Co dokáže čaj

13. listopadu 2011, 06:33 - Petra Trnková
13. listopadu 2011, 06:33

Opravdu snižuje čaj riziko onemocnění rakovinou či hladinu cholesterolu v krvi? Zjistili jsme, která tvrzení jsou podložená vědeckým výzkumem a která vaří z vody.  

Foto: Profimedia.cz

Letní koktejly a vychlazené džusy v tomto ročním období střídá svařené víno a čaj. Právě o čaji se v posledních letech často tvrdí, že je téměř zázračným elixírem na většinu neduhů. Je pravda, že nálev z čajových lístků obsahuje vysoké množství antioxidantů, které působí jako prevence řady civilizačních chorob. Některé zdravotní účinky čaje však věda dosud neprokázala – čaj nejspíš nevyléčí vaši depresi ani vám neuleví od alergie. Zrovna tak nedokáže zvýšit plodnost.

Čtyři barvy má…

Zelený, bílý, černý či polofermentovaný čaj. To všechno jsou nálevy připravené z lístků stejné rostliny, tedy čajovníku čínského, latinsky camelia sinnensis. Ostatní „čaje“, třeba heřmánkový, mátový, rooibos či maté, nesou své označení neprávem, jedná se totiž o nálevy připravované z jiných druhů rostlin.

Zmiňované čtyři druhy pravého čaje se pak liší tím, jakým způsobem se zpracovávají čajové lístky po sklizni. To ovlivňuje nejen chuť, ale také obsah prospěšných látek. Černý čaj se připravuje z lístků, které se nechají zavadnout a poté plně zoxidovat, polofermetovaný čaj se po zavadnutí nechává oxidovat pouze částečně, zelený vůbec a bílý čaj se nenechává ani zavadnout.

Všechny čtyři typy čaje jsou bohaté na polyfenoly. Jedná se o specifický druh antioxidantu, který dokáže chránit před poškozením buněčné DNA; právě to může totiž následně vést k rakovinnému bujení a dalším onemocněním. Jsou to tedy polyfenoly, které vynesly čaj v mnoha vědeckých výzkumech na piedestal.

Většina studií se věnovala čaji černému, který představuje tři čtvrtiny z celkového objemu vypitého čaje, a čaji zelenému, který se pije nejvíce v Japonsku a Číně. Z těchto dvou druhů se jako zdravotně přínosnější ukázal čaj zelený. Obsahuje totiž vyšší množství zmiňovaných polyfenolů, konkrétně druh nazývaný katechin.

Povzbudí srdce i mozek

Podle závěrů různých studií snižuje pití pěti šálků zeleného čaje denně riziko onemocnění prostaty, vaječníků, rakovinou plic i kolorektálním karcinomem. U rakoviny prsu a ostatních typů nádorů však pozitivní vliv prokázán nebyl. Co se týče čaje černého, zdá se, že by mohl příznivě působit na snížení rizika rakoviny vaječníků, ale pravděpodobně je neúčinný u rakoviny žaludku a kolorektálního karcinomu.

Čaj má pozitivní vliv také na fungování našeho mozku – další z průzkumů ukázal, že pokud denně vypijete jeden až čtyři šálky černého či zeleného čaje, snižujete riziko, že v budoucnu onemocníte Parkinsonovou chorobou.

Jedna japonská studie se pro změnu zabývala vlivem čaje na naše srdce. Ukázalo se, že pití čaje může působit preventivně či oddálit riziko onemocnění kardiovaskulárními chorobami. Čaj dokáže snížit hladinu špatného LDL cholesterolu i škodlivých triglyceridů v krvi. U dospělých pacientů, kteří pili pět a více šálků zeleného čaje denně, se riziko infarktu a mrtvice snížilo o 26 procent ve srovnání s těmi, kteří pili pouze šálek denně či čaj nepili vůbec.

Zelený čaj je vhodný i pro ty, kdo chtějí zhubnout – dokáže totiž mírně zrychlit metabolismus, takže za den spálíte o pár kalorií více. Čaj rovněž obsahuje fluorid a mohl by tak mírně snižovat riziko vzniku osteoporózy. Milovníky čaje prý méně často trápí zubní kaz.

Chytré popíjení

Zmiňované výsledky vědeckých výzkumů vypadají víc než slibně, přesto je třeba je dále klinicky ověřit. Většina studií s reálnými pacienty byla totiž vedena pouze metodou pozorování, vědci tedy nemohou se stoprocentní jistotou říci, zda lepší zdraví těch, kteří pijí čaje hodně, je skutečně způsobeno tímto zvykem, nebo má jinou příčinu. Další studie týkající se chemických látek obsažených v čaji pak probíhaly v laboratořích či na zvířatech, v lidském těle se pak stejné látky mohou chovat trochu odlišně.

Nelze se tedy bohužel spoléhat na to, že pokud budete čaj popíjet od ráno do večera, všechny nemoci se vám obloukem vyhnou. Vědci se však přesto shodují, že pět šálků čaje denně vám rozhodně neublíží, spíše naopak. Čaj se prostě řadí k těm zdravějším nápojům, které si můžete vybrat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít