Article, show

Co jíst, když je vám čtyřicet?

12. listopadu 2010, 01:17 - Petra Klíčová
12. listopadu 2010, 01:17

Ve 40 letech se váš životní styl začíná podepisovat na vašem zdravotním stavu, který se projeví za 10 a více let. V této době je čas začít svůj jídelníček řešit, abyste později svého nezdravého života nelitovali.

Foto: Photl.com

Pro organismus jsou obzvlášť důležité antioxidanty. Brání stárnutí buněk a s ním spojeným destruktivním procesům, které se v konečném stadiu projeví jako kardiovaskulární onemocnění, Alzheimerova choroba, šedý zákal či nějaký druh rakoviny.

Alkohol (s mírou) povolen

Dostatek antioxidantů vám umožní zestárnout s grácií a zvyšuje pravděpodobnost, že si nebudete plést jména svých vnoučat. Nejvíc antioxidantů obsahuje červené ovoce a zelená zelenina – třeba borůvky, maliny nebo jahody a brokolice, špenát či zelí. Měli byste se snažit sníst alespoň pět porcí denně, přičemž jedna porce odpovídá asi 200 gramů. Za den byste tedy měli sníst celkem jeden kilogram zeleniny a ovoce.

Pokud vás předchozí informace o množství ovoce a zeleniny nepotěšila, možná vám udělá radost to, že v tomhle věku si můžete pravidelně dopřát trochu alkoholu. Prospěje vašemu srdci. Trochou myslíme dvojku vína, sklenici piva či malého panáka tvrdého alkoholu denně. Občas je vhodné pitnou kůru na týden přerušit, aby si tělo na pravidelný přísun alkoholu nezvyklo.

Najděte si novou přítelkyni

Ve 40 také přichází další zpomalení metabolismu, na které si někteří (či spíše některé) stěžují už o 10 let dřív. To souvisí s ubýváním svalové hmoty – svaly totiž energie spotřebují nejvíc. Znamená to, že i když jíte stejně jako dřív, tloustnete. Vaší novou nejlepší přítelkyní by se měla stát vláknina. Jde o tu část rostlinné potravy, kterou vaše tělo neumí strávit, takže si z ní nevezme žádnou energii. Váš žaludek má ale pocit, že je plný, a vy tak nemáte takový hlad, i když toho moc nesníte. Vláknina na sebe navíc umí vázat cholesterol, takže snižuje jeho hladinu a to se vždycky hodí. Nejvíce vlákniny nejdete ve slupkách, ať už těch obilných, luštěninových či ovocných, je tedy vhodné jíst celozrnné pečivo a jablka rozhodně neloupat.

Podobně jako se v tomto věku často zvyšuje hmotnost, zvyšuje se také krevní tlak. Pokud začnete jednat hned, třeba nebudete v budoucnu potřebovat léky. Řešení má jméno draslík – tento minerál nejen snižuje už zvýšený tlak, ale také eliminuje působení sodíku (nejvíc ho je v obyčejné soli), který tlak zvyšuje. Dokonce pomáhá mírnit úbytek kostní hmoty. Aby to všechno fungovalo, je nutné denně přijmout alespoň 4,7 gramu draslíku. Najdete ho třeba v bramborách, banánech, mléce či čočce.

Tělo nám to spočítá

Většina zdravotních problémů vyplývajících z toho, jak jste se během svého předchozího života stravovali, se objeví po 50. roce. U žen dochází k řídnutí kostí (pokud během svého mládí nepřijímaly dostatek vápníku), u mužů je častější zmiňovaný vysoký tlak a kardiovaskulární onemocnění. Obě pohlaví svorně postihuje cukrovka druhého typu a zvýšený cholesterol.

V tuto chvíli je čas na potraviny, které dokážou cholesterol snížit, tedy zeleninu a ovoce, ale také mastné ryby, bohaté na omega3 mastné kyseliny, třeba lososa. Hladinu cholesterolu snižuje také sója, která rovněž obsahuje rostlinné hormony. Ty pomohou ženám lépe se vyrovnat s menopauzou. Vápník už v tuto chvíli zřídlým kostem nepomůže, ale jeho každodenní pravidelná konzumace může tento nevratný proces alespoň přibrzdit.

Sluncem proti depresi

V pozdějším věku už tělo nedokáže tak efektivně využívat minerály a vitaminy a některé pravidelně užívané léky tento stav ještě zhoršují. Je tedy důležité pečlivě hlídat jídelníček nebo začít užívat multivitaminy. Většině starších lidí chybí nejvíc vitamin D. Ten potřebuje každá tělní buňka a jeho dostatek působí preventivně proti rakovině i depresi. Nejvíce vitaminu D získáváme ze slunce, ovšem tělo šedesátiletého člověka ho vytvoří jen 30 procent z množství, které ve stejné situaci vyrobí tělo dítěte. Tvorbě vitaminu D brání také krémy s ochranným faktorem. Malé množství déčka obsahují vejce, margaríny a tučné ryby, ale na potřebnou denní dávku to nestačí, takže v tomto případě jsou tablety na místě.

Lidé ve vyšším věku by si také měli dávat pozor na vitamin B12. Je nutný pro krvetvorbu, ale také správnou funkci nervového systému. Vitamin B12 obsahují vejce, mléčné výrobky a maso, ale v tomto věku už ho tělo z přirozené potravy vstřebává špatně. Je tedy lepší sáhnout po potravinách, které jsou jím obohacené, třeba po snídaňových cereáliích. Staří lidé, kteří mají tohoto typu béčka málo, působí zmateně, zapomínají a jejich duševní schopnosti i koordinace se zhoršují. Pokud má tyto příznaky vaše babička, vezměte ji na krevní testy – nemusí se jednat o stařeckou demenci.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak…
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít