Co je košer po japonsku

19. srpna 2009, 12:43 - Eva Jarešová
19. srpna 2009, 12:43

Slovo „Žid“ Japonci vnímají jako pojmenování pro obyvatele státu Izrael

Japonský prestižní ekonomický deník Nihon keizai šimbun uveřejnil 2. srpna reklamu na novou knihu. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby slogan nezněl: „Je pravda, že rodina Rotschildů ovládá globální ekonomiku?“ Nevelká inzerce na šesté straně tokijského vydání deníku, který již od roku 1950 vypočítává index Nikkei 225, okamžitě zaujala čtenáře. Ani ne tak japonské, jako ty z Centra Simona Wiesenthala v Los Angeles, které monitoruje projevy antisemitismu a rasismu po celém světě. Nejen reklamní slogan, ale především sama inzerovaná kniha japonského autora Kótaró Nady s názvem Proč se zhroutil židovský finanční systém? a podtitulem Co stálo v pozadí pádu Lehman, AIG, Citibank, Bear Stearns a dalších? podle Wiesenthalova centra podporuje stereotypní obraz o mocném židovském spiknutí. PROTIŽIDOVSKÉ STEREOTYPY „V minulosti, během ekonomicky obtížných časů, se hledání obětních beránků často zaměřilo na neexistující globální židovské spiknutí popsané v dokumentu Protokoly sionských mudrců, jehož falešnost byla odhalena už před dlouhou dobou. V Japonsku byla tato antisemitská témata v průběhu osmdesátých a devadesátých let minulého století stěžejním bodem spousty knih,“ uvádí se v tiskové zprávě Centra Simona Wiesenthala.
„Japonsko by se nemělo vrátit k pozici největšího vydavatele antisemitských knih, jež legitimizovaly a zpřístupnily široké veřejnosti ty nejzákeřnější konspirační protižidovské stereotypy. Vezmeme-li v úvahu současný žalostný stav světové ekonomiky a oživení antisemitismu v Evropě, mají Nihon keizai šimbun a společnost Nikkei povinnost stornovat jakékoli budoucí inzeráty podobné povahy, omluvit se svým japonským čtenářům za tento pobuřující úlet a vzdělávat své vedoucí zaměstnance v otázkách antisemitismu,“ vyzývá text. Rabín Abraham Cooper, který sleduje situaci v Japonsku už po více než dvě desetiletí, požaduje od vydavatelství Nihon keizai šimbun-ša omluvu za uveřejnění inzerátu a příslib, že se něco takového nebude už nikdy opakovat. Podobný inzerát na knihu s názvem Židovský program na ovládnutí světa totiž noviny otiskly již v roce 1993 se sloganem Jestliže neznáte Židy, nikdy nebudete rozumět ani cenám na burze. BESTSELLER TO NENÍ Otázkou zůstává, proč se Centrum Simona Wiesenthala neobrátilo rovnou na vydavatele knihy, japonské nakladatelství Apple Šuppan-ša. To již loni vydalo podobnou knihu stejného autora Kótaró Nady s názvem Židovské peníze, v níž Nada popisuje „židovské finance v pozadí“ společností jako McDonald's, Starbucks či Microsoft. Obě knihy jsou přístupné na japonské verzi Amazon.co.jp, mají kolem 190 stran a dohromady se prodávají za 3150 jenů (přibližně 600 korun). Ačkoliv nový titul Proč se zhroutil židovský finanční systém? je v prodeji od července 2009, nezdá se, že by to byl nějaký bestseller. Na serveru Amazon.co.jp zatím nemá jedinou čtenářskou recenzi. V ohlasu na knihu Židovské peníze píše japonský čtenář, že na něj sice informace o působení rodiny Rotschildů ve firmě Steel Partners emocionálně silně zapůsobily, nicméně že by ho zajímalo, z jakého seriózního zdroje je autor čerpal. Velkou diskusi však vzbudil anglicky psaný článek, jenž o inzerátu v Nihon keizai šimbun otiskl server JapanToday.com. Naprostá většina diskutujících ale nejsou Japonci. A VY JSTE ŽID? A právě v tom tkví jádro celého problému. Japonsko je stále jednou z etnicky nejhomogennějších zemí na světě, s podílem cizinců nepřesahujícím 1,5 procenta. Naprostá většina obyvatel bílé pleti je mezi běžnými Japonci stále považována za „Američany“ a slovo „Žid“ je zde vnímáno ponejvíce jako pojmenování obyvatele státu Izrael. Na pravidelném šábesu v tokijské synagoze, která je shodou okolností za rohem od české ambasády, se scházejí necelé dvě desítky lidí, vesměs expatů. Ostatně o tom hezky vypovídá i vtip, který vyprávěl jeden americký Žid, jenž žil dlouhá léta v Tokiu. Cohn přijede na služební cestu do Tokia a zajde na šábes do místní synagogy. Rabín má šikmé oči, žádné vousy, prostě Japonec. Stejný jako i ostatní věřící. Po skončení obřadu jde Cohn za rabínem. „Já jsem Cohn z New Yorku, jsem rád, že vás poznávám.“ – „Také mě těší, pane Cohn, že jste k nám zavítal. A vy jste žid?“ ptá se rabín. „Ano, jsem,“ nechápe Cohn. – „To je zajímavé. Vy totiž na žida vůbec nevypadáte!“ * BOX
Centrum Simona Wiesenthala**
Založil jej v roce 1977 v americkém Los Angeles Rabbi Hier a pojmenoval po slavném „lovci nacistů“. Podle Los Angeles Times jde o „nejviditelnější židovskou organizaci na světě“ s pobočkami v New Yorku, na Floridě, v kanadském Torontu a dále v Jeruzalémě, Paříži a Buenos Aires. Simon Wiesenthal, který zemřel před čtyřmi lety ve věku šestadevadesáti let, za druhé světové války přežil pobyt v nacistických koncentračních táborech a po válce pomohl dopadnout více než 1100 nacistických zločinců, mezi nimi i Adolfa Eichmanna, který byl v roce 1961 popraven.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče