Čínská taškařice. Kopírujte a nic se vám nestane

Jaroslav Matějka 17. června 2016, 14:56  -  Jaroslav Matějka
17. června 2016, 14:56

Před deseti lety se rozjela čínská automobilové kopírka. Kradlo se ve velkém. Během následujících let od toho ale ti největší ustoupili, postavili svoje designérské týmy, najali talenty ze světa. Případy zlodějin však zcela nezmizely.

Jaguar Land Rover (JLR) zkraje měsíce zažaloval Jiangling Motor za neustávající propagaci jeho crossoveru Landwind X7, věrné kopie modelu Range Rover Evoque. Nápodoba se prodává v miliardové zemi od loňského roku.

Britský prémiový automobilový výrobce také požádal čínský státní úřad, který má v gesci ochranu duševního vlastnictví, aby okamžitě anuloval patentová práva Jianglingu na Landwind X7.

K nerozeznání. Vlevo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobce, vznikl v roce 2004. Střetu se světovou automobilovou ikonou se ale na domácí půdě nebojí. Dokázal to tím, jak rychle reagoval. Požádal regulátory, aby revokovali usnesení o patentových právech modelu Evoque. Načež ti rozhodli k překvapení všech: oba modely by měly pozbýt v Číně svoje patentová práva!

Je naprosto zřejmé, že práva plagiátu, na první pohled nerozeznatelného od originálu, by měla pozbýt platnosti okamžitě. Ale proč by se tak mělo stát v případě modelu Evoque? To nechápal nikdo. Navíc v takovém případě JLR nemá téměř žádnou šanci uspět v soudní při odehrávající se v Pekingu.

Ještě otřesnější bylo podle analytika Yang Jiana vyznění sporu Hondy s malým místním producentem Šuanghuan Automobile. V roce 2004 ho japonský výrobce zažaloval za to, že zkopíroval crossover CR-V. Soud se dlouhé roky k ničemu neměl. Mezitím centrální vláda revokovala licenci Šuanghuan Automobile, protože vyráběl jen málo aut.

Vyšší soud v provincii Hebei nakonec rozhodl až letos v dubnu. Honda musí zaplatit společnosti Šuanghuan Automobile jako kompenzaci 16 milionů juanů (57,6 milionů korun). Za co? Malinkého výrobce zastrašovala.

Podívejte se na pět nejlepších SUV bez elektronického omezovače

Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít