Menu Zavřít

Cizí lahve straší malé pivovary

3. 7. 2006
Autor: Euro.cz

PRODEJ PIVA Kromě klasických hnědých lahví se pivo od letošního roku prodává také v nových zakulacených lahvích zelených. Malé pivovary považují tento tah „velkých“ za diskriminující, který jim jen zvyšuje náklady. Čtveřice pivních značek, Gambrinus, Budějovický Budvar, Staropramen a Starobrno, přešla letos na vlastní typy lahví, jimiž se chce odlišit od konkurence.

PRODEJ PIVA Kromě klasických hnědých lahví se pivo od letošního roku prodává také v nových zakulacených lahvích zelených. Malé pivovary považují tento tah „velkých“ za diskriminující, který jim jen zvyšuje náklady.

Čtveřice pivních značek, Gambrinus, Budějovický Budvar, Staropramen a Starobrno, přešla letos na vlastní typy lahví, jimiž se chce odlišit od konkurence. V obchodní síti se tak kromě dosavadního většinového typu NRW a lahve Plzeňského Prazdroje objevily další čtyři druhy lahví. Menší výrobci se obávají zvyšujícího se množství nových lahví, které nebudou moci používat.

„Je to ekonomická a ekologická katastrofa,“ komentuje změnu Jiří Fusek, prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů (ČSMNP). Podle něj chtějí velké pivovary tímto krokem zničit malé výrobce.

„V současné době nám obchodníci kromě vlastních lahví vracejí také lahve nového typu, které nemůžeme k stáčení piva použít. Lahve se tak vyměňují s jinými výrobci, likvidují či vyvážejí do zahraničí. To všechno znamená zvýšenou potřebu dopravy, což není zrovna ekologické. Tato změna přináší také zvýšené náklady na třídění lahví,“ rozčiluje se Fusek, který je zároveň generálním ředitelem pivovaru Černá Hora.

PRÁVO NA ZMĚNU Podle Fuska tvoří nové typy lahví v současnosti přibližně 40 procent trhu, v budoucnu to dokonce může být až 80 procent. „Možné problémy s výkupem a distribucí by proto měl řešit zákon, který by stanovil, kdo bude náklady na přepravu lahví platit,“ říká šéf ČSMNP. Další obavy mají malí pivovarníci z velkoobchodů a nákupních řetězců. Bojí se, že pokud nedostanou od pivovarů peníze na zvyšující se náklady na třídění vykupovaných lahví, zruší raději s malými pivovary smlouvy.

Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý však podobné scénáře odmítá. Podle něj nejde o konkurenční boj mezi malými a velkými pivovary. Vlastní typy lahví má u některých svých produktů například také malý rodinný pivovar Bernard. „Všechny pivovary mají právo přijít na trh s novými lahvemi. Stejné problémy s tím, že jim chodí cizí lahve, mají i ti velcí. Těm by v případě přerušení plnění lahví hrozily daleko větší ztráty než těm malým výrobcům,“ oponuje Veselý.

UTŘE HLAVNĚ SPOTŘEBITEL Na jedné věci se však oba dva představitelé tuzemského pivovarnictví přece jenom shodnou: S nástupem nových druhů pivních lahví se bude spotřebitelům častěji stávat, že se jim nepodaří danou lahev v obchodě vrátit. Většina obchodníků totiž vykupuje jen ty lahve, které sami prodávají.

Ve hře, kdo zaplatí náklady změny systému, hrají důležitou roli i obchodníci. „Skutečnost, že obchodník bude muset místo dvou druhů lahví třídit druhů šest, samozřejmě náklady zvýší,“ tvrdí mluvčí Svazu obchodu a cestovního ruchu Irena Vlčková.

S tím však Veselý nesouhlasí. „Nevím, co by to obchodníky mělo stát. Třídička lahví se dá nastavit na 25 kombinací nebo i více. Za tou třídičkou stojí někdo, kdo dává lahve do beden. Dříve měl dva druhy beden, teď jich tam bude mít pět. Není to žádná práce navíc. On stejně bude muset vzít tu lahev do ruky a dát ji do bedny. V malých prodejnách zase nemají tolik druhů lahví,“ tvrdí Veselý. Jeho slova potvrzuje i mluvčí Delvity Petr Uchytil: „Zvýšení nákladů jsme nezaznamenali. Nové lahve jsou naopak atraktivnější a lépe se prodávají.“

Český svaz pivovarů a sladoven, který sdružuje jak velké, tak i malé pivovary, je zásadně proti tomu, aby pivovarníci platili obchodníkům jakékoliv „odškodné“. Svaz obchodu a cestovního ruchu však v tomto směru usiluje o dohodu. Takový materiál však Veselý odmítá s tím, že je zbytečný a dohoda je na konkrétních obchodnících a výrobcích. „Pivovarům nedoporučujeme obchodníkům cokoli hradit,“ trvá na svém Veselý.

BRAND24

OBCHŮDKY ZAPLAVENÉ LAHVEMI Situace malých obchodníků se pravděpodobně zkomplikuje až na podzim, kdy dodavatelé kvůli končící sezoně zpomalí výkup lahví. Malé obchody se tak mohou velmi rychle zaplnit přepravkami s nejrůznějšími typy prázdných lahví. „Je také nutné si uvědomit, že stále funguje mechanizmus, kdy spotřebitelé kupují vratné obaly v supermarketech a vracejí je v malých obchůdcích,“ doplňuje Vlčková.

Podle Veselého je však hlavní problém v tom, že obchod neplní svoji funkci. „Kdyby obchodníci vrátili výrobci tutéž lahev, kterou od nich dostali, což je jejich povinnost, žádný problém by nevznikl,“ říká. Řetězce se těmto obviněním brání. „Kvůli tomu, že největší dodavatelé mají každý specifický typ lahve, přičemž některé z nich jsou na první pohled od sebe nerozeznatelné, může dojít při jejich manuálním třídění k chybám. Tím pádem se pak samozřejmě může stát, že lahev dorazí k jinému dodavateli, než by měla,“ vysvětluje tisková mluvčí Aholdu Kateřina Černá.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).