Citroën C4 1.6 THP: Konec rozvernosti

26. června 2011, 06:03 - Stanislav Švarc
26. června 2011, 06:03

Nový Citroën C4 se vydal trochu jinou cestou než jeho předchůdce. Zaujmout se snaží nejen líbivým vzhledem, ale v záloze má i několik na první pohled nepostřehnutelných a možná i nečekaných trumfů. Je tu však také jedno neopomenutelné „ale“.

Foto: Citroën

Minulá, první generace C4 by se dala označit jako klasický Citroën. Extravagantní, neobyčejné a snad i trochu bláznivé auto zvenku i uvnitř. Následovník vypadá o dost dospěleji, rozpustilost do značné míry ustoupila střídmosti. Myslím ale, že to není na škodu, nová cé čtyřka je líbivé auto.

Je libo masáž?

Další překvapení, ještě výraznější než v případě vzhledu, se skrývá uvnitř. Zapomeňte na nečitelné digitální přístroje uprostřed palubní desky a pro Citroëny tradiční volant s pevným středem. Tentokrát je vše „normálnější“. Provedení přístrojů a budíků sice vypadá futuristicky, jsou ale umístěny klasicky v kapličce za volantem. Přístroje v sobě ještě mají vložený displej, zajímavá je možnost změnit barvu jeho podsvícení. Lze ho i úplně vypnout (až na ukazatel rychlosti), což potěší během cestování v noci. A když už jsme u příjemných drobností, patří mezi ně i možnost vybrat si zvukovou kulisu doprovázející zapnutí ukazatelů změny směru nebo upozornění na skutečnost, že někdo z posádky ignoruje povinnost připoutat se před jízdou.

Použité materiály a zpracování kabiny doslova ohromí, tady se má Citroën opravdu čím pochlubit. V testované nejvyšší výbavě Exclusive nescházejí ani vyhřívané sedačky s masážní funkcí. Pokud vůbec lze najít nedostatky, napadá mě snad jen horší přístup právě k ovladačům, které spouštějí masáž a vyhřívání (jsou mezi dveřmi a sedadlem), a spoustou tlačítek posetý volant s nezvykle velkým průměrem.

Interiér je velkoryse vzdušný, dostatek prostoru je i na zadních sedadlech. Pouze vysocí cestující tam mohou mít problém. Dobře přístupný zavazadelník nabízí objem 380 litrů.

Prokletý robot

Na papíře to vypadá víc než slušně. Známý (a na stránkách Profitu pokaždé pochválený) přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP s výkonem 156 koní láká na kvalitní svezení. To se ale bohužel tak úplně nedostaví. Není to chyba motoru, ten je opravdu skvělý – kultivovaný, dostatečně živý, ale nikoli za cenu přehnané žíznivosti. Jenže v C4 ho doslova dusí šestistupňová robotizovaná převodovka. To je to „ale“ z úvodu. Robotizovaná převodovka je v podstatě manuál, místo řidiče však řadí robot. A řadí vážně mizerně – a navíc pomalu. Auto s sebou často výrazně škubne, dlouhá prodleva při přeřazení na vyšší stupeň pak způsobuje okamžitý pokles výkonu. Oba jevy jsou nejvíce patrné mezi prvním a druhým rychlostním stupněm.

Při plynulé jízdě to až tak nevadí, dokonce se na to dá i zvyknout a citlivou prací s plynovým pedálem lze škubnutí trochu potlačit. Jsou ale situace, kdy je to opravdu hodně nepříjemné až nebezpečné, například při rozjezdu v koloně do kopce. Robot nerozvážně přeřadí, auto nejede. Všichni přede mnou jsou dávno fuč, na světlech už je zase červená, řidič za mnou si klepe na čelo…

Při předjíždění pak vyloženě doporučuji řadit pádly na sloupku řízení. Snadno se totiž může stát, že robot přeřadí právě při manévru, který ze zcela zřejmých důvodů měl zabrat co nejméně času. Řešením by bylo vybrat si klasickou manuální převodovku. Jenže to nejde. Citroën nabízí motor 1.6 THP jen s robotizovanou verzí. Velká škoda. C4 totiž jiné výrazné nedostatky nemá.

Citroën C4 1.6 THP

motor zážehový čtyřválec objem 1 598 cm3 max. výkon 115 kW (156 k) max. rychlost 214 km/h max. toč. moment 240 N.m z 0 na 100 km/h 8,7 s spotřeba 6,3 l/100 km cena test. modelu 509 900 Kč

Jak jezdí

Jízda v něm je kultivovaná, v kabině panuje ticho, které dokáže narušit jen občasná rána způsobená přejetím větší nerovnosti. Výmoly v zatáčce mohou zapříčinit lehké vlnění, a sem tam dokonce i odskočení. Podvozek je v duchu tradic značky naladěn spíše pro klidnou jízdu, zvládne však i divočejší hrátky. Stejně tak v Citroënu nepřekvapí poměrně necitlivé a nekomunikativní řízení. Spotřeba se při běžné jízdě pohybuje mezi 7 až 8 litry na 100 kilometrů.

Základní akční cena za novou C4 činí 274 900 korun. Za tuto částku si můžete vyzvednout auto s atmosférickou čtrnáctistovkou a slušnou základní výbavou. Pokud toužíte po testované motorizaci 1.6 THP, musíte zvolit nejvyšší výbavu Exclusive, která v základním provedení vyjde na 454 900 korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít