Cizinci přijeli hledat kontakty

18. října 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
18. října 2004, 00:00

VELETRH INVEX Letošní Invex přilákal více zahraničních vystavovatelů. Hledali především obchodní partnery. V Brně na Invexu lákaly návštěvníky ze zahraničních vystavovatelů především stánky Tchajwanců. Velikostně sice malé stánky, o to však plnější nejrůznějších technických hraček.

VELETRH INVEX Letošní Invex přilákal více zahraničních vystavovatelů. Hledali především obchodní partnery. V Brně na Invexu lákaly návštěvníky ze zahraničních vystavovatelů především stánky Tchajwanců. Velikostně sice malé stánky, o to však plnější nejrůznějších technických hraček. „Přijeli jsme především najít firmu, přes kterou chceme naše výrobky prodávat v Česku,“ řekla Profitu Louisa Lee z tchajwanské firmy Power-Giga Technology. Firma, kterou zastupuje, předváděla nejroztodivnější paměťové moduly do počítačů. Sousední stánek zase doslova přetékal designově povedenými větráčky do osobních počítačů, plnými barevných svítících diod. Také tady hledají někoho, kdo by chtěl jejich produkty distribuovat. Společnost A point technology pro změnu předváděla na stánku obklopeném davem zájemcům hezkou „krabici“ (case) na počítač. Poloprůhledný kryt doplněný několika zářivkami modré barvy přijde na zhruba tři tisíce korun, tedy výrazně levněji než na českém trhu. Německá firma Microdowell také hledá spolehlivého českého distributora, který by prodával její zálohová zařízení UPS. „Máme tady domluveno několik schůzek s významnými českým distributory,“ prozradil Profitu firemní account manager Adam Rak. Na rozdíl od Tchajwanců má nezanedbatelnou výhodu: mluví německy, anglicky a jako svůj rodný jazyk zvládá i polštinu. Většina tchajwanských obchodníků angličtinu příliš dobře neovládá. „Nejraději by nám hned poslali od každého výrobku kamion, ale domluvit se s nimi je kvůli jazykové bariéře příliš složité,“ řekl Profitu zástupce jednoho distributora. Kvůli konkurentům nechce prozradit své jméno. „Ještě by nám je někdo vyfoukl. Je to hodně perspektivní byznys, pokud se povede,“ dodal. Podle něj jsou vystavující asijské firmy ochotny téměř okamžitě naložit a odeslat do Česka kamiony jednotlivých výrobků. Jejich nedostatkem je prý obtížná reklamace vadných výrobků, kladem naopak nízká cena a veliká originalita. Ovšem i české firmy přijely na Invex obchodovat nebo porovnat konkurenční nabídky. Třeba Martin Kamín z agentury Zulu Group využil příležitosti a obešel několik distributorů výpočetní techniky, protože chystá obnovit IT vybavení v kanceláři. „Máme stálého dodavatele, ale poptal jsem se tady u konkurence a je to na dobré cestě,“ doufal Kamín. LEPŠÍ NEŽ VÝSTAVA

Tuzemské firmy si pochvalovaly koncept pavilonu G1 v sekci Invex Business. Cíleně si zvaly ke svým expozicím stávající i potenciální klienty a měly jistotu, že idalší návštěvníci, kteří do jejich expozice zavítají, budou obchodníci ze správné cílové skupiny. „Získali jsme prostor pro diskuzi se zákazníky o tématech, která je zajímají, dozvěděli jsme se o jejich potřebách, o tom, co od nás očekávají a kam bychom měli naše podnikání dále směřovat,“ hodnotil Ota Meissner ze společnosti GiTy. Možnost představit se touto zkrácenou a jednoznačně obchodně orientovanou formou hrála významnou roli v celkovém rozhodování o účasti na veletrhu. Account manager společnosti Syconix Martin Hanusek k tomu řekl: „Původně jsme sem ani přijet nechtěli, ale pak jsme zvolili tuto odlišnou formu. V minulých letech jsme vystavovali tradičním způsobem, ale poslední dva veletrhu, kdy je zde především široká veřejnost, pro nás byly naprosto zbytečné. Letos jsme zde uskutečnili řadu jednání a mám z toho dobrý pocit.“

LEVNÝ PÁTEČNÍ VÝPRODEJ Asijští vystavovatelé kromě obchodních jednání přistoupili rovnou také ke skutečnému obchodování. Mají totiž ve zvyku na podobných akcích vyprodávat svůj stánek. Na konci akce jsou ochotni odprodat libovolný exponát za směšnou cenu. S ubývajícím časem do konce veletrhu klesá cena produktů až na dvacet procent původní ceny. Angie Huang z Well Lands Enterprise nabízel svítící a skládací klávesnice k osobním počítačům už v pondělí večer, necelých deset hodin po zahájení veletrhu. Na německém CeBITu (větší obdoba Invexu) často stojí návštěvníci před tchajwanskými stánky fronty a obchoduje se od prvních dnů, které jsou přístupné veřejnosti. Tam jsou nejvíc v kurzu nejrůznější digitální přehrávače hudby ve formátu MP3, počítačové myši a přenosné pevné disky. Příští ročník Invexu se uskuteční o něco dřív než letos. Vymění si místo v programu se Strojírenským veletrhem a proběhne už v září.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče