem vám za poplatek poskytnou především PR agentury. Za pár korun nebo i zdarma je lze získat od řady novinářů z oboru. Ještě levnější, ale časově náročnější je vytvořit si takový seznam sami. Informace získáte z tiráží časopisů nebo z jejich internetových stránek. Případně lze zavolat do redakce a nechat se spojit s redaktorem, který má oblast vašeho zájmu na starosti. Osobní rozhovor pomůže úvodnímu dojmu, ale nevolejte potom redaktorovi pokaždé, když vydáte sebemenší tiskovou zprávu. Představte si, kdyby mu takhle volalo všech dvacet autorů tiskových zpráv, které během dne dostane. Na začátku vaší komunikace s médii a při nejvýznamnějších událostech je vhodné uspořádat tiskovou konferenci nebo jiné, méně formální osobní setkání s novináři. Získáte cenné osobní kontakty a redaktorům se tak více zapíšete do podvědomí, taková akce vás vyjde na tisíce či spíše desetitisíce korun. Levnější jsou tedy jednotlivá osobní setkání s novináři. Lze je například postupně pozvat na oběd nebo na kávu. NEJEN VELKÉ FIRMY A CELOSTÁTNÍ NOVINY**

Komunikace s médii pomocí tiskových zpráv se netýká jen velkých zavedených firem, ale v jednodušší formě je nezbytná i na regionální úrovni. Například Deníky Bohemia jsou založeny na principu místních redakcí či tak zvaných krajánků, kteří dodávají zprávy většinou do místních listů a nejzajímavější články se tisknou i na celokrajových či celostátních stránkách. Podobně pracují novináři deníku MF DNES, jejichž list sice vypadá v celé republice stejně, ale krajská a někdy i okresní mutace obsahuje zprávy ze světa i z Česka, ale zároveň také z regionu. Česká televize vysílá pravidelné pořady svých krajských redakcí a Nova s Primou se snaží dostat do celostátních zpráv co nejvíce místních lidí.

Celostátním médiím navíc velmi zdatně konkurují místní tiskoviny, regionální internetové servery a lokální rozhlasové stanice. Všichni jejich redaktoři doslova skočí po jakékoliv zajímavé zprávě, kterou jim dokážete podat v atraktivním balení na stříbrném podnose.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče