Co lze nalézt mezi Japonci

22. března 2004, 00:00 - DANA VÍTOVÁ
22. března 2004, 00:00

V POŘADÍ TŘETÍ REŽIJNÍ POČIN SCENÁRISTKY, REŽISÉRKY A PRODUCENTKY SOPHIE COPPOLOVÉ, KTERÁ FILM ZTRACENO V PŘEKLADU NATOČILA ZA SEDMADVACET DNÍ V PRODUKCI SVÉHO OTCE. UKAZUJE, ŽE TALENT JE DĚDIČNÝ A JABLKO ZDE NEPADLO DALEKO OD STROMU.

Třiatřicetiletá Sophie se díky této originální romantické komedii se třemi hvězdami a spoustou Japonců stala v historii Oscarů třetí ženou a zároveň první Američankou, nominovanou na cenu v kategorii za režii. Zároveň získala ocenění za scénář a film posbíral iněkolik prestižních Zlatých glóbů, včetně ceny za nejlepší komedii, scénář a herecký výkon Billa Murraye. Kde všude se může člověk ztratit? V cizí zemi, v cizím jazyce, ve vlastních vztazích i sám v sobě. Ke znovunalezení ve spoustě prázdných slov, gest a formalit mnohdy stačí to, co vnímáme mimoděk, intuitivně, srdcem. To, co nemusí být vyřčeno, co snadno zmizí z překladu a co není jednoduché zachytit. Ale když se to stane, pak je to dar. Platí to i o příběhu hlavních hrdinů, kteří stráví, zprvu vedle sebe a posléze společně, pár dní v luxusním hotelu uprostřed Tokia. Půvabná inteligentní Charlotte je čerstvou absolventkou prestižní univerzity, hledající vlastní seberealizaci, zoufale frustrovanou z dvouletého manželství s věčně zaneprázdněným módním fotografem Johnem. Bob je stárnoucí herec se stoickým klidem akceptující skutečnost, že už má to nejlepší za sebou, ať jde o hereckou kariéru či o pětadvacetileté manželství. S vědomím dvoumilionového kontraktu a s klidem stoprocentního profíka plní vše, co se od něho žádá v rámci kampaně na vodku, v níž po večerech utápí samotu a nudu. A to až do chvíle letmého úsměvu, který zachytí ve výtahu, pohledu zvláštní mlčenlivé dívky, uzavřené do sebe. Pár náhodných setkání v hotelovém baru, záblesky sympatií a první okamžiky souznění, ať už jde o potřebu komunikace či vyčerpávající nespavost, vede ke společně stráveným chvilkám v cizím městě a cizí společnosti, která se sice snaží tvářit americky, ale pro oba Američany je až mimozemsky vzdálená. A pomaličku se rodí vztah. Obyčejný a přesto okouzlující příběh, který baví, dojímá, naplňuje smutkem i nadějí a potěší duši i srdce, unavené hollywoodskými kýči. Sophie Coppolová skvěle napsala a natočila nesmírně lidský a vtipný film, který odhaluje dnešní Tokio udivenýma očima současných Američanů, humorně srovnává nesrovnatelné kultury, což mu dodává fantastickou atmosféru - prostředí citlivě zachytil kameraman zvukomalebného jména Lance Acord - a ještě k tomu nabízí romanci, která má napětí a doslova magické jiskření. Je to samozřejmě i zásluha obou herců - Scarlett Johanssonová už párkrát dokázala, že není hvězdička, ale herečka, a Bill Murray je nedostižný.

(Ztraceno v překladu Lost in Translation,

USA 2003, režie: Sofia Coppolová

Hrají: Bill Murray,Scarlett Johansson, Giovanni Ribisi)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít