Menu Zavřít

Čínská ofenziva

6. 5. 2011
Autor: Euro.cz

Telekomunikace

Na český trh mobilních telefonů vstupuje nový silný hráč, společnost Huawei

Konkurence na tuzemském trhu mobilních telefonů se během pár týdnů výrazně zostří. Ze zjištění týdeníku EURO totiž vyplývá, že v první polovině června vstoupí na trh čínská společnost Huawei, která chce v Česku prorazit především s chytrými mobily, takzvanými smartphony.
„Mohu potvrdit, že během několika dnů podepíšeme smlouvu o distribuci přístrojů se společností Agora a společně pak na český trh uvedeme několik modelů našich telefonů s operačním systémem Android,“ řekl Petr Matalík, ředitel české pobočky Huawei pro prodej terminálů. Cíle firmy, která je na lokálním trhu již několik let zastoupena například v podobě ADSL modemů či USB modemů pro mobilní připojení k internetu, nechce zatím příliš konkretizovat, připouští však, že Huawei má ambice dostat se do první ligy značek. „V segmentu smartphonů, což je momentálně nejrůstovější segment, chceme do roka dosáhnout dvouciferného podílu na trhu,“ tvrdí sebevědomě Matalík. V Česku by se tak mohly každý rok prodat stovky tisíc přístrojů této čínské firmy.

Nejdřív volný trh, pak operátoři

Vstup na takzvaný volný trh, tedy prodej v kamenných obchodech a e-shopech prostřednictvím distribuční firmy, je jen první fází pronikání do Česka. Do konce roku se chce Huawei dostat i do nabídky mobilních operátorů, což je na místním trhu klíčový distribuční kanál. Prostřednictvím mobilních operátorů se totiž prodají přibližně dvě třetiny všech přístrojů v Česku, navíc díky systému dotací ze strany operátorů je tato forma odbytu zárukou slušných objemů prodeje. „Fakt, že se značka telefonů dostane do portfolia mobilních operátorů, je jakýmsi puncem kvality, neboť přístroje musejí procházet řadou kontrol. A samozřejmě je i marketingově zajímavé být spojen se silnou značkou operátora,“ říká David Arzt, marketingový manažer firmy Huawei Technologies Czech.
Firma má obrovskou výhodu v dlouholeté spolupráci se všemi třemi lokálními operátory, neboť kromě zmiňovaných modemů pro připojení jak přes pevnou linku, tak bezdrátově, dodává operátorům vysílací antény a další technologie pro mobilní sítě. „Huawei není na českém trhu žádným nováčkem, těžit může především z navázaných konexí s operátory, kde se jen rozšíří spolupráce, respektive nabídka produktů. Tento faktor může být pro budoucí úspěch telefonů Huawei klíčový,“ soudí Filip Kůžel, šéfredaktor magazínu MobilMania.cz.

Proti všem

V Česku se ročně prodá více než 2,5 milionu mobilních telefonů. Ačkoli přesná čísla o podílech na trhu firmy tají, je možné konstatovat, že lídrem trhu stále zůstává Nokia s přibližně čtyřicetiprocentním podílem. Na druhé místo se v posledních letech vyšplhal Samsung, který drží zhruba čtvrtinu trhu, dále jsou s odstupem seřazeny značky LG, Sony Ericsson, iPhone a HTC. Manažeři české pobočky Huawei nechtějí specifikovat, která z uvedených značek pro ně bude největším soupeřem, tvrdí, že kromě iPhonu mohou za budoucí konkurenci považovat všechny firmy na trhu. „Míříme na střední cenovou kategorii, na chytré telefony, kde jsou zastoupeni takřka všichni výrobci,“ tvrdí Matalík.
Podle Jana Matury, šéfredaktora serveru Mobil.cz, nezaostávají chytré telefony Huawei za současnou konkurencí ani technicky, ani softwarovou výbavou, neboť pracují na stále populárnějším operačním systému Android. „Vzhledem k zacílení na levnější modely smartphonů předpokládám přímou konfrontaci Huaweie s LG, Samsungem nebo Sony Ericssonem. Číňané ale mohou konkurovat i skomírající Nokii s jejími levnými smartphony se softwarem Symbian. Obecně lze přepokládat, že Huawei potrápí konkurenci především nízkou cenou,“ předpokládá Matura.

Nejen nízká cena

Být dodavatelem chytrých telefonů s nejlepším poměrem cena/výkon je ostatně i ambicí společnosti Huawei. V segmentu chytrých mobilů, který by v letošním roce mohl dosáhnout zhruba třetiny celého trhu s telefony, chtějí Číňané docílit dvouciferného podílu na trhu. „Ceny, za které budeme naše přístroje prodávat, budou o řády stokorun nižší než u konkurence,“ naznačuje Matalík.
Matura odhaduje, že během dvou let by značku Huawei mohl nést zhruba každý dvacátý v tuzemsku prodaný telefon, a pokud se prosadí v nabídce operátorů, podíl by mohl být i vyšší. „Český trh je primárně orientovaný na cenu, ale zrovna u mobilů hraje značka důležitou roli, a tato není mezi zákazníky dostatečně známa, navíc zní hodně exoticky. Cenová výhoda může být pozitivní, ale snadné to Huawei mít nebude,“ odhaduje Matura.
Dle údajů analytické společnosti Gartner prodal Huawei v loňském roce v regionu východní Evropy něco málo přes 400 tisíc přístrojů. Analytička Annette Zimmermannová odhaduje pro letošní rok, v návaznosti na vstup značky na více trhů, nárůst prodejů na více než dvojnásobek. „Nejsou ve zcela jednoduché pozici, budou muset zainvestovat velké peníze na podporu nové, vlastní značky, ale může jim napomoci vlna zájmu o chytré přístroje na bázi operačního systému Android, jejichž prodeje se jen letos ztrojnásobí,“ řekla Zimmermannová týdeníku EURO.

Čínské stigma nehrozí

Martin Malý z české pobočky konkurenční LG Electronics tvrdí, že jeho firma se nástupu Huaweie neobává. „Evropský zákazník je hodně zhýčkaný a u telefonů hodnotí každý detail. Jakýkoliv prohřešek není tolerován. Příchod společnosti Huawei vítáme, konkurence je přínosem pro každé odvětví,“ dodává Malý.
Otázkou rovněž zůstává, jak průměrný český zákazník zareaguje na čínský původ nové značky mobilů. „Je tu zakořeněn předsudek, že cokoli z Číny je šmejd. Na druhou stranu smartphone si koupí především mladý a technicky zdatný jedinec, který si najde reference a odborné testy a na původ nehledí,“ je přesvědčen Kůžel. David Arzt, jehož posláním bude nový brand českým mobilním zákazníkům představit, si „čínské stigma“ nepřipouští. „Naprostá většina produkce elektroniky dnes pochází z Asie, převážně z Číny. Není důvod, proč bychom se měli cítit méněcenní, když máme za sebou mnohaletou historii, kvalitní produkt za dobrou cenu a servis, na který je klient zvyklý u zavedených značek,“ uzavírá.

BRAND24

Technologický tygr s otazníky
Huawei Technologies není v telekomunikační branži žádným nováčkem. V loňském roce se firma stala celosvětově druhým největším dodavatelem telekomunikačních zařízení (po švédském Ericssonu), když své produkty dodává pětačtyřiceti z padesátky největších telekomunikačních operátorů.
Společnost vznikla v roce 1988, o rok později rozjela výrobu a prodej vlastních výrobků. Stále rostla a v loňském roce vyprodukovala čistý zisk 23,8 miliardy jüanů, tedy téměř 60 miliard korun. To při tržbách (stejně jako zisk vzrostly o třetinu) 120,4 miliardy jüanů, přibližně 300 miliard korun.
Ačkoli zakladatel firmy Ren Zhengfei tvrdí, že vlastní jen 1,42 procenta akcií (98 procent prý ovládají zaměstnanci, kteří cenné papíry při odchodu z firmy musejí prodat zpět), časopis Fortune ho zařadil do dvoustovky nejbohatších lidí v Číně. Zhengfei je od roku 1978 organizovaným komunistou, a nejen jeho stranická knížka čas od času vrhá na Huawei negativní světlo. Před lety společnost Huawei zažalovala americká firma Cisco kvůli zcizení výrobního tajemství, vloni kvůli podezření z průmyslové špionáže podala žalobu společnost Motorola a konkurence z vyspělého světa podezírá firmu z napojení na čínskou armádu, která dle zahraničních médií Huaweii částečně subvencuje ztráty z obchodů v Evropě a USA.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).