Citroën DS3 Racing: Revoluce se nekoná

04. února 2012, 07:49 - Stanislav Švarc
04. února 2012, 07:49

Propojení čiperného, stylového hatchbacku s bohatými zkušenostmi automobilky Citroën v závodech rally vypadá velice lákavě. Jenže právě přehnaná očekávání sportovní verzi DS3 s přídomkem Racing výrazně škodí.  

Foto: Citroën

Klasické „déestrojce“ není téměř co vytknout. Dobře vypadá, má styl, je hravá a skvěle jezdí. Dalo by se tedy očekávat, že vylepšený racing s výkonnějším motorem a upraveným podvozkem bude pouze lepší. Jenže není.

Oranžový frikulín

První drobnou potíží je už jeho vzhled. Černé auto s oranžovou střechou, oranžovými koly a především obrovskými samolepkami rozesetými různě po kapotě působí zbytečně ukřičeně. Je jasné, že exkluzivní hatchback měl vypadat extravagantně a hravě, tahle kombinace je ale až příliš prvoplánově nedospělá. Citroën naštěstí nabízí ještě jednu barevnou variantu – kombinaci bílé s matně šedou. A jde to i bez oněch samolepek.

Od běžného auta se verze Racing odlišuje také použitím karbonu, který lze najít jak na doplňcích exteriéru, tak i v kabině. Ta také dodržuje černo-oranžovou barevnou kombinaci, jinak proti jiným DS3 mnoho nového nepřináší – zato působí docela stylově.

Lákavě vypadají také závodně se tvářící přední sedadla, boční vedení by však mohlo být výraznější. DS3 Racing jako malý hatchback samozřejmě nenabízí interiér, který by plýtval prostorem, vpředu však cestující strádat nebudou. Zadní sedadla se s trochou snahy také dají použít a pár věcí se vejde i do kufru. S praktičností to tedy není tak špatné, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Motor s výhradami

„Užitná hodnota“ u takového auta ale přirozeně není na prvním místě. Každého spíš zajímá, jak DS3 Racing jezdí a jestli umí být rychlý. Ano, umí. Přeplňovaná šestnáctistovka, která prokázala svoje schopnosti už v řadě dříve testovaných aut, tentokrát nabízí nejvyšší výkon 207 koní a točivý moment 275 N.m už při dvou tisících otáčkách. Na papíře navíc slibuje zrychlení z nuly na stovku za 6,5 sekundy, což není vůbec špatné.

I ve skutečnosti je 1,6 THP skvělý motor, připravený nabídnout řidiči téměř okamžitě slušný zátah. DS3 Racing si však s jeho výkonem nedokáže plně poradit, přední kola se snaží často bezmocně přenést sílu motoru na silnici. Autu by prospěl samosvor. A pak je tu trochu problematický charakter motoru – chybí mu jasná výkonová špička a drsnější zvukový projev. Dvě věci, které by zábavný a rychlý hatchback určitě měl mít.

V DS3 Racing vás nebude nic nutit hnát otáčky k červenému poli. Neuslyšíte dramatické zvuky ani dunění výfuku. Uvnitř panuje až zbytečný klid. Citroën přitom hlučný je, nesmíte ovšem sedět uvnitř. Jakmile projede kolem vás, nabídne slušně zlověstný rambajs.

Citroën DS3 Racing

motorzážehový čtyřválec
objem1 598 cm3
max. výkon152 kW (207 k)
max. toč. moment275 N.m
max. rychlost235 km/h
z 0 na 100 km/h6,5 s
spotřeba6,4 l/100 km
cena test. verze816 800 Kč

V poli poražených

Klíčem k čipernosti rychlého „hatche“ je samozřejmě kromě vhodného motoru také fungující podvozek. V Citroënu proto sáhli k některým úpravám. Oproti ostatním DS3 byl rozšířen rozchod kol o 30 milimetrů, podvozek byl o 15 milimetrů snížen, ostřejší projev zaručí také přenastavení tlumičů a tužší pružiny.

Podvozek je tak poměrně tvrdý a dá vědět o každé nerovnosti, zato je mimořádně schopný v zatáčkách. Auto radostně a nadšeně mění směr, je zábavné. Bohužel ho sráží tupé řízení bez citu, kvůli kterému není DS3 snadno čitelný. I tady to chtělo od pánů inženýrů více pozornosti. Naopak řazení i brzdy jsou prakticky bez výhrad.

V celkovém součtu toho Citroën DS3 nabízí docela dost. Je rychlý, zábavný, ale není nejrychlejší ani nejzábavnější. Zato patří k nejdražším, což samozřejmě způsobuje i jeho limitovaná produkce – do prodeje bylo puštěno pouze dva tisíce kusů. Základní provedení startuje na 779 900 korunách. I za tuto cenu mu sice lze ve slabé chvilce podlehnout, ale přesto: DS3 Racing mohl a měl být lepší.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče