Čínská taškařice. Kopírujte a nic se vám nestane

Jaroslav Matějka 17. června, 14:56  -  Jaroslav Matějka
17. června, 14:56

Před deseti lety se rozjela čínská automobilové kopírka. Kradlo se ve velkém. Během následujících let od toho ale ti největší ustoupili, postavili svoje designérské týmy, najali talenty ze světa. Případy zlodějin však zcela nezmizely.

Jaguar Land Rover (JLR) zkraje měsíce zažaloval Jiangling Motor za neustávající propagaci jeho crossoveru Landwind X7, věrné kopie modelu Range Rover Evoque. Nápodoba se prodává v miliardové zemi od loňského roku.

Britský prémiový automobilový výrobce také požádal čínský státní úřad, který má v gesci ochranu duševního vlastnictví, aby okamžitě anuloval patentová práva Jianglingu na Landwind X7.

K nerozeznání. Vlevo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobce, vznikl v roce 2004. Střetu se světovou automobilovou ikonou se ale na domácí půdě nebojí. Dokázal to tím, jak rychle reagoval. Požádal regulátory, aby revokovali usnesení o patentových právech modelu Evoque. Načež ti rozhodli k překvapení všech: oba modely by měly pozbýt v Číně svoje patentová práva!

Je naprosto zřejmé, že práva plagiátu, na první pohled nerozeznatelného od originálu, by měla pozbýt platnosti okamžitě. Ale proč by se tak mělo stát v případě modelu Evoque? To nechápal nikdo. Navíc v takovém případě JLR nemá téměř žádnou šanci uspět v soudní při odehrávající se v Pekingu.

Ještě otřesnější bylo podle analytika Yang Jiana vyznění sporu Hondy s malým místním producentem Šuanghuan Automobile. V roce 2004 ho japonský výrobce zažaloval za to, že zkopíroval crossover CR-V. Soud se dlouhé roky k ničemu neměl. Mezitím centrální vláda revokovala licenci Šuanghuan Automobile, protože vyráběl jen málo aut.

Vyšší soud v provincii Hebei nakonec rozhodl až letos v dubnu. Honda musí zaplatit společnosti Šuanghuan Automobile jako kompenzaci 16 milionů juanů (57,6 milionů korun). Za co? Malinkého výrobce zastrašovala.

Podívejte se na pět nejlepších SUV bez elektronického omezovače

Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče