Cloud computing aneb mraky, které firmám otevírají nový svět

26. listopadu 2010, 06:13 - Jan Stuchlík
26. listopadu 2010, 06:13

V budoucnu bude pro práci s počítačem stačit jen připojení k internetu. Programy nebude třeba kupovat, ale bude stačit si je jen pronajmout od nezávislého poskytovatele. Pro firmy to bude znamenat velké úspory nákladů, říká Andrew Monshaw, generální ředitel IBM pro oblast malých a středních firem.

Foto: Jakub Stadler

V poslední době se hodně mluví o využívání cloud computingu, tedy pronájmu počítačové infrastruktury a aplikací jako služby od nezávislého poskytovatele, místo nákupu serverů a programů přímo do firmy. Je toto řešení použitelné i pro malé a střední firmy?

Využití služeb cloud computingu ve firemním prostředí je nesmírně zajímavé. Místo drahých serverů a síťové infrastruktury si koupíte jen kapacitu, kterou opravdu potřebujete. Nedávno jsem měl schůzku se zástupci malých a středních firem. Ptal jsem se jich, kdo by chtěl více využívat cloud. Všechny ruce vystřelily nahoru. Když jsem se ptal, jaké služby je zajímají, odpovídali: komunikace, antivirová ochrana, bezpečnost, virtuální desktopy.

Co jsou virtuální desktopy?

Virtuální desktopy budou nejrychleji se rozvíjející oblastí cloud computingu. Znamená to, že data už necestují ze serveru do vašeho počítače, kde je software teprve zpracovává, ale vše se provádí přímo na serveru. A to se zachováním uživatelského prostředí, jak ho znáte ze svého počítače. Potřebujete k tomu jen počítač s připojením k internetu, žádné další programy.

Řada poskytovatelů cloud computingu nabízí jako jednu z hlavních služeb ukládání firemních dat. Je takové řešení pro malou firmu výhodné?

Spousta firem nyní funguje tak, že má data uložena jen na jednom místě. Když se s tímto místem něco stane, nemůžou se dostat ke svým informacím, k údajům o zákaznících, a mají velký problém. Existují přitom služby, které jim v cloudu umožní data zálohovat. Například IBM takovou službu nabízí za tři dolary na měsíc a uživatele. Data jsou v bezpečí a kdykoli dostupná. Jde o placenou službu, jejíž rozsah lze přizpůsobit firemním požadavkům.

Není rizikové, že firma má data uložená u cizího poskytovatele na neznámém místě, a když třeba provozovatel služby zkrachuje, přijde o ně?

To se může jistě stát, ale u služeb, které jsou zdarma. Ty jsou sice uživatelům k dispozici, ale nemají záruku dostupnosti. Taková společnost tady opravdu najednou nemusí existovat. Když se podíváte na historii služeb nabízených zdarma na internetu, řada z nich už neexistuje.

Pro koho jsou tedy internetové služby zdarma určeny, když jsou tak rizikové?

Jsou dobré pro koncové spotřebitele, kteří nepotřebují uchovávat životně důležitá data. Když ale budujete firmu, musíte si ujasnit, jestli chcete službu zdarma, nebo placenou službu, jejíž kvalitu budete vyžadovat, až vaše firma vyroste.

Jak se vyvíjí počet malých firem, které cloud computing využívají?

Přesná čísla nejsou k dispozici. Problém je už v tom, že provozovatelé a analytici mají různý pohled na to, co je cloud computing. Takže se jejich čísla liší. Naše verze toho, co je cloud, je rozdělení na veřejný cloud, soukromý cloud a kombinace obou, v nichž mohou být některá data uložena pod ochranou firewallu klienta a některá data jsou uložena mimo tuto zónu.

Který typ je nejžádanější?

Většina firem, s nimiž jednáme, chce soukromé cloudy. To znamená, že kapacity a služby jsou klientovi vyčleněny a poskytnuty ve stoprocentně bezpečném prostředí. Ať už je to v budově, kde sedí, nebo v datacentru, kam mohou kdykoliv přijít. V tomto soukromém prostředí se provozují velmi často například systémy řízení vztahů se zákazníky (CRM).

Naproti tomu veřejný cloud znamená, že kapacitu sdílíte s ostatními uživateli. Často se však setkáváme s tím, že zákazníci nejsou připraveni podnikat z prostředí, které nemohou kontrolovat.

Andrew Monshaw (47)

Je generálním manažerem IBM pro oblast malých a středních podniků. Před nástupem do této funkce byl členem správní rady IBM Japan, kde byl zodpovědný za prodej, marketing, komunikaci, finance a provoz IBM v Japonsku. V sektoru informačních technologií se pohybuje už více než 25 let. Během své v kariéry v IBM zastával řadu výkonných pozic v divizi technologií a systémů, stejně jako v oblasti obchodu a distribuce v Evropě i v USA.

Jaké služby nyní malé a střední firmy nejčastěji využívají?

Nejobvyklejší použití je základní komunikace, tedy e-mail a instant messaging. Dál je to zálohování dat v externích datových centrech a testování a vývoj. Do budoucna poroste poptávka po virtuálních desktopech, které nahradí osobní počítače. A také pokročilé analytické nástroje. Intuitivně i malé firmy vědí, že mají hodně dat a ví, že velké společnosti umí svá data využívat. Takže řeší, jak mohou stejně jako velké firmy lépe svá data analyzovat, aby porozuměly zákazníkům či ziskovosti prodejních kanálů.

Co to znamená v praxi?

Jedním z našich klientů je například firma VCC, která prodává ovoce, zeleninu a džusy. Nestačilo jí, že jednou za měsíc účetní udělá uzávěrku a zjistí, co se dělo minulý měsíc. Chtěla vědět, co se děje na straně výroby a prodeje v danou chvíli. Na svá data aplikovala analytickou vrstvu z našeho cloudu, a teď vidí každý den ziskovost každého obchodu. Díky tomu může přesouvat produkty do obchodů s vyšší ziskovostí z těch, kterým se tolik nedaří.

Jaké jsou náklady například na komunikační řešení v cloudu?

IBM nabízí v oblasti komunikace a spolupráce službu Lotus Live. Za zhruba dva dolary na uživatele a měsíc máte k dispozici balík komunikačních aplikací. Za tři dolary k němu máte zálohu dat. Za šest dolarů můžete využívat internetové hlasové a video služby včetně virtuálních schůzek. Za 40 dolarů na uživatele a měsíc můžete objednat nejpokročilejší nástroje pro analýzu vašich dat. To jsou ceny, které malá firma bez problémů unese.

Dají se některé služby koupit jen na jedno či několik použití?

Ano, to je běžné třeba u testování a vývoje aplikací. Vyvinete nějakou aplikaci pro svou firmu a potřebujete ji otestovat. Tak si službu zaplatíte jen na tuto dobu.

Může cloud computing přispět k rychlejšímu rozvoji firem?

Tím, že cloud computing umožňuje získat za velmi rozumné ceny i malým a středním firmám služby, které pro ně byly dříve nedostupné, otevírá začínajícím firmám úplně nový svět. Příkladem mohou být podnikové sociální sítě, které běží na cloudových řešeních, a které nabízejí řadu komunikačních nástrojů. To, že můžete propojit dodavatele a své zákazníky, úplně mění pravidla hry. Pracujeme s klienty, kteří mají na Facebooku či LinkedIn komunity čítající stovky tisíc uživatelů. Oni teď chápou, že je můžou využít jako spolutvůrce produktů a jako prodejní kanál. To ještě před třemi či čtyřmi lety nebylo možné, a vytváří se tak prostor pro explozivní růst.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče