Cizinci pronajímají, Češi kupují

14. května 2007, 00:00 - PETR BÝM
14. května 2007, 00:00

LOGISTICKÉ AREÁLY Logisticko-průmyslové areály jsou v módě. Podle odborných studií se ale poptávka liší podle toho, zda jde o firmy domácí či zahraniční. První si sklady či haly raději kupují, druzí pronajímají. Podle prognózy britské společnosti Scottish Widows Investment Partnership se budou výnosy z komerčních realit v Evropě v příštích pěti letech zvyšovat.

LOGISTICKÉ AREÁLY Logisticko-průmyslové areály jsou v módě. Podle odborných studií se ale poptávka liší podle toho, zda jde o firmy domácí či zahraniční. První si sklady či haly raději kupují, druzí pronajímají.

Podle prognózy britské společnosti Scottish Widows Investment Partnership se budou výnosy z komerčních realit v Evropě v příštích pěti letech zvyšovat. Rekordmanem v této oblasti mají být logistické parky. V tomto segmentu se průměrné výnosy budou pohybovat nad úrovní deseti procent. Zvláště výrazná bude podle citované studie poptávka ve střední a východní Evropě. Aktuální situace na českém trhu skladových a průmyslových nemovitostí tomu odpovídá. Hodně se staví a pochopitelně i pronajímá. České firmy ovšem v nových areálech zakotví jen zřídkakdy. „Je to dáno i historicky. Část českých manažerů stále žije ve stereotypu, podle nějž musí výrobní firma vlastnit i výrobní provozy,“ vysvětluje Přemysl Vávra ze společnosti AAAIndustry. Podle něj tak ovšem mají domácí společnosti v potřebných realitách uloženu značnou část svého kapitálu, což je z ekonomického hlediska neefektivní. „Zavedená firma se stabilní produkcí, kde nelze očekávat nějaký výrazný růst, by měla stavět nebo kupovat. Naopak firma expandující by si potřebné skladové či výrobní prostory měla pronajímat, protože jenom tak může pružně reagovat na rostoucí potřeby,“ říká Vávra.

Jiní odborníci ovšem upozorňují i na to, že hlavně pro menší společnosti jsou pronájmy prostor v moderních logistických parcích problematické. Sjednávají se totiž minimálně na pět let. Limitujícím faktorem je i minimální rozsah ploch, které neklesají pod výměru jednoho tisíce metrů čtverečních.

**POPTÁVKA SÍLÍ, ALE NÁJMY KLESAJÍ

Realitní kancelář AAAIndustry předpokládá, že se v letošním roce nákupní, respektive investiční ceny logistických areálů zvýší až o osm procent. Velcí institucionální investoři se totiž v posledních letech zaměřili právě na postkomunistickou Evropu a jejich poptávka žene ceny vzhůru. Přitom úroveň nájmů naopak dlouhodobě klesá. Ze strany přímých uživatelů je zájem velký, což plyne z výhodné geografické polohy Česka (loni největší nájemní kontrakty uzavřela společnost DHL), ovšem konkurence je rok od roku silnější. Zatímco v devadesátých letech nájemné činilo zhruba šest eur měsíčně za metr čtvereční (nominace nájemného v eurech je ochranou před neustále zpevňující korunou), v roce 2002 už činilo 5,25 eura. Tento vývoj pokračuje. Nedávno publikovaná analýza Prague City Report uvádí, že letos se metr plochy v nových parcích pronajímá za 4,3 až 4,6 eura. A pokud jde o sklady většího rozsahu, pak nájemné klesá až na 3,5 eura za měsíc a metr.

Celková plocha nových areálů se rychle zvyšuje. Loni přírůstek jenom v oblasti Prahy (areály se staví na její periferii) činil 20 procent, přitom výstavba nabírá obrátky v jiných regionech, v první řadě v Brně a Plzni. Dálniční tahy D1 a D5 jsou pro výrobce i distributory nejatraktivnější, ale velké zahraniční investice třeba na severu Moravy začínají také poutat jejich pozornost.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí? Jaké jsou platy lékařů a sester?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku…
Až se zima zeptá… Renault představil Duster vybavený pásy, který odolá i granátům
Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky
Volkswagen T-Roc používá techniku Golfu. Je to už čtvrté SUV od VW
Test motocyklu Moto Guzzi Audace Carbon: Uhlíkový svalovec
Technologie
YotaPhone 3: Rusové znovu přidali e-ink displej na záda telefonu
SpaceX představuje vlastní skafandr. V tomhle se bude létat na ISS
Desky pro procesory Intel Coffee Lake se začaly objevovat, unikl seznam prvních modelů
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít