Čistokrevné auto

12. května 2010, 12:27 - Karel Zaoral
12. května 2010, 12:27

Divoké retro s vynikajícím stylem a skvělými jízdními vlastnostmi

Představovat Česko jako automobilovou velmoc v Evropě by bylo nošením uhlí do dolu. Nicméně málokdo ví, kolik značek osobních vozů zdejší provenience zahrnuje. Tedy počítejme: Škoda Auto, Peugeot, Citroën, Toyota, Hyundai – a chtělo by se končit. Jenže tu působí ještě nejméně dvě zajímavé automobilky: Gordon a Kaipan. Obě jsou to vlastně manufaktury; žádné precizní strojové linky nebo lakovny, kde se dělníci v montérkách hádají o mikrony tloušťky barvy, raději nečekejme. To však neznamená, že by jejich produkty hrály druhou ligu. Naopak. Ohledně designu a jízdních vlastností jsou na úplné špičce domácí automobilové produkce.
Možnost vyzkoušet si model Kaipan 57, vlajkovou loď automobilky, která sídlí v severočeské Smržovce, přišla s výměnou zimních pneumatik za letní vhod. Přeci jen letní gumy jsou pro zážitky za volantem vstřícnější. Ale o tom později. Nejprve bude vhodnější zmínit se o neobvyklém distribučním modelu, který Kaipan pro své vozy zvolil. Za prvé je možné si koupit kompletní vůz jako v každém jiném showroomu. Jenže je tu i za druhé, a to je ta výrazně zajímavější varianta. Automobilka dodá v krabicích jen díly, jejichž počet závisí na zvoleném druhu stavebnice a zaplacené ceně; a pak už jen vlastníma rukama do toho. Zhruba za půl roku až rok v domácí dílně povstane pan Originál. Jedinečné auto doplněné o vlastní designové prvky, prostě stoprocentní model podle představy majitele. Testovaný vůz byl standardní Kaipan 57, jehož původní motor 1,8 T z produkce VW vlivem čipu nabyl výkonu na celkových 180 koní. Ke slovu se dostala také redukční karbonová dieta, která homologovaným 820 kilogramům uzmula bezmála metrák hmoty. V poměru hmotnost/výkon strčí tohle auto s přehledem do kapsy i Porsche 911. Kaipan 57 je vlastně replikou slavného Lotusu Seven, který dodnes vyrábí společnost Caterham pod svým jménem. Produkt šikovných severočeských „ručiček“ si se slavnějším vzorem nezadá. Retro styl a absolutní jednoduchost plechové desky „interiéru“ dávají řidiči jasno – s tímto autem se jezdí, nejde o kombík, jehož primárním posláním je přepravit panelákový 3+1 i s rodinou za čtyři litry nafty na sto kilometrů. Žádné rádio, žádná klimatizace ani elektronika. Neexistuje tu nic jako ABS, ASR, MSR, NSR či DDR, jen řidič a téměř dvě stě syrových a divokých koní na zadní nápravě jako pírko lehkého sporťáku. Jen opravdu široký rozchod, nizoučké těžiště a velmi dobré pneumatiky jsou odpovědné za to, že se s autem nemusí bát vyrazit ani ten, kdo ještě neokusil opojný pocit z projetí zatáčky řízené plynem, nikoliv volantem.
Tento vůz má vlastně dvě diametrálně odlišné tváře. Buďto lze korzovat krajinou s větrem ve vlasech, v poklidu odhadovat mezní úhly vykroucení lidské krční páteře ostatních účastníků nedělní silniční siesty, anebo lze kývnout na výzvu věčně našeptávajícího motoru a sešlápnout plyn až na podlahu. Motor osmnáctistovka, jenž byl během aktivního života ve vozech koncernu VW terčem kritiky, přišel vlivem nízké hmotnosti kaipanu o všechna negativa. Chová se pružně, spektrum využitelných otáček je více než dostatečné a turboefekt téměř nevidno. Zmíněný široký rozchod a nízké těžiště dávají vozu jízdní vlastnosti motokáry a kdyby byl na zadní nápravu větší aerodynamický přítlak, auto by na okresních cestách poráželo možná i vozy v ceně stometrového pražského bytu.

klady
jedinečnost
design
jízdní vlastnosti

zápory
náročná stavba

Tabulka:
Kaipan 57 Motor: řadový zážehový čtyřválec Obsah: 1781 ccm Max. výkon: 110 kW Převodovka: manuální pětistupňová Max. rychlost: 185 km Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s. Spotřeba: 7,2 l/100 km kombinovaná
Cena: na klíč 1 190 000,–

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se…
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít