Čínské železnice: polévky, chrchlání a nejrychlejší vlaky na světě

24. října 2014, 07:47 - Saša Blau
24. října 2014, 07:47

Komunistická strana Číny každoročně vydává kalendáře na příští rok, které oslavují její úspěchy. Vedle čínských kosmonautů se v těchto kalendářích pravidelně objevují také rychlovlaky CRH, které patří k nejrychlejším na světě. Čína je v mnoha ohledech stále ještě zaostalou zemí, její železnice je však rozhodně chloubou, na kterou může být právem pyšná.

Čínu, která je třetí největší zemí na světě, jsem procestoval křížem krážem od západu až na východ a zase zpátky. Urazil jsem tisíce kilometrů. Projel pouští Taklamakan, přes tibetskou náhorní plošinu i krajinou rýžových políček v provincii Jün-nan. Většinu cesty jsem se přepravoval vlakem. Myslím, že mohu říci, že jsem poznal to nejhorší i to nejlepší z čínských železnic.

Nejzastaralejší vlakové soupravy mají v Sin-ťiangu, ujgurské autonomní oblasti na samém západě Číny. Jezdí pomalu a škvírami v oknech do vlaků proniká písek z pouště, který se vám dostane všude. Nepohodlí vám ale vynahradí Ujgurové, kteří jsou dle mé zkušenosti mnohem sdílnější než etničtí Číňani.

To nejlepší na čínské železnici jsou rozhodně rychlovlaky CRH. Čína má nejdelší síť rychlovlaků na světě. Centrální vláda je dotuje, takže jsou relativně levné. Jezdí stejně rychle jako ty v Evropě za polovinu, někdy i za čtvrtinu ceny, záleží, se kterou zemí srovnáváme. To nejhorší na čínských železnicích nastane, když se celá země rozhodne cestovat. K tomu dochází při každém významnějším svátku. Vůbec nejhorší je to ovšem během čínského nového roku, tedy na přelomu ledna a února.

Když budete v té době cestovat bez rezervace, připravte se na sezení na zemi někde poblíž záchodků. Navíc si moc neposedíte, protože kolem vás budou neustále chodit Číňané pro horkou vodu na zalití instantních nudlí nebo zeleného čaje, bez kterých místní na cestách nedají ani ránu. Také nezbývá než si zvyknout na neustálé hlasité popotahování a následné plivání hlenů, které je ale charakteristické pro celou Čínu, nejen pro vlaky.

Stařičké soupravy v odlehlém Sin-ťiangu jsou pomalé a laciné, supervlaky CRH zas rychlé a celkem drahé, většina vlaků je pak někde mezi. Našince zvyklého na České dráhy ale Čínská vlaková společnost neboli Čung-kuo Tchie-lu Cung-kungs’ celkovým standardem rozhodně příjemně překvapí.


Čtěte také:

Nečas bude v Číně nabízet energetický projekt a rychle rostoucí dřeviny

Čína radí lidem, jak vybrat jméno. Obama či Satan je špatná volba

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče